Εικόνες από το μέλλον, έφερε στους συνέδρους του πρόσφατου Media ROI Forum ο Thomas Le Thierry d’Ennequin, Global President της Vizeum. Μην επαναπαύεστε. Το μέλλον αυτό είναι πολύ πιο διαφορετικό και πολύ πιο κοντά από όσο νομίζουμε.

Το παγκόσμιο media agency Vizeum του ομίλου Dentsu Aegis έκανε «πρεμιέρα» στην Ελλάδα πριν από λίγους μήνες. Όπως είχε δηλώσει τότε η Ζωή Κτιστάκη αναλαμβάνοντας καθήκοντα Γενικής Διευθύντριας, «φιλοδοξία μας είναι να σταθούμε δίπλα στις μάρκες και τις επιχειρήσεις, συν-ταξιδιώτες στο δρόμο της ανάπτυξης σε ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις και νέες δυναμικές». Αυτό το νέο περιβάλλον, τις «ρίζες» του στο σήμερα και το απώτερο μελλοντικό του σχήμα, ανέλυσε ο Thomas Le Thierry d’Ennequin, Global President της Vizeum, επισκεπτόμενος την Ελλάδα για τις ανάγκες του Media ROI Forum. Τον συναντήσαμε και μιλήσαμε μαζί του, αντλώντας περισσότερα insights για τον καινούργιο κόσμο που έρχεται και το ρόλο των media agencies μέσα σε αυτόν.

    MW: Η Vizeum δηλώνει στο motto της, ότι επιδιώκει να είναι τολμηρή για να επιταχύνει την επιχειρηματική ανάπτυξη των πελατών της. Τι σημαίνει να είναι σήμερα «τολμηρό» ένα media agency;

Thomas Le Thierry d’Ennequin: Νομίζω ότι σημαίνει να πραγματοποιείς όσα λες. Θέλουμε να επιταχύνουμε την ανάπτυξη των πελατών μας και μεγάλο μέρος των εσόδων μας να σχετίζεται με την ικανότητά μας να το καταφέρουμε. Για πολλούς πελάτες μας, αυτοκίνητα, καλλυντικά κλπ, τα δικά μας KPIs και κατά συνέπεια τα έσοδά μας, σχετίζονται με την ικανότητά μας να επιταχύνουμε τα δικά τους επιχειρηματικά αποτελέσματα. Όλο και περισσότερο, ο τρόπος με τον οποίο οι πελάτες μας αξιολογούν, έχει να κάνει με αυτή μας την ικανότητα. Όταν εγώ ξεκίνησα σε αυτή τη δουλειά, πριν από 25-30 χρόνια, μιλούσαμε για media KPIs. Στη συνέχεια, περάσαμε στα marketing KPIs και σήμερα μιλάμε πλέον για business KPIs. Μερίδιο αγοράς, αριθμός μονάδων που πωλήθηκαν, κίνηση στο κατάστημα. Αυτό ισχύει για πελάτες όπως ΙΚΕΑ, Burger King, Burberry, ή BMW. Για κάθε μάρκα. Το να είσαι λοιπόν τολμηρός και να επιδιώκεις την επιτάχυνση της επιχειρηματικής ανάπτυξης του πελάτη σου, σημαίνει να μετριέσαι επί αυτών των KPIs. Αυτό, αποτελεί πλέον μέρος των συμβολαίων που υπογράφουμε.

    Ποιες είναι οι πιο υποσχόμενες τάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον της δουλειάς σας και ποιες οι προκλήσεις;

Το 2007, πριν μόλις 10 χρόνια, η Google, το Facebook, η Amazon και η Apple, προχώρησαν σε κάποιες κινήσεις: Η Google αγόρασε το YouTube, το Facebook έγινε παγκόσμιο, η Amazon λάνσαρε το Kindle και η Apple το iphone. Μέσα σε ένα χρόνο. Κανείς δεν είδε τότε σε αυτά κάτι πολύ μεγάλο, καθώς το 2008 ακολούθησε η οικονομική κρίση. Παράλληλα, όλοι ήμασταν συνηθισμένοι στο γραμμικό μοντέλο. Στην παραγωγή, στην κατανάλωση, στην πολιτική, σε όλα. Ένα περιοδικό είναι κατά βάση μια γραμμική παράθεση περιεχομένου. Ένα αυτοκίνητο παράγεται με γραμμικό τρόπο. Το γνωστό μοντέλο του Henry Ford. Εάν μπείτε σε ένα κατάστημα ΙΚΕΑ, η περιήγηση είναι γραμμική και μιλάμε για το «ταξίδι του καταναλωτή», που είναι επίσης γραμμικό. Όλα αυτά, είναι κληρονομιά της βιομηχανικής επανάστασης. Τα γεγονότα του 2007 που προανέφερα, καθώς και μια σειρά επιπλέον γεγονότων, έσπασαν αυτή τη γραμμική παράδοση. Αυτή είναι η μεγάλη αλλαγή. Σήμερα, δεν ζούμε την 4η βιομηχανική επανάσταση – δηλαδή ένα ακόμη στάδιο της βιομηχανικής επανάστασης-, αλλά την επανάσταση των πλατφορμών.

    Άρα μιλάτε για κάτι διαφορετικό από την ψηφιακή επανάσταση για την οποία έχουμε συνηθίσει να συζητάμε;

Προσωπικά τείνω να διαφωνήσω με τον όρο «ψηφιακή» επανάσταση. Η ψηφιοποίηση του κόσμου είναι ο δρόμος προς ένα περιβάλλον που βασίζεται εξ ολοκλήρου στις πλατφόρμες. Ο Henry Ford, θα μπορούσε να έχει μια εταιρεία με 10 ή 50.000 υπαλλήλους ή και παραπάνω, ωστόσο δεν θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί τη δημιουργία μιας εταιρείας με 5 εκατομμύρια εργαζόμενους. Η Uber, μέσα σε 5 χρόνια, απέκτησε κάποια εκατομμύρια οδηγούς. Ο μόνος τρόπος μετακίνησης από το βιομηχανικό μοντέλο εταιρείας, σε ένα νέο μοντέλο που βασίζεται στην οικονομία της πλατφόρμας, είναι οι πλατφόρμες. Τα περισσότερα από τα αγαθά που καταναλώνουμε σήμερα, είναι οργανωμένα γύρω από τις πλατφόρμες. Αυτή είναι η μεγάλη αλλαγή.

Το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης προϊόντων και υπηρεσιών, σύντομα θα μεταναστεύσει σε «platform based» μοντέλα. Ξεκίνησε με τη μουσική και με το Spotify, συνεχίστηκε με την εποχή του περιεχομένου και με πλατφόρμες όπως το Facebook -που επανασυλλέγουν και αναδιανέμουν περιεχόμενο- και προχώρησε στην εποχή των μεταφορών, με την συνάθροιση οδηγών σε πλατφόρμες όπως η Uber. Δεν αποτέλεσαν εξαίρεση τα ξενοδοχεία με το Airbnb και σύντομα ακολούθησαν κλάδοι όπως οι ασφαλιστικές και τραπεζικές υπηρεσίες. Επίσης, το eBay πουλάει σήμερα περισσότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από οποιονδήποτε άλλο, και, πλέον, η Alexa, το Google Chrome κ.α., γίνονται οι συσκευές που συγκεντρώνουν σε ένα μόνο σημείο όλες τις πληροφορίες και τις περισσότερες συναλλαγές.

Αυτά, συμβαίνουν σήμερα. Αύριο, το 2020, η Alexa θα ενδυναμωθεί με τεχνητή νοημοσύνη, αναγνώριση φωνής και περιβάλλον 5G. Αυτό σημαίνει ότι όταν αύριο θα μιλάμε στην Alexa ο καθένας με τη δική του φωνή, θα παίρνουμε και διαφορετικές απαντήσεις. Απαντήσεις που θα ενδυναμώνονται με τεχνητή νοημοσύνη και θα συνδέονται με το αυτοκίνητό μας, το ρολόι, το τηλέφωνό μας. Θα μετακινηθούμε σε ένα περιβάλλον όπου η συντριπτική πλειοψηφία των αγορών θα γίνεται μέσω της φωνής, από τον προσωπικό μας χώρο, όποιος κι αν είναι αυτός.

Στο πλαίσιο αυτό, τα καταστήματα γίνονται τόπος εμπειριών. Αύριο, θα μπω σε ένα κατάστημα, θα διαλέξω τα παπούτσια που θέλω και θα μου τα στείλουν κατευθείαν σπίτι μου. Η Nike δεν θα είναι πλέον υποχρεωμένη να κρατά στο κατάστημά της ένα τεράστιο inventory. Όλα τα καταστήματα γίνονται τόπος εμπειριών, όπου θα μπορώ να συζητήσω με τον ειδικό, να διαλέξω το ζευγάρι που μου ταιριάζει και στη συνέχεια να το παραλάβω σπίτι μου.


    Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος του media agency μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον;

Μέσα σε μόλις 15 χρόνια, μετακινούμαστε σε ένα περιβάλλον όπου καταναλώνω περιεχόμενο που δεν διακόπτεται σχεδόν καθόλου από διαφημίσεις καθώς επιλέγω και συγκεντρώνω εγώ όπως θέλω το περιεχόμενο που θέλω, η διαφήμιση με το παραδοσιακό σποτ των 30 δευτερολέπτων μέσα σε μια ταινία σχεδόν δεν υπάρχει πια, αγοράζω τα περισσότερα πράγματα από το σπίτι μου μέσα από μία συσκευή και, το Σάββατο, πηγαίνω στα μαγαζιά όχι για ψώνια, αλλά για να ζήσω την εμπειρία των brands. Για να κατανοήσω τον σκοπό του brand, το DNA του. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο δικός μας ρόλος είναι να βοηθήσουμε το brand να τοποθετηθεί όσο πιο κοντά στον καταναλωτή μέσα από τα data, να απαντήσουμε στα ερωτήματα που εγείρουν όλες αυτές οι συσκευές και εν τέλει να βοηθήσουμε τα brands να προβάλουν τον σκοπό και το όραμά τους έξω από το σπίτι, με έναν «experiential» τρόπο.

    Η εκπλήρωση αυτού του στόχου, είναι περισσότερο θέμα τεχνολογίας, ή αλλαγής κουλτούρας, δικής σας και των πελατών;

Το δεύτερο είναι συνέπεια του πρώτου. Είναι θέμα τεχνολογίας και καινοτομίας, είναι η δυνατότητά μας να είμαστε σχετικοί με τον κόσμο. Σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος των διαφημίσεων δεν είναι σχετικό. Μπορεί να μην έχετε δίπλωμα οδήγησης, αλλά να εκτίθεστε σε μεγάλο όγκο διαφημίσεων για αυτοκίνητα. Η διαφήμιση οφείλει να μετακινηθεί από έναν μη σχετικό τρόπο επικοινωνίας σε έναν σχετικό, μέσα από τα data. Όλο αυτό, είναι κοινή υποχρέωση δική μας και των πελατών μας. Να επανεφεύρουμε την επικοινωνία. Είναι επίσης απαραίτητο, όλα αυτά να γίνουν με τη δική σας συναίνεση, του καταναλωτή, σε συμμόρφωση με τους κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων.

    Πιστεύετε ότι έχει γίνει επαρκής πρόοδος από το σημερινό οικοσύστημα προς την κατεύθυνση αυτή;

Νομίζω ότι έχουμε κάνει αρκετή πρόοδο, υπάρχει όμως ακόμη πολύ έδαφος να καλυφθεί. Εμείς, επενδύουμε μεγάλα ποσά. Η Dentsu εξαγόρασε πριν δύο χρόνια την Merkle, ένα παγκόσμιο performance marketing agency, σε μια επένδυση άνω των 1 δισ. δολαρίων. Οι πελάτες μας επίσης επενδύουν και εμείς υποστηρίζουμε τις προσπάθειές τους, φέρνοντας κοντά τα δικά τους δεδομένα και τα data που προκύπτουν μέσα από τις μιντιακές συναλλαγές, αξιοποιώντας στον μέγιστο βαθμό την επικοινωνιακή τους δαπάνη. Πρόοδος έχει γίνει, αλλά υπάρχει ακόμη δρόμος μπροστά.

    Κάποια από τα κύρια ζητήματα για τους πελάτες σήμερα περιλαμβάνουν θέματα όπως brand safety, ad fraud, ad blocking, data privacy. Ποια μπορεί να είναι η απάντηση σε όλα αυτά;

Νομίζω ότι η απάντηση στα περισσότερα ζητήματα είναι τα PII data, Personal Individual Information. Από τη στιγμή που ξέρω ότι είστε εσείς πίσω από την οθόνη, παύει να υπάρχει ζήτημα click fraud και viewability κλπ. Τα PII data και το People Planning αντί για Media και Brand Planning, είναι ο τρόπος για να απαντήσουμε. Είναι αυτή η αλλαγή αρκετά γρήγορη, πλήρης, προς τη σωστή κατεύθυνση; Τίποτε δεν είναι ποτέ αρκετό, όμως κάνουμε σημαντικές προόδους. Στο φεγγάρι έχουμε πάει όλοι. Εκεί όμως που κατευθυνόμαστε σήμερα, δεν έχει ξαναπάει κανείς. Το «people based, macro economic brand activation», με απρόσκοπτο τρόπο και συνέπεια σε 23 αγορές ανά τον κόσμο, είναι κάτι που κανείς δεν έχει ξανακάνει. Όλοι γνωρίζουμε ποιος είναι ο προορισμός, κατευθυνόμαστε προς τα εκεί, θα έχουμε σίγουρα αναπάντεχα γεγονότα στη διαδρομή, όμως πιστεύω ότι, τουλάχιστον εμείς ως Vizeum, κάνουμε σημαντικά βήματα και επενδύσεις καθώς προχωράμε προς το μέλλον μαζί με τους πελάτες μας.

THE SHAPING ELEMENT OF DEMOGRAPHY
Ένας ακόμη σημαντικός διαμορφωτής του μέλλοντος είναι η δημογραφική εξέλιξη, η οποία επιταχύνεται, προερχόμενη κυρίως από την Ασία και την Αφρική. Σήμερα είμαστε 7 δισ. άνθρωποι στον πλανήτη και σύντομα θα είμαστε 11 δισ. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα επιδιώξουν να ζήσουν σε μεγάλες πόλεις, οι οποίες σήμερα είναι της τάξης των 20 έως 40 εκατομμυρίων, ενώ αύριο θα είναι των 100 εκατ. ανθρώπων, αλλάζοντας τη φυσιογνωμία του πλανήτη μέσα στα επόμενα 30 χρόνια. Εγώ μεγάλωσα στον κόσμο των μεγάλων χωρών, όμως σύντομα θα μετακινηθούμε στον κόσμο των μεγάλων πόλεων, οι οποίες θα διαμορφώνουν την ατζέντα στην πολιτική, στον πολιτισμό, στην υγεία, στην εκπαίδευση. Η κυρίαρχη κουλτούρα διαμορφώνεται ήδη με επίκεντρο τις πόλεις.

Καταλυτικό ρόλο σε όλα αυτά θα παίξουν οι πλατφόρμες, οργανώνοντας τη ζωή γύρω από ένα μοντέλο περισσότερου διαμοιρασμού και λιγότερης ιδιοκτησίας. Η μεγάλη πολιτιστική αλλαγή περιστρέφεται γύρω από αυτή την εξέλιξη. Οι εταιρείες επικοινωνίας οφείλουμε να βοηθήσουμε τους πελάτες να πλοηγηθούν σε αυτό τον κόσμο. Εμείς, συζητάμε ήδη με τους πελάτες μας. Εάν είστε ένας μεγάλος κατασκευαστής αυτοκινήτων, δεν θέλετε να λανσάρετε το νέο μοντέλο σας στην αμερικανική αγορά, αλλά στις 5 μεγάλες πόλεις της Αμερικής. Όλο και περισσότερο, πιέζουμε τους πελάτες μας να μας μπριφάρουν με αυτό τον τρόπο. Οφείλουμε να οργανώσουμε την επικοινωνιακή αρχιτεκτονική τους γύρω από τους πυρήνες όπου βρίσκονται οι καταναλωτές με αξία.

Η Vizeum αποτελεί μέλος του ομίλου DentsuAegis Network και αποτελεί σύμφωνα με την RECMA το ταχύτερα αναπτυσσόμενο δίκτυο στο κόσμο. Στην Ελλάδα, ξεκίνησε την λειτουργία της το Σεπτέμβριο, με Γενική Διευθύντρια τη Ζωή Κτιστάκη.

Focus Points
• Από τα media KPIs έχουμε περάσει στα business KPIs, με τα οποία μετριέται η απόδοσή μας. Αποτελεί πλέον μέρος των συμβολαίων που υπογράφουμε
• Σήμερα, δεν ζούμε την 4η βιομηχανική επανάσταση, αλλά την επανάσταση των πλατφορμών
• Το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης προϊόντων και υπηρεσιών, σύντομα θα μεταναστεύσει σε «platform based» μοντέλα
• Τα PII data (Personal Individual Information) και το People Planning αντί για Media και Brand Planning, είναι ο τρόπος για να απαντήσουμε στις προκλήσεις
• Κάνουμε πολύ μεγάλη πρόοδο και επενδύσεις στον τομέα των υπηρεσιών φωνής, που πιστεύουμε ότι θα είναι ο καταλύτης στο μέλλον
• Οφείλουμε να οργανώσουμε την επικοινωνιακή αρχιτεκτονική των πελατών μας γύρω από τους πυρήνες όπου βρίσκονται οι καταναλωτές με αξία