Όλοι όσοι συγκεντρώθηκαν το πρωί της 10ης Οκτωβρίου, στο συνεδριακό κέντρο Δαΐς ήταν, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, διστακτικοί, προβληματισμένοι, ανήσυχοι… Αφενός μεν οι εκπρόσωποι του Digital Signage αγωνιούσαν για την αποδοχή της οποίας θα τύγχανε το Μέσο, αφετέρου δε οι διαφημιζόμενοι, οι διαφημιστές και οι media specialists αμφέβαλλαν για το τι μπορεί να τους προσφέρει αυτό το νέο εργαλείο που ξάφνου τους «χτύπησε την πόρτα».

Αυτή ήταν η εισαγωγική παράγραφος για το Digital Signage Forum που είχε λάβει χώρα το 2007. Ήταν η περίοδος που η αμφιβολία έδωσε τη θέση της στην αισιοδοξία για τη δυναμική και τις προοπτικές του Μέσου. Το Digital Signage ήταν λες και είχε «ξεπηδήσει» από κάποια ταινία επιστημονικής φαντασίας και φάνταζε ικανό να γοητεύσει τους καταναλωτές, να αναβαθμίσει την καταναλωτική εμπειρία και να αποτελέσει ένα πολύτιμο συστατικό του marketing mix. «Μάννα εκ… τεχνολογίας», το είχαμε αποκαλέσει στο πολυσέλιδο αφιέρωμα του Marketing Week τον Φεβρουάριο του 2008. Όχι άδικα.

Tips: Το 2015 θα υπάρχουν 22 εκατ. εγκατεστημένα συστήματα digital signage σε όλο τον κόσμο. Επιθυμητές οι συνεργείες των εταιρειών του κλάδου για την επιτάχυνση της εξέλιξης του Μέσου. Επιτακτική ανάγκη η διαρκής εκπαίδευση των στελεχών Μάρκετινγκ των brands. Το 76% της απόφασης αγοράς λαμβάνεται εντός του καταστήματος, γεγονός που ενισχύει την αποτελεσματικότητα του Digital Signage.

To Digital Signage ήταν ένα επικοινωνιακό εργαλείο, το οποίο επηρέαζε θετικά τους καταναλωτές στο σημείο πώλησης, την κρίσιμη στιγμή της απόφασης… Όπως ήταν, λοιπόν, αναμενόμενο, σύντομα τα πρώτα μεγάλα brands επένδυσαν σε αυτό.

Μερικούς μήνες αργότερα, όμως, η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση ανέκοψε την ανοδική πορεία του Μέσου στην Ελλάδα, το οποίο στις προηγμένες αγορές του εξωτερικού υπολειπόταν πλέον σε ρυθμό ανάπτυξης μόνο του Online. Οι επενδύσεις μειώθηκαν, το ίδιο και τα διαφημιστικά κονδύλια… Υπήρχε, εν τούτοις, ακόμα μία σχετική αισιοδοξία γιατί τα πλεονεκτήματα του Digital Signage ήταν δεδομένα: «Μετάδοση μηνυμάτων σε άμεσο χρόνο», «διαδραστικότητα», «ποικιλία επιλογών ως προς τον τρόπο προβολής και επικοινωνίας», «τριασδιάστατη απεικόνιση»…

Η λίστα ήταν μεγάλη. Όπως ευελπιστούσαν, λοιπόν, οι εκπρόσωποι της αγοράς, ήταν, συνεπώς, θέμα χρόνου να αντιληφθεί η πλειονότητα των ελλήνων marketers τα οφέλη του Μέσου. Πολλά άλλαξαν, ωστόσο, από τότε…

Trends: Διαδραστικός σχεδιασμός των νέων εφαρμογών. Ραγδαία πτώση των τιμών στις συσκευές τεχνολογίας. Πλατφόρμες cross media και τεχνολογική ολοκλήρωση. Ολιστική εμπειρία: online, mobile και digital signage μαζί.

Λίγο πριν υποδεχτούμε το 2012, με την ψυχολογία να βρίσκεται στο ναδίρ και πολλές ελληνικές επιχειρήσεις να έχουν «γονατίσει» οικονομικά, οι απορίες που είχαν προκύψει ήταν πολλές: Ποιες είναι άραγε οι επιδόσεις του Digital Signage; Πώς χαρακτηρίζεται η μέχρι τώρα πορεία του στην ελληνική αγορά; Γιατί οφείλουν να το εμπιστευτούν εν καιρώ κρίσης ακόμα περισσότεροι διαφημιζόμενοι; Πόσο έχει εξελιχθεί ως Μέσο και πόσο κοντά είναι πια στην πολυπόθητη καθιέρωσή του στη συνείδηση των marketers ως μία απαραίτητη επιλογή;

Ο Δημήτρης Ψύλλας, Πρόεδρος του ELF Media Group, ο Κυριάκος Ιντζόγλου, Γενικός Διευθυντής της Evin Intzoglou, ο Βασίλης Ευθυμίου Managing Director της Panel TV, ο Λευτέρης Σταφυλαράκης, Διευθύνων Σύμβουλος της DSMS και η Δώρα Χαρισιάδη, Marketing Coordinator της Intelligent Media, έσπευσαν να ανταποκριθούν στο κάλεσμα του Marketing Week. Και με τις απαντήσεις τους ίσως και να σηματοδοτούν την επόμενη φάση της παρουσίας του Digital Signage στη χώρα μας. Ενός Μέσου, το οποίο, ένεκα των συνθηκών, αναγκάστηκε να «ενηλικιωθεί» πιο γρήγορα. Και αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό…


Marketing Week: Δραστηριοποιείστε εδώ και χρόνια στο Digital Signage. Πώς θα χαρακτηρίζατε την έως τώρα πορεία του στην ελληνική αγορά;

Δημήτρης Ψύλλας (ELF Media Group): Αρχικά παρορμητική, σήμερα ιδιαίτερα ισορροπημένη. Πλήθος εφαρμογών σε όλες τις δραστηριότητες, την τελευταία τετραετία, ξεχώρισαν για την ευρηματικότητά τους, ενώ δίκαια και κάποιες δεν ευδοκίμησαν. Ο καλός σχεδιασμός, η τεχνολογία, η ανάγκη για ανάπτυξη έδωσαν ώθηση στη δραστηριότητα.

Από τη μία πλευρά, η διαφημιστική αγορά, δημιούργησε καμπάνιες για το Digital Signage, αποδεικνύοντας τη δυναμική τους. Aπό την άλλη, όμως, μάλλον υπερθεμάτισε με την έννοια «νέα μέθοδος», στέλνοντας ουσιαστικά τους διαφημιζόμενους στα παραδοσιακά Μέσα προβολής. Ένα νόμισμα με δύο όψεις, που σήμερα «με χέρι που σταματά κάθε στροβιλισμό» την κρίση, θα επιφυλάξει ένδοξες μέρες μόνον στον καινοτόμο… μειοδότη.

Κυριάκος Ιντζόγλου (Evin Ιντζόγλου): Η αλήθεια είναι ότι η πορεία του Μέσου θα μπορούσε να είναι καλύτερη. Στην αρχή οι marketers ήταν επιφυλακτικοί προς το Μέσο, μετά μας ήρθε και η κρίση. Όπως έχω πει και άλλες φορές, στον χώρο μας προσπάθησαν να εισέλθουν πολλές εταιρείες που δεν είχαν την απαραίτητη τεχνογνωσία και τις υποδομές που χρειάζονταν. Μέχρι να ξεκαθαρίσει, λοιπόν, το τοπίο χάσαμε πολύτιμο χρόνο.

Δώρα Χαρισιάδη (Intelligent Media): Κρίνοντας βάση του πεδίου που δραστηριοποιούμαστε, που δεν είναι άλλο από το Ηealthcare Digital Signage, η πορεία του είναι ανοδική, παρόλο που η υιοθέτηση της ιδέας ως ωφέλιμη κρίνεται αργή. Πάντως, ήδη φέτος τον Οκτώβριο εντάχθηκαν στα δίκτυά μας δύο ακόμη νοσηλευτικοί οργανισμοί, το κέντρο αποθεραπείας και αποκατάστασης «Φιλοκτήτης» και το Mediterraneo Hospital, δίνοντας τη δυνατότητα σε ενδιαφερόμενους να προβάλλουν τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, σε ένα κοινό που ξεπερνά τα 1.500.000 άτομα σε μηνιαία βάση.

Η Intelligent Media προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στους οργανισμούς που γίνονται μέλη στο δίκτυό της, καθώς μπορούν να προβάλλουν υπάρχουσες και νέες υπηρεσίες και προϊόντα στους πελάτες-επισκέπτες τους, εκσυγχρονίζουν τους χώρους υποδοχής και αναμονής του κοινού ενώ υπάρχει δυνατότητα εμπορικής εκμετάλλευσης με την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων τρίτων εταιρειών.

Tο Ηealthcare Digital Signage, όπως και το Digital Signage στο σύνολό του, προσφέρει επιπλέον ποιότητα, ενημέρωση, ψυχαγωγία και γενικότερα αξία στον χρόνο αναμονής του πελάτη.

Βασίλης Ευθυμίου (Panel TV): Συγκρίνοντας την ελληνική αγορά με αυτήν των περισσοτέρων αναπτυγμένων χωρών, είτε στη γειτονιά μας είτε στον υπόλοιπο δυτικό κόσμο, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η αγορά παραμένει στα πρώτα βήματά της. Η αυξανόμενη χρήση τηλεοράσεων δεν θα πρέπει να μας ξεγελά, καθώς αυτές χρησιμοποιούνται κυρίως για την αναπαραγωγή video παραγωγών και τηλεόρασης και όχι ως ένα εργαλείο συστηματικής επικοινωνίας.

Λευτέρης Σταφυλαράκης (DSMS): Σε παγκόσμιο επίπεδο η ανάπτυξη του Digital Signage παρουσιάζει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης και οι μελέτες αναφέρουν ότι μέχρι το 2015 θα υπάρχουν 22 εκατ. εγκατεστημένα συστήματα Digital Signage σε όλο τον κόσμο (πηγή: Digital ScreenMedia Association). Η ελληνική πραγματικότητα είναι διαφορετική. Η αγορά μαστίζεται από την οικονομική κρίση που τους τελευταίους μήνες έχει ενταθεί και επλήγησαν ιδιαιτέρως όλοι οι τομείς του retail.

Αυτή η κατάσταση έπληξε και τον τομέα του Digital Signage, αφού υπήρξε «πάγωμα» των επενδύσεων και οι επιχειρήσεις προσπαθούν να περισώσουν τα κεφάλαιά τους ώστε να τα χρησιμοποιήσουν στο core business της κάθε μιας.

Παράλληλα, η αβεβαιότητα για την πορεία της χώρας δημιούργησε ανασφάλεια και καθυστερήσεις στην υλοποίηση του Digi-Retail του ΕΣΠΑ, το οποίο επιδοτεί μεγάλο τμήμα επενδύσεων στο Digital Signage. Παρά ταύτα, παρατηρούμε ότι παραμένει αμείωτο το ενδιαφέρον των brands και των επιχειρήσεων.

Marketing Week: Αν είχατε τη δυνατότητα, τι είναι αυτό που θα αλλάζατε στην εγχώρια αγορά του Digital Signage;

Δώρα Χαρισιάδη: Τις σχέσεις μεταξύ των εταιρειών στον χώρο. Στη σημερινή οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, συνέργειες για την ανάπτυξη του κλάδου θα μπορούσαν να αλλάξουν την αργή πορεία, και -σε μερικές περιπτώσεις- τη στάσιμη υιοθέτηση των τάσεων από τις ελληνικές επιχειρήσεις. Κατά κόρον, η κάθε μία εταιρεία έχει το δικό της πεδίο δράσης (εμείς στον χώρο της υγείας, κάποιος συνεργάτης στον χώρο των τραπεζών κ.λπ.). Συνεργασίες με σκοπό να γίνουμε καλύτεροι, υιοθετώντας μια πρακτική που δούλεψε σε κάποιο άλλο πεδίο, ίσως είναι το επόμενο βήμα ενός υγιούς ανταγωνισμού.

Δημήτρης Ψύλλας: Επιδίωξή μας θα ήταν η αλλαγή της εντύπωσης ότι το Digital Signage είναι κυρίως λογισμικό και υλισμικό. Βέβαια είναι κατανοητό ότι το εγχείρημα μοιάζει «με λύση σε κιτ», όμως η ουσία παραμένει το μεταδιδόμενο πρόγραμμα. Σίγουρα εάν κάποιος αποφασίσει να δημιουργήσει ένα δικό του δίκτυο Digital Signage, πρέπει να ερευνήσει ως θεατής τη χρησιμότητα των πληροφοριών και το σημείο που θα τις μεταδίδει.

Αντίθετα, ο υποψήφιος διαφημιζόμενος πρέπει να αξιολογήσει εάν το δίκτυο στο οποίο θα προβληθεί έχει θεατές που αποτελούν τον στόχο της καμπάνιας, τη ποσόστωση του κοινού που παραμένει στο σημείο προβολής και, βέβαια, τις πληροφορίες που θα μεταδίδονται παράλληλα στο δίκτυο, ώστε να διατηρείται η τηλεθέαση. Κανείς δεν θα παρακολουθήσει μια αλληλουχία διαφημίσεων σε ένα δίκτυο που θα τις μεταδίδει με «συνοδεία» αδιάφορων video, ώρας, καιρού κ.λπ.

Άποψή μας είναι ότι αίρεται το στοιχείο «πληροφορία», μόνο στην περίπτωση που στόχος του δικτύου είναι να επηρεάζει αισθητικά το περιβάλλον που έχει εγκατασταθεί.

Κυριάκος Ιντζόγλου: Σήμερα δεν θα άλλαζα κάτι, το Μέσο «έχει πάρει τον δρόμο» που θα έπρεπε να έχει πάρει πριν από δύο χρόνια. Τώρα αυτό που απομένει, είναι να κερδίσουμε το χαμένο διάστημα. Με πολύ δουλειά, προτάσεις που να βασίζονται σε συγκεκριμένη στρατηγική και όντας πάντα updated σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στον χώρο μας. Το Digital Signage ήρθε και θα μείνει.

Βασίλης Ευθυμίου: Αυτό που δυσκολεύει τις επιχειρήσεις στην υιοθέτηση Digital Signage μεθόδων επικοινωνίας, είναι η διαπίστωση ότι τα νέα ψηφιακά Μέσα απαιτούν μια ειδίκευση στον σχεδιασμό και τη λειτουργία της επικοινωνίας. Ως αποτέλεσμα, οι δυνατότητες των στελεχών τους δεν επαρκούν για το νέο αυτό Μέσο, και οι εταιρείες δεν έχουν συνηθίσει να «ρισκάρουν» για το αυτονόητο σε ένα περιβάλλον που αλλάζει, αναζητώντας νέους ταλαντούχους συνεργάτες ανεξαρτήτου μεγέθους.


Marketing Week: Με δεδομένη την ύφεση που μαστίζει τις ελληνικές επιχειρήσεις, για ποιον λόγο αξίζει να επενδύσει ένας διαφημιζόμενος στο Digital Signage;

Λευτέρης Σταφυλαράκης: Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, το Digital Signage θεωρείται το πιο δυνατό εργαλείο in-store promotion που υπάρχει αυτήν τη στιγμή. Συγκριτικά δε, με τα στατικά μέσα προώθησης έχει σαφές προβάδισμα.

Κυριάκος Ιντζόγλου: Το συγκεκριμένο Μέσο είναι κατάλληλο για κάθε προϋπολογισμό, ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Σήμερα τα κόστη στα λεγόμενα παραδοσιακά Μέσα είναι δυσβάσταχτα. Digital Signage σημαίνει επικοινωνία στο σημείο πώλησης 24 ώρες το 24ωρο, με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Είναι ένα εργαλείο πώλησης εκεί που δρα ο καταναλωτής. Το 76% των αποφάσεων αγοράς λαμβάνονται στον χώρο του καταστήματος, γεγονός που καθιστά το Digital Signage πολύτιμη παράμετρο διαμόρφωσης των πωλήσεων.

Δημήτρης Ψύλλας: Σε περιόδους ύφεσης μειώνεται η κατανάλωση, αυξάνεται ο ανταγωνισμός και ο κανόνας επιβάλλει ποσοτικό Μάρκετινγκ. Η γνωστοποίηση προσφορών, είτε στα σημεία δραστηριοποίησης είτε σε καθιερωμένα διαφημιστικά δίκτυα Digital Signage, είναι φθηνή και αποδεδειγμένα αποτελεσματική επιλογή, παρέχοντας και το καθοριστικό στοιχείο της διαδραστικής επικοινωνίας με τον θεατή-καταναλωτή.

Δώρα Χαρισιάδη: Εδώ θα κάνουμε ανάλυση σε δύο επίπεδα. Στο επίπεδο του σημείου, προσφέρει τέσσερα αδιαμφισβήτητα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα:
1. Προβολή υπάρχουσων και νέων υπηρεσιών και προϊόντων.
2. Τον εκσυγχρονισμό και την αισθητική του χώρου.
3. Την προστιθέμενη αξία για τον πελάτη.
4. Πιθανά κέρδη από την εμπορική εκμετάλλευση των οθονών.

Στο επίπεδο του διαφημιζόμενου σε αυτά τα σημεία, προσφέρει απόλυτη στόχευση στο κοινό που τον ενδιαφέρει, call to action ενέργειες, αλλά και οικονομικό όφελος και ευλυγισία, μέσω επιλογής περισσότερων του ενός δικτύων για μεγαλύτερη κάλυψη.

Βασίλης Ευθυμίου: Η επένδυση σε έναν εναλλακτικό τρόπο σύγχρονης επικοινωνίας που έχει αποδείξει σε πολλές αγορές την αποτελεσματικότητά του, αποτελεί μια επιλογή χαμηλού ρίσκου.

Marketing Week: Ποιο case study από το εξωτερικό θα αναφέρατε ως το κορυφαίο παράδειγμα αξιοποίησης του Digital Signage από brand;

Δώρα Χαρισιάδη: Ένα αξιόλογο παράδειγμα αξιοποίησης του Digital Signage, είναι το BabyTV. Πρόκειται για ένα δίκτυο 271 οθονών σε 113 γυναικολογικές κλινικές και προγεννητικού ελέγχου στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο στοχεύει να προσεγγίσει το 85% από τα περίπου 850.000 μωρά που γεννιούνται ετησίως στην Αγγλία και την Ουαλία.

Το BabyTV είναι στοχευμένο, προσαρμοσμένο πλήρως στις ανάγκες του κοινού που απευθύνεται (μελλοντικοί γονείς) και στις οθόνες του προβάλλεται περιεχόμενο σχετικό με τη φροντίδα της (μελλοντικής) μητέρας και του νεογνού, τις σωστές διατροφικές συνήθειες και τον υγιεινό τρόπο ζωής.

Το επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο στηρίζεται στις συνδρομές που πληρώνουν τα σημεία προβολής του BabyTV (κλινικές), καθώς και στα διαφημιστικά μηνύματα τρίτων εταιρειών με συμπληρωματικά προϊόντα/υπηρεσίες, ως προς τις παροχές που προσφέρει το κάθε σημείο.

Λευτέρης Σταφυλαράκης: Το πρόσφατο case study της Asics «Run With Ryan» όπου στο πλαίσιο του Μαραθωνίου της Νέας Υόρκης, το brand καλούσε τους διαβάτες να συναγωνιστούν τον μαραθωνοδρόμο Ryan Hall. Μπορεί κανείς να δει περισσότερα στο σχετικό link του Youtube.

Δημήτρης Ψύλλας: Ίσως αδικήσουμε τα παραδείγματα στο εσωτερικό, παρουσιάζοντας εφαρμογές στο εξωτερικό που έχουν άλλα οικονομικά μεγέθη. Σίγουρα οι τρισδιάστατες προβολές της Nestle, της Coca-Cola και άλλων σε αντίστοιχα δίκτυα στην Αμερική και την Ευρώπη, ξεχωρίζουν. Οι πολυεθνικές επενδύουν παγκόσμια σε νέες τεχνολογίες και μεθόδους προβολής, πάντα σε αντιστοιχία με τα έσοδα που προβλέπουν ανά χώρα.


Marketing Week: Ποια θεωρείτε ως την πλέον αξιοσημείωτη εξέλιξη/τάση αναφορικά με το Digital Signage σε παγκόσμιο επίπεδο;

Δημήτρης Ψύλλας: Εξέλιξη σημαντική αποτελεί ο διαδραστικός σχεδιασμός των νέων εφαρμογών. Πλέον τα δίκτυα επικοινωνούν με τον θεατή και αυτό αποτελεί στοιχείο υπεροχής σε σχέση τα παραδοσιακά Μέσα. Και αυτό γιατί οι καμπάνιες επιστρέφουν με στοιχεία και απόψεις του καταναλωτή, άρα γίνονται το σημαντικότερο εργαλείο για τη γενικότερη σχεδίαση του συνολικού πακέτου επικοινωνίας, όπως και των ίδιων των προϊόντων που προβάλλουν. Τεχνολογικά, το ολόγραμμα θα κατακτήσει τα Μέσα προβολής.

Κυριάκος Ιντζόγλου: Τη στροφή του Μέσου στις διαδραστικές πλατφόρμες. «Interactive» innovations. Εμπλέκοντας τον καταναλωτή στη δράση, τον βοηθάς να κατανοήσει καλύτερα το προϊόν με τρόπο ευχάριστο, κάτι που επιδρά θετικά στην τελική του απόφαση για την αγορά του προϊόντος.

Βασίλης Ευθυμίου: Η μεγαλύτερη εξέλιξη είναι η ραγδαία πτώση των τιμών στις συσκευές τεχνολογίας (οθόνες, hardware κ.λπ.) τα τελευταία 5 χρόνια, εξέλιξη που είχε ως αποτέλεσμα τη δυνατότητα χρήσης του Μέσου από εταιρείες και brands κάθε μεγέθους και τη μεταφορά πόρων από το hardware στην ψηφιακή επικοινωνία και το περιεχόμενο, με στόχο την αποτελεσματικότητα.

Δώρα Χαρισιάδη: Σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρούμε ότι υπάρχουν ολοκλήρωση, πρότυπα και προδιαγραφές, ώριμα επιχειρηματικά μοντέλα και αύξηση των διαφημιστικών μηνυμάτων που προβάλλονται. Το ψηφιακό τοπίο στον κόσμο μας, έχει οδηγήσει το Digital Signage στο σημείο αιχμήςτου, ενώ όλο και περισσότερες, συνήθως μεγάλες επιχειρήσεις, το θεωρούν αναπόσπαστο μέρος της διαφημιστικής εκστρατείας τους.

Το 2010, η έρευνα Arbitron για την αγορά των Η.Π.Α. έδειξε ότι σε μηνιαία βάση βλέπουν οθόνες Digital Signage περισσότεροι καταναλωτές από όσοι δημιουργούν profile στο Facebook ή στέλνουν sms ή έχουν δει ένα video online. Αυτό σημαίνει 71 εκατομμύρια θεατές το μήνα.

Άρα, συμπερασματικά: Πλατφόρμες cross-media και τεχνολογική ολοκλήρωση. Οι συνεργασίες, τόσο σε τεχνολογικό όσο και σε content επίπεδο, θα είναι μία τάση. Το περιεχόμενο παραμένει «βασιλιάς», θα δούμε, όμως, πιο εκλεπτυσμένο περιεχόμενο που θα οδηγεί σε engagement και interaction. Η κεντρική τάση, ωστόσο, είναι η μεταφορά της εμπειρίας από τρία τεχνολογικά Μέσα σε μία ολιστική εμπειρία: Online, Mobile και Digital Signage μαζί.

Marketing Week: Τι οφείλουν να κάνουν οι εταιρείες του χώρου προκειμένου να επιτύχουν την περαιτέρω καθιέρωση του Digital Signage στην ελληνική αγορά;

Βασίλης Ευθυμίου: Να συνεχίσουν την εκπαίδευση των στελεχών Μάρκετινγκ των επιχειρήσεων και των brands, σχετικά με τις δυνατότητες που αναδεικνύει η χρήση Digital Signage μεθόδων στη επικοινωνία τους.

Δώρα Χαρισιάδη: Κυρίως να καλλιεργηθούν και να αναπτυχθούν συνέργειες. Επίσης, θα πρέπει οι εταιρείες του χώρου να πραγματοποιήσουν έρευνες αποτελεσματικότητας, προκειμένου να βοηθήσουν τους δυνητικούς πελάτες να αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη προς το Μέσο. Είναι αυτονόητο ότι η συνολική γνώση της αγοράς είναι προαπαιτούμενο για την επιτυχία και την ανάπτυξη.

Συνεπώς, να εγκαθίστανται δίκτυα Digital Signage σε σημεία όπου αποδίδει αξία για τρεις εμπλεκόμενους: τον πάροχο του σημείου, τους πελάτες/προσωπικό του και τους διαφημιζόμενους στο παρόν δίκτυο. Εφόσον κάθε πλευρά αυτού του ισοσκελούς τριγώνου είναι ικανοποιημένη, τότε μπορούμε να πούμε ότι το Digital Signage είναι επιτυχημένο και αποτελεσματικό σε κάθε πλευρά του.

Δημήτρης Ψύλλας: Η κρίση θα αφυπνίσει και τελικά θα ωφελήσει τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ψηφιακή σήμανση, ενώ θα διατηρήσει ζωντανά μόνο τα εγχειρήματα με δυναμική. Αυτό πρέπει να γίνει η σημαία και ο φόβος των εμπλεκομένων. Δημιουργικότητα λοιπόν και αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, με στόχο τη φανατική τηλεθέαση.

Σίγουρα αργότερα, η συνεννόηση των καθιερωμένων εταιρειών μπορεί να δημιουργήσει έναν φορέα που θα εμπορεύεται μαζικά airtime. Η ενέργεια αυτή θα απορροφούσε συντριπτικά μεγαλύτερο μερίδιο της διαφημιστικής δαπάνης από την άθροιση των υφιστάμενων αναθέσεων ανά εταιρεία.

Κυριάκος Ιντζόγλου: Δύο πράγματα πιστεύω ότι πρέπει να κάνουμε. Πρώτον, οφείλουμε να παραμένουμε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις στον χώρο μας και να προτείνουμε νέα καινοτόμα προϊόντα στους πελάτες μας. Και δεύτερον, αυτό που χρειάζεται η αγορά μας είναι να προτείνουμε ολοκληρωμένες λύσεις Digital Signage. Λύσεις που θα περιλαμβάνουν όλα τα στάδια δημιουργίας και υλοποίησης ενός έργου, από τη χάραξη στρατηγικής μέχρι και την ολοκλήρωσή του.