Σημαντική είναι η αξία και η απήχηση των Τοπικών και Περιφερειακών Μέσων στην κοινωνία, με τους πολίτες να τα νιώθουν «δικά τους». Παρόλα αυτά, δεν προσελκύουν ικανοποιητικά μερίδια διαφήμισης, γεγονός που οφείλεται σε πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες.

Η φετινή διοργάνωση των Regional Media Awards ’17 ήρθε ιδιαίτερα αναβαθμισμένη, καθώς περιέλαβε και το Regional Media Forum ’17, το οποίο πραγματοποιήθηκε λίγο πριν την τελετή απονομής. Σε αυτό συμμετείχαν καταξιωμένοι ξένοι keynote ομιλητές, οι οποίοι παρουσίασαν την πραγματικότητα των περιφερειακών ΜΜΕ χωρών όπως η Μ. Βρετανία, αλλά και επιφανείς εκπρόσωποι της εγχώριας κοινότητας (εκπρόσωποι ΜΜΕ της περιφέρειας, διαφημιζόμενοι και διαφημιστές), οι οποίοι μέσα από συζήτηση panel ανέδειξαν τις μεγάλες προκλήσεις και ευκαιρίες που αντιμετωπίζουν σήμερα τα Περιφερειακά και Τοπικά ΜΜΕ.

ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΤΟ REACH ΚΑΙ ΕΠΕΤΑΙ ΤΟ VIEWABILITY
Συγκεκριμένα, πρώτος στη σκηνή ανέβηκε ο Roger Holland, Joint Industry Commmittee for Population Standards. Στην παρουσίασή του με τίτλο «The power, the exclusivities and the nature of regional media – The excellent choice as advertising vehicles for advertisers», επεσήμανε ότι βασικό διαφημιστικό πλεονέκτημα των τοπικών Μέσων έναντι των Εθνικών είναι ότι τα Τοπικά Μέσα παρέχουν πληροφορίες στο κοινό σχετικά με «το τι να αγοράσει και που να το αγοράσει».

Επιπλέον, σημείωσε τη ραγδαία αύξηση της digital διαφημιστικής δαπάνης, τονίζοντας ότι η άνοδος του digital δεν συνεπάγεται μείωση της κατανάλωσης των παραδοσιακών Μέσων, αλλά αύξηση της κατανάλωσης Μέσων γενικότερα. Στο πλαίσιο αυτό, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη στο digital περιβάλλον για καθιέρωση αξιόπιστων metrics από ανεξάρτητο φορέα, ενώ κλείνοντας τόνισε ότι σημασία αρχικά έχει το reach και έπεται το viewability.

ΛΑΜΠΡΟ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ
Επόμενος κeynote speaker ήταν ο Jim Chisholm, Media Strategy Consultant, με την παρουσίαση «Local news has a great future. It just isn’t what it used to be». Ο Chisholm παρουσίασε case studies τοπικών Μέσων της Σκωτίας και πώς αυτά κατάφεραν να ξεπεράσουν σε απήχηση τα Μέσα εθνικής εμβέλειας. Ανέφερε ότι ειδοποιός διαφορά των τοπικών Μέσων είναι ότι γράφονται από ντόπιους, διαβάζονται από ντόπιους και ότι τα χρήματα που κινούνται γύρω από αυτά μένουν στην τοπική κοινωνία. Όπως ανέφερε, οι άνθρωποι αναζητούν relevance και ευχάριστες ειδήσεις από τα Μέσα που επιλέγουν.

ΜΕ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ακολούθησε παρουσίαση της Ξένιας Κούρτογλου, Founder & Managing Partner της Focus/Bari, με θέμα «Η κρυμμένη δύναμη των Περιφερειακών Μέσων», με στοιχεία για την απήχηση των τοπικών και περιφερειακών ΜΜΕ, η οποία διατηρείται σε υψηλά επίπεδα. Ενδεικτικά, τα Τοπικά Μέσα βρίσκονται πολύ κοντά στα Μέσα πανελλαδικής εμβέλειας, με τη μεγαλύτερη «ψαλίδα» να απαντάται στην προτίμηση για ψυχαγωγία, όπου τα Μέσα πανελλαδικής εμβέλειας κατέχουν με διαφορά την πρωτιά.

Οι κάτοικοι της περιφέρειας νιώθουν ως «δικά τους» τα τοπικά ΜΜΕ, τα οποία κατέχουν την αποκλειστικότητα, τη δύναμη και τη σχέση που απαιτείται για να φέρουν τα brands πιο κοντά στο κοινό. Σύμφωνα με την Ξένια Κούρτογλου, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των τοπικών Μέσων είναι η αποκλειστικότητα που τα χαρακτηρίζει, αλλά και η αγάπη με την οποία τα «αγκαλιάζουν» οι πολίτες.

ΜΜΕ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
Η Ξένια Κούρτογλου συντόνισε και το πολύ ενδιαφέρον πάνελ «Tα Περιφερειακά και Τοπικά Μέσα στην Ελλάδα σήμερα: Προκλήσεις και ευκαιρίες, θεωρία & πράξη». Στο πάνελ συμμετείχαν οι: Σπύρος Καμπιώτης, Α’ Αντιπρόεδρος, Ένωση Ενημερωτικών Τηλεοράσεων Ελληνικής Περιφέρειας (Ε.Ε.Τ.Ε.Π.), Αντώνης Γρηγορόπουλος, Πρόεδρος, Πανελλήνια Ένωση Ιδιοκτητών Ραδιοφωνικών Σταθμών (Π.Ε.Ι.ΡΑ.Σ), Λεωνίδας Βαρουξής, Πρώην Πρόεδρος ΣΗΠΕ, Πρώην Γενικός Γραμματέας Περιφερειακών Καναλιών, Εκδότης/Διευθυντής, εφημερίδα «Πατρίς» Πύργου, Κώστας Σταματάκης, Μέλος ΔΣ, ΣΔΕ / Chief Marketing & Customer Officer, Dixons/Κωτσόβολος, και Θεόφιλος Κωτσίδης, Media & Digital Strategist, Founder Oyster Media.
Το πάνελ εξέτασε το γιατί τα ΜΜΕ της περιφέρειας δεν απολαμβάνουν το μερίδιο της διαφημιστικής πίττας που δικαιούνται, καταλήγοντας στις εξής τρεις προτάσεις:
α. Χρειάζεται να υπάρχουν συστηματικές έρευνες ακροαματικότητας, τηλεθέασης και αναγνωσιμότητας των Μέσων της Περιφέρειας, ώστε να μπορεί η διαφημιστική αγορά να επιλέγει τα εκάστοτε κατάλληλα Μέσα για τις καμπάνιες της και να βασίζει/τεκμηριώνει τις επιλογές της.
β. Χρειάζεται βελτίωση του περιεχομένου των Μέσων της Περιφέρειας, παρουσίαση και τεκμηρίωση των τοπικών αποκλειστικοτήτων και του τοπικού ρόλου τους, με παράλληλη αξιοποίηση των digital & social media για τη διάχυση των δραστηριοτήτων τους και τη μαζική τους επικοινωνία, ώστε όλοι να γνωρίζουν με εύκολο, σύγχρονο και εύληπτο τρόπο τις δράσεις και τις δυνατότητες που προσφέρουν ως διαφημιστικά οχήματα.
γ. Χρειάζεται μια μίνιμουμ οργάνωση ανταπόκρισης και επικοινωνίας, καθώς και στελέχη που να μπορούν να συνομιλήσουν με τη διαφημιστική αγορά «στην ίδια γλώσσα».

«ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΝ ΤΗΝ “ΙΔΙΑ ΓΛΩΣΣΑ”»
Ξένια Κούρτογλου, Founder & Managing Partner, Focus Bari
«Έχοντας δουλέψει για πάνω 25 χρόνια στην καταγραφή του κοινού των Μέσων της Περιφέρειας και έχοντας συνεργαστεί με τα περισσότερα από αυτά, μπορώ να πω πως η δύναμή τους είναι μεγάλη, καθώς έχουν δύο μεγάλες αποκλειστικότητες: την αγάπη και πίστη του τοπικού κοινού και το τοπικό περιεχόμενο, τόσο από πλευράς γεγονότων, όσο και από πλευράς της “οπτικής γωνίας” της περιοχής τους. Κατά συνέπεια, τα Μέσα της ελληνικής περιφέρειας αξίζουν την προτίμηση των προϊόντων και υπηρεσιών που απευθύνονται στο κοινό της περιφέρειας, θέμα που συζητήθηκε ενδελεχώς στο πάνελ των φετινών Regional Media Awards and Forum.

Με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς για πρώτη φορά σε ανοικτή συζήτηση, διαπιστώθηκε από κοινού η ανάγκη τα Μέσα και η Διαφημιστική αγορά να έρθουν πιο κοντά, να αλληλοκατανοηθούν, και να μιλήσουν στην “ίδια γλώσσα”, καθώς έχουν κοινό ενδιαφέρον για τις τοπικές κοινωνίες. Ο διάλογος που ξεκίνησε είναι σίγουρο πως σύντομα θα φέρει και τα επόμενα βήματα, αυξάνοντας την αξιοποίηση των Μέσων της Περιφέρειας για το καλό όλων».