Αν διαθέτεις όμως τα σχετικά ενδιαφέροντα, θα ενθουσιαστείς – τουλάχιστον. Διθυραμβικά τα παραπάνω, είναι όμως κάποιες περιπτώσεις που οδηγούν το σχολιαστή να ξεπεράσει τους τύπους – όταν, και από τη δική τους πλευρά, παρουσιάζονται εκδόσεις που ξεπερνούν τα αναμενόμενα… Στην ελληνική γλώσσα, δεν είμαστε χορτασμένοι από βιβλία περί γραφιστικής.

Επομένως, κάθε αξιόλογη προσφορά είναι ευπρόσδεκτη – πόσο μάλλον όταν ξεπερνάει το επίπεδο του αξιόλογου. Σε υψηλό επίπεδο λοιπόν, από κάθε άποψη, θα κατατάξουμε τα 5 βιβλία «Format», «Layout», «Τυπογραφία», «Εικόνα», «Χρώμα», των Gavin Ambrose και Paul Harris.

Ας τα δούμε με τη σειρά.

Format
«Ένα στοιχείο ο ρόλος του οποίου συχνά υποτιμάται, είναι το format, δηλαδή η φυσική παρουσία του έργου… Το format επηρεάζει το πώς αντιλαμβάνεται ο αποδέκτης το μήνυμα ή τις πληροφορίες που θέλουμε να μεταδώσουμε».

Ο σχεδιαστής, λοιπόν, μπορεί να αλλάξει τα προκαθορισμένα μεγέθη και να προσθέσει μια άλλη διάσταση στη δουλειά του… Το βιβλίο δίνει οδηγίες και ιδέες για βιβλία, περιοδικά, αφίσες, έντυπα, ιστοσελίδες(!) και φυλλάδια, με πλήθος παραλλαγών. Παρουσιάζει θέματα όπως είδη χαρτιών, Ζ-δίπλωμα, μεγέθη χαρτιών, μεγέθη βιβλίων, μέθοδοι βιβλιοδεσίας, κασέ, θήκη, κοπτικό, ένθετο, άκοπες σελίδες, ξάκρισμα, γιγαντοαφίσες, συσκευασία, δίπλωση, περφορέ, γραφική ύλη, ιστοσελίδα, navigation, scrolling, κορδέλα, animation, flip book.

Layout
«Δημιουργικά layout μπορούν να προσθέσουν αξία και να διανθίσουν μια έκδοση, ενώ αντίθετα ένα λιτό layout μπορεί να αναδείξει το περιεχόμενο, αφήνοντας
το κείμενο να λάμψει».

Το βιβλίο αναφέρεται στους βασικούς κανόνες του layout, σύμφωνα με τη σύγχρονη τεχνολογία. Το πλέγμα, τα στοιχεία της σελίδας, το σχήμα και η λειτουργία, το layout όπως διαμορφώνεται στην πράξη αλλά και η παράβαση των κανόνων, είναι οι κύριες ενότητες. Στις ελκυστικές σελίδες του παρουσιάζει θέματα όπως κασέ, χρυσή τομή, συμμετρικό και ασυμμετρικό πλέγμα, πλέγμα γραμμής βάσης, εικόνες, στοίχιση, συλλαβισμός, ιεραρχία, διάταξη, προσανατολισμός, χαρτιά, βιβλιοδεσία, passe-partout, παράθεση.

Τυπογραφία
«Η τυπογραφία είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία ενός design. Μπορεί να προκαλέσει μια ουδέτερη αντίδραση ή να ξεσηκώσει τα πάθη, να αποτελέσει σύμβολο καλλιτεχνικών, πολιτικών και φιλοσοφικών κινημάτων, ή να εκφράσει την προσωπικότητα ενός ατόμου αλλά και μιας επιχείρησης».

Η ερμηνεία των τυπογραφικών στοιχείων, οι κατηγορίες των γραμματοσειρών, η δημιουργία τους, οι προδιαγραφές της εκτύπωσης και πρωτοποριακές επιλογές, αποτελούν τα κύρια μέρη του βιβλίου, το οποίο παρουσιάζει θέματα όπως τυπογραφικό στοιχείο, γραμματοσειρά, βάρη γραμματοσειρών, x-height, οικογένειες γραμματοσειρών, ιεραρχία κειμένου, αριθμοί, αρχιγράμματα, συμπλέγματα γραμμάτων, σημεία στίξης, διάστιχο, λειτουργία αραίωσης, διαστοιχείωση.

Εικόνα
«Οι εικόνες παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαβίβαση μηνυμάτων και γι’ αυτό το λόγο αποτελούν καίριο παράγοντα για την εδραίωση της οπτικής ταυτότητας ενός design. Είναι αποτελεσματικές γιατί παρέχουν λεπτομερείς πληροφορίες και δημιουργούν συναισθήματα».

Το βιβλίο περιλαμβάνει τη σχετική ορολογία, τεχνικές, σημειολογικές ερμηνείες, ιδέες για τη χρήση των εικόνων και το πώς οι συσχετισμοί διευκολύνουν τη μετάδοση συγκεκριμένων συναισθημάτων. Παρουσιάζει θέματα όπως ανάλυση, CMYK, RGB, bitmap, vector, διαχωρισμός τετραχρωμίας, ειδικά χρώματα, διτονικές εικόνες, τιμές εικόνων, κανάλια, μεταξοτυπία, εικονογράφηση, φωτογραφία, φίλτρα, παράθεση, vista, μοτίβο, φωτομοντάζ, κολάζ, trompe l’oeil, πουαντιλισμός, σιλουέτες, εικονίδια, σύμβολα, ιδεογράμματα, φωτογράμματα.


Χρώματα
«Το χρώμα είναι ο πιο άμεσος τρόπος επικοινωνίας χωρίς λέξεις. Χρησιμοποιείται για να μεταφέρει σκέψεις και συναισθήματα με τρόπο που κανένα άλλο στοιχείο του design δεν καταφέρνει, και μπορεί να τραβήξει άμεσα την προσοχή με τη μορφή ενός εντύπου, στην οθόνη ή στα ράφια του σούπερ μάρκετ».

Ξεκινώντας από τα βασικά, το βιβλίο «μυεί» τον αναγνώστη στα χρωματικά συστήματα, στη χρήση των χρωμάτων, σε τεχνικές, στους χρωματικούς συμβολισμούς και στο χρώμα ως «διακομιστή πληροφοριών». Παρουσιάζει θέματα όπως συμβολισμοί χρωμάτων, χρωματικός τροχός, συνδυασμοί χρωμάτων, κλίμακα CMYK, RGB, ειδικά χρώματα, φωσφορίζοντα και μεταλλικά χρώματα, τίντες, overprint, τονικές εικόνες, ντεγκραντέ, χρωματικό υπόστρωμα, χρωματική κωδικοποίηση, χρωματικά εφέ, δημιουργία ταυτότητας.

Τι εισπράττουμε
Τα βιβλία της σειράς είναι εντυπωσιακά στη μεστότητα των πληροφοριών τους, καθώς -χωρίς να αποτελούν «εγχειρίδια»- περιλαμβάνουν, σε πολύ καλή οργάνωση περιεχομένου, όλες τις απαραίτητες (και ακόμα περισσότερες) ερμηνείες και οδηγίες για τον επαγγελματία αλλά και τον κάθε ενδιαφερόμενο.

Η λειτουργικότητα της δομής είναι πολύ σημαντικός παράγοντας που κάνει τα βιβλία χρηστικά και εύληπτα.

Πώς το εισπράττουμε
Πολύ δύσκολο να δεις τα βιβλία -ακόμα και κλειστά- και να μη σε κεντρίσουν να τα περιεργαστείς. Η επικοινωνία σε μια πολύ καλή στιγμή, αρχίζοντας ήδη από τα απλά αλλά εμπνευσμένα και περίτεχνα εξώφυλλα. Εσωτερικά, τον αναγνώστη περιμένει μια πανδαισία που, όπως είναι ξεκάθαρο, δεν γίνεται για λόγους εντυπώσεων αλλά για λόγους ουσίας, αφού ο σχεδιασμός των σελίδων εξυπηρετεί την εννοιολογική απόδοση. Τα φωτογραφικά/εικαστικά παραδείγματα είναι «επώνυμα».

Εξαιρετική τυπογραφία (εύφημη μνεία για τις ελληνικές γραμματοσειρές που χρησιμοποιούνται αφειδώς στο σχετικό τόμο), εξαιρετική εικονογράφηση, πολύ καλά χαρτιά (σε συνδυασμό…).

Το κάθε βιβλίο ενσωματώνει στον εαυτό του τα όσα «διδάσκει» αλλά και τα όσα «διδάσκουν» τα άλλα βιβλία της σειράς.

Ποιοι το εισπράττουμε
Φαίνεται να είναι βιβλία για γραφίστες; Όχι! Δηλαδή, όχι αποκλειστικά. Όλοι οι άνθρωποι της επικοινωνίας είναι χρήσιμο να ξέρουν τα γοητευτικά μυστήρια που τους περιβάλλουν, για να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους. Καθώς επίσης, όσοι θέλουν να είναι ενημερωμένοι, ακόμα και αν το θέμα δεν τους αφορά άμεσα. Η σειρά δεν θα αφήσει κανέναν να πλήξει…

Οι συγγραφεiς
Ο Gavin Ambrose, MA (Central St Martins), είναι σχεδιαστής. Στους πελάτες του περιλαμβάνονται εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού χώρου, μουσεία, γκαλερί, εκδοτικοί οίκοι και διαφημιστικές εταιρείες. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή πολλών εκδόσεων για το branding, τη συσκευασία και το έντυπο design. O Paul Harris, PG Dip (London College of Printing), είναι συγγραφέας/αρθρογράφος. Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή περιοδικά, όπως τα Dazed & Confused και το ID Magazine. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή βιβλίων για τη συσκευασία και τις θεωρητικές αρχές του design.

Εφαρμογή στην πράξη
…Βάσει των καλών κανόνων του σχεδιασμού και της τυπογραφίας, ιδού και τα «στοιχεία ταυτότητας» του Marketing Week:
Format:
20,5cm x 29cm.
Layout: Λειτουργικό για εβδομαδιαίο περιοδικό.
Χρώματα: Κόκκινο του Marketing Week (C: 0, M:100, Y:100, K: 10) – Γκρι (C:15, M: 0, Y: 5, K: 10), Μαύρο (100).
Εικόνα: CMYK, 300 dpi.
Τυπογραφία: Γραμματοσειρά PF Highway – κείμενα PF Highway Light: 9 pt, διάστιχο:12 pt – τίτλοι PF Highway Bold: 34 pt.

Και βέβαια, προσπαθούμε διαρκώς να συνδυάζουμε την συνέπεια με τη φαντασία!

Έκδοση: Dart Books, Σελίδες: ανά 180, περίπου, Διαστάσεις: 23×16, Τιμή: ανά €25 περίπου [www.dartbooks.gr]