Όπως δείχνουν όλες οι έρευνες, μόνο κερδισμένες μπορούν να βγουν οι εταιρείες και οι μάρκες που επενδύουν στο online βίντεο και το εντάσσουν στη στρατηγική επικοινωνίας τους, καθώς τόσο σε ποιοτικό, όσο και σε ποσοτικό επίπεδο, τα οφέλη είναι πολλαπλά. Και αφού η αποτελεσματικότητά του αποδεικνύεται συνεχώς, ο διάλογος οδηγείται πλέον στη διάρκεια, το φορμάτ, το μέγεθος και το μέσο, αλλά και στο τι καθιστά ένα βίντεο «shareable».

Το 2016, η χρονιά του mobile
To online video αποτελεί ιδανική πλατφόρμα προκειμένου τα brands να μεταδώσουν τα μηνύματά τους με έναν τρόπο διασκεδαστικό και engaging. Το video θεωρείται ότι είναι το μέλλον του content marketing, καθώς το engagement που προσφέρει ένα βίντεο με ενδιαφέρον περιεχόμενο οδηγεί στο sharing και αυξάνει όλους τους σχετικούς δείκτες. Παράλληλα, όπως αναφέρει το MediaPost, οι διαφημίσεις σε video και native θεωρούνται οι λιγότερο ενοχλητικές για τους χρήστες κινητών συσκευών και πιο αποτελεσματικές στην ενίσχυση του brand awareness και του engagement.

H γρήγορη διείσδυση των smartphones και των tablets αποτελούν κλειδί για την αύξηση στην «κατανάλωση» online video, καθώς, όπως αναφέρει σε πρόσφατη σχετική έρευνά της η ZenithOptimedia σε 40 βασικές διεθνείς αγορές, φέτος είναι η χρονιά που οι κινητές συσκευές θα αποτελέσουν την κύρια πλατφόρμα κατανάλωσης βίντεο. Σύμφωνα με την έρευνα, ο μέσος ημερήσιος χρόνος που οι άνθρωποι παρακολουθούν online βίντεο αναμένεται να αυξηθεί κατά 19,8% το 2016, ενώ παράλληλα η κατανάλωση video στις κινητές συσκευές, όπως τα smartphones και τα tablets, εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί κατά 34,8 το 2016, μετά από ανάπτυξη 43,9% το 2015, όταν αυτή σε μη κινητές συσκευές συνεχίσει μεν να αυξάνεται, αλλά με ρυθμούς της τάξης του 6,5% για το 2016, έναντι 9,5% το 2015.

Στο πλαίσιο αυτό, η διαφημιστική δαπάνη στο online video αναμένεται σύντομα να αντιστοιχεί στο 1/8 της συνολικής digital διαφημιστικής δαπάνης, αγγίζοντας το 12,8% και τα 23,7 δισ. δολάρια μέχρι το 2017, και αποτελώντας ταυτόχρονα την ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία digital advertising. Η μεγαλύτερη αγορά για το online video είναι οι ΗΠΑ, μαζί με την Ιταλία, όπου το μερίδιο του online video αγγίζει το 16,5% και ακολουθεί η Ταϊβάν και η Λετονία.

Το μέγεθος… μετράει για τους Millennials

Οι Millennials αποτελούν, και για την αγορά του online video, τον σημαντικότερο μοχλό ανάπτυξης. Το κοινό αυτό, έχοντας μεγαλώσει με περιεχόμενο μικρότερου τύπου, ανταποκρίνεται καλύτερα στα micro ads, τα οποία τείνει να θεωρεί υψηλότερης ποιότητας και πιο διασκεδαστικά, απ’ ό,τι τα μεγαλύτερα ηλικιακά groups. Τα παραπάνω αναφέρει έρευνα για το video advertising που διενήργησε πρόσφατα η IPG Media Lab με τη YuMe, προκειμένου να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα διαφορετικών μεγεθών διαφημιστικών video,  διαφημιστικών format, συσκευών και καταναλωτικών αντιλήψεων.

Όπως δείχνει η έρευνα, οι διαφημίσεις έχουν διαφορετικές επιδόσεις ανάλογα με τη διάρκειά τους και η ανάπτυξη μίας δημιουργικής στρατηγικής πάνω σε αυτόν τον τομέα, είναι προαπαιτούμενο για την επιτυχία της καμπάνιας. Οι μικρότερες διαφημίσεις μπορούν να λειτουργήσουν ως μία γρήγορη υπενθύμιση καθιερωμένων brands για να δημιουργήσουν top-of-mind αναγνωρισιμότητα, ενώ οι διαφημίσεις μεγαλύτερης διάρκειας μπορούν να αξιοποιηθούν για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Αντίστοιχα, τα μικρότερα φορμάτ έχουν προβάδισμα στις μικρότερες οθόνες. Τέλος, η μικρότερη διάρκεια που χρειάζεται να έχει ένα βίντεο για να επηρεάσει τα persuasion metrics είναι τα15’’.

Το online video φέρνει πωλήσεις
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει, επίσης, η μεγάλη επιρροή που ασκεί το online video στους καταναλωτές, κατά τη διάρκεια του αγοραστικού ταξιδιού, καθώς σύμφωνα με το ReelSEO, ένα συντριπτικό ποσοστό καταναλωτών, της τάξης του 73%, υποστηρίζουν ότι είναι πιθανότερο να αγοράσουν ένα προϊόν ή μία υπηρεσία αν έχουν παρακολουθήσει ένα branded video που να εξηγεί το προϊόν. Παράλληλα, το video διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην περαιτέρω έρευνα για ένα brand, πριν και μετά την αγορά, ενώ οι καταναλωτές θεωρούν και πιο αξιόπιστες τις εταιρείες ή τα brands που παράγουν βίντεο. 
– Το 96% των καταναλωτών θεωρούν τα βίντεο χρήσιμα όταν παίρνουν αγοραστική απόφαση online. 
– Το 58% των καταναλωτών θεωρούν πιο αξιόπιστες τις εταιρείες που παράγουν βίντεο. 
– Το 71% των καταναλωτών υποστηρίζουν ότι τα βίντεο δημιουργούν θετική εικόνα για μία εταιρεία. 
– Το 77% των καταναλωτών θεωρούν ότι οι εταιρείες που δημιουργούν online video είναι πιο «engaged» με τους καταναλωτές. (πηγή ReelSEO.com).

«Shareable» online video: κάντο όπως το BuzzFeed
Το BuzzFeed αποτελεί ένα φαινόμενο στο online εκδοτικό τοπίο, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του Ιουλίου 2015, τα video του είχαν περίπου 2 δισ. views στις κύριες πλατφόρμες video. Επιπλέον, το 25% των videos με τα πιο πολλά views προέρχονται από το Buzzfeed, καθώς δημοσιεύει πάνω από 700 διαφορετικά κομμάτια περιεχομένου καθημερινά σε πάνω από 25 διαφορετικές κατηγορίες, όπως ειδήσεις, ομορφιά, τεχνολογία και φαγητό. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το 75% των views του περιεχομένου του προέρχεται από off-site μέσα, με το 50% να προέρχεται από το Snapchat, το 27% από το Facebook και το 14% από το YouTube.

Ο επικεφαλής Video και Αντιπρόεδρος Agency Strategy του BuzzFeed έδωσε σημαντικά insights από τη στρατηγική του σε σχετικό συνέδριο, τα οποία συνοψίζονται στα εξής: Το Social ως το νέο «κανάλι» διανομής: Τα social media για τη διανομή περιεχομένου είναι όπως ήταν η τηλεόραση πριν από 10 χρόνια και τα περιοδικά και οι εφημερίδες πριν από 20 χρόνια. Συνεπώς, οι εκδότες και οι δημιουργοί περιεχομένου χρειάζεται να αντιμετωπίσουν το βίντεο σαν έναν τρόπο επικοινωνίας.
Οι κινητές συσκευές είναι η «νέα κατανάλωση»: Συνεπώς, αν τα social είναι το νέο κανάλι διανομής, τότε οι κινητές συσκευές είναι η νέα κατανάλωση. Το κινητό τηλέφωνο έχει γίνει η προέκταση του χεριού μας, ενώ η δυναμική του αναμένεται να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο. Το περιεχόμενο «προς κατανάλωση» έναντι του περιεχομένου για «μοίρασμα».

Οι λόγοι που μοιραζόμαστε video περιεχομένου είναι σύμφωνα με το BuzzFeed, οι εξής: 
– Για να είμαστε κοινωνικοί
– Για να εκφράσουμε το πως νιώθουμε 
– Για να «κάνουμε επίδειξη» ή να καυχηθούμε 
– Για να δείξουμε ότι είμαστε οι πρώτοι που εντοπίσαμε κάτι 
– Για να μοιραστούμε κάτι που μας έκανε να γελάσουμε 
– Για να δημιουργήσουμε μία κοινότητα 
– Για να χτίσουμε ένα προσωπικό brand.

Όποιος λοιπόν δημιουργεί περιεχόμενο, οφείλει να έχει τα παραπάνω στο μυαλό του και να δημιουργεί περιεχόμενο που όχι μόνο θα καταναλωθεί αλλά θα γίνει και «share». Το ίδιο το BuzzFeed χτίζει το shareable περιεχόμενό του, σε τρεις βασικούς άξονες και 30 υποκατηγορίες που βασίζονται όλες σε data: Emotional gift, Information και Identity. Το Emotional Gift αφορά σε περιεχόμενο που «ακουμπάει» στα ανθρώπινα συναισθήματα, καθώς εξηγεί ότι αν οι άνθρωποι νιώσουν, θα μοιραστούν και το περιεχόμενο. Το Information έχει να κάνει με την παρουσίαση πληροφοριών, με νέο, ενδιαφέροντα τρόπο. Εδώ «πατάει» στο γεγονός ότι οι άνθρωποι «καυχιούνται» στα social media ότι έμαθαν πρώτοι ένα νέο, ενώ παράλληλα τα βίντεο αποτελούν «πειστήρια» για το ποιος έχει δίκιο σε μία διαφωνία. Όσον αφορά στον άξονα Identity, εδώ εντάσσονται τα δημοφιλή κουίζ του BuzzFeed. Οι άνθρωποι θέλουν να έχουν μία συγκεκριμένη ταυτότητα και να ανήκουν σε ομάδες, και για τον λόγο αυτό, κάνουν τα τεστ του BuzzFeed για να το… ανακαλύψουν, αλλά –κυρίως- να το μοιραστούν.


5 τάσεις video advertising για το 2016
Η Unruly, ηγετική πλατφόρμα για social video advertising, καταθέτει τις 5 τάσεις που θα επηρεάσουν το online video τη χρονιά που διανύουμε.

1. Η τετραπλή συγκυρία.
Το 2016 αναμένεται να είναι ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό έτος, με τη διοργάνωση των θερινών Ολυμπιακών Αγώνων, των εκλογών στις ΗΠΑ και την Αυστραλία και το πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου. Αυτές οι διοργανώσεις αναμένεται να τροφοδοτήσουν ανάπτυξη της τάξης του 5,6% στην παγκόσμια διαφημιστική δαπάνη, πυροδοτώντας σημαντικά και το digital, καθώς οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Ρίο Ντε Τζανέιρο εκτιμάται ότι θα είναι οι πιο «digital» μέχρι σήμερα.

2. H διαφήμιση ακολουθεί το Χόλυγουντ.
Καθώς οι ταινίες που προβάλλονται φέτος έχουν έναν πιο επιθετικό χαρακτήρα, αναμένεται να δούμε έντονα σάτιρα και μαύρο χιούμορ στη διαφήμιση. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την προηγούμενη χρονιά, που –σύμφωνα με το Unruly ShareRank- κάναμε share κυρίως συναισθηματικές διαφημίσεις.

3. Η έκρηξη του Vertical Video.
Χάρη στις πλατφόρμες native mobile video όπως το Snapchat και το Periscope, το vertical video βλέπει ταχεία διείσδυση στους καταναλωτές. Οι κάθετες διαφημίσεις έχουν μέχρι και 9 φορές περισσότερα ολοκληρωμένα views από τις οριζόντιες, ενώ παράλληλα βλέπουμε το 29% των video ads σε κάθετη μορφή. Φέτος, όλο και περισσότερο οι marketers θα συνειδητοποιήσουν ότι το φιλικό προς τις κινητές συσκευές vertical video, είναι ένας τρόπος να συνδεθούν πιο αυθεντικά, πιο στενά και πιο αποτελεσματικά με τα «κινητά κοινά». 

4. Ανεβαίνει το virtual reality.
Φέτος αναμένεται ότι όλο και περισσότερο τα brands θα διερευνήσουν τις δυνατότητες του VR ως πλατφόρμας storytelling, για τη δημιουργία έντονων εμπειριών για τους θεατές.

5. Επιστροφή στα απλά.
Οι καταναλωτές «βομβαρδίζονται» κάθε μέρα με κάτι καινούριο, νέες πλατφόρμες media, νέες τεχνολογίες, νέες εφαρμογές και νέες έξυπνες συσκευές και ενδέχεται η τόση καινοτομία να τους οδηγήσει σε «Future Shock». Τα brands ανταποκρίνονται σε αυτό με τη δημιουργία απλών ιστοριών για φιλίες και διαφημίσεις που εστιάζουν στη χειροτεχνία. Παράλληλα, η τρομοκρατική απειλή που πλήττει τον πλανήτη, δημιουργεί ανάγκη για «απόδραση» μέσα από τη διαφήμιση.

Viewpoint

Τάσος Βελιάδης, Partner & Business Unit Director, Socialab
«Απαραίτητη η σωστή στρατηγική πίσω από κάθε βίντεο και concept»
Σε τι βαθμό έχουν εξοικειωθεί οι διαφημιζόμενοι με τη χρήση του online video και πόσο «έτοιμοι» είναι να το συμπεριλάβουν στη marketing στρατηγική τους;
Τα τελευταία δυο χρόνια βλέπουμε όλο και περισσότερες εταιρείες να επενδύουν σε online βίντεο. Υπάρχουν brands που έχουν εξοικειωθεί τόσο πολύ που στήνουν ολόκληρες καμπάνιες ή δημιουργούν στρατηγική content, η οποία πλέον μπορεί να βασίζεται μόνο πάνω σε βίντεο ή ακόμα και GIFs. Σίγουρα μέσα στο 2016 θα βλέπουμε όλο και περισσότερα brands να επενδύουν. Το βασικό, όμως, είναι να υπάρχει πάντα μια σωστή στρατηγική πίσω από κάθε βίντεο και ένα concept, ούτως ώστε να μπορεί να δημιουργήσει buzz και να αυξήσει το shareability του content.

Που πιστεύετε ότι βρίσκεται το μέλλον του marketing μέσω online video;
Μετά τις αλλαγές που έκανε το Facebook, βλέπουμε μια νέα αντιμετώπιση στο βίντεο με τους publishers να δημιουργούν πολλά livestream events. O λόγος είναι ότι, επειδή οι χρήστες λαμβάνουν notification, έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να παρακολουθήσουν το συγκεκριμένο event, χωρίς να χρειαστεί ο publisher να χρησιμοποιήσει διαφήμιση για να το προωθήσει. Ωστόσο, σίγουρα το 360, καθώς και η VR τεχνολογία, θα αλλάξουν αρκετά τα βίντεο, όπως τα ξέρουμε μέχρι σήμερα. Αν και στο εξωτερικό έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται αρκετά, στην Ελλάδα ακόμα δεν το έχουμε δει σε μεγάλη κλίματα. Γενικά πάντως το βασικό που θα πρέπει να απαντήσουν τα brands είναι, για ποιο λόγο θέλουν να χρησιμοποιήσουν βίντεο και να γνωρίζουν ποια KPI’s πρέπει να αξιολογούν κάθε φορά, εκτός από τα views.

Ποια νέα δεδομένα και προκλήσεις δημιουργεί το γεγονός ότι το video consumption πραγματοποιείται κυρίως μέσω κινητών συσκευών;
Mobile first. Αυτό πιστεύω είναι μια έκφραση που ακούγεται όλο και πιο συχνά σε όλα τα brands και σε όλα τα agencies. H πρόκληση είναι να καταφέρεις να πιάσεις τους χρήστες οn the go, την ώρα που απλά σκρολάρουν την οθόνη του κινητού τους, και να καταφέρεις να τους κεντρίσεις το ενδιαφέρον. Σίγουρα η πρόκληση είναι μεγαλύτερη, αλλά αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε βίντεο, τα οποία καταφέρνουν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών από τα πρώτα δευτερόλεπτα προκειμένου να παρακολουθήσουν οι χρήστες το βίντεο ακόμα και από την οθόνη του κινητού τους.

Τι νέες δυνατότητες προσφέρουν τα social media για το online video;
Όσο περνάει ο καιρός θα βλέπουμε όλο και περισσότερες δυνατότητες από τα social media για τα online βίντεο. Ήδη το Instagram αύξησε τον χρόνο του βίντεο που μπορείς να ανεβάσεις. Επίσης, όλο και περισσότερα brands δουλεύουν συνεχώς, σχεδιάζοντας διαφημίσεις που περιλαμβάνουν βίντεο. Ωστόσο, το μεγάλο θέμα με το βίντεο είναι τα brands να καταφέρουν να το εντάξουν μέσα στην online στρατηγική τους, δημιουργώντας βίντεο τα οποία αγγίζουν τους καταναλωτές και μοιράζονται από αυτούς, δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο earned media και συζητήσεις που δεν μπορούν να δημιουργηθούν μέσα από άλλου είδους content.

Live Streaming Video apps και υπηρεσίες: Το ζωντανό είναι πιο ωραίο
Της Βασιλικής Κοτζιά

Η ιδέα της ζωντανής αναμετάδοσης, η ένταση του «συμβαίνει τώρα» ασκεί σχεδόν ακατανίκητη έλξη στο κοινό. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε το Facebook, οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να παρακολουθήσουν ένα video online για περισσότερο χρόνο, εφόσον αυτό το video είναι Live. Ανταποκρινόμενο στην επιθυμία του κοινού για παρακολούθηση περιεχομένου σε πραγματικό χρόνο, το Facebook λάνσαρε πρόσφατα το Facebook Live, την υπηρεσία που δίνει τη δυνατότητα σε χρήστες και brands να αναμεταδίδουν live video. To Facebook Live διατέθηκε το φθινόπωρο του 2015 σε επιλεγμένους διάσημους χρήστες και λίγους μήνες αργότερα άρχισε να επεκτείνεται σε pages, χρήστες iOS και έπειτα σε χρήστες Android. Πιστό στη στρατηγική της προώθησης των νέων του «προϊόντων», το Facebook ανακοίνωσε – τουλάχιστον σε πρώτη φάση – ότι τα live videos θα ευνοούνται από τον αλγόριθμο και θα έχουν προτεραιότητα σε σχέση με άλλα formats.

Αρκετούς μήνες πριν το λανσάρισμα του Facebook Live, το Τwitter είχε εξαγοράσει και λανσάρει το live streaming app, Periscope. Το concept της ζωντανής μετάδοσης ταίριαξε απόλυτα στη φιλοσοφία του Twitter και στην αμεσότητα που το διακρίνει. Οι προσδοκίες ήταν υψηλές για τους δημιουργούς του, οι οποίοι, μέχρι στιγμής, δικαιώνονται: μόλις πριν από λίγες ημέρες και ενώ το Periscope γιόρταζε τα πρώτα του γενέθλια, ανακοινώθηκε ότι οι live μεταδόσεις ξεπέρασαν τα 200 εκατ., ενώ κάθε μέρα οι θεατές καταναλώνουν μέσω του Periscope, ζωντανό περιεχόμενο διάρκειας 110 ετών.

Από τον «χορό» δεν θα μπορούσε να λείπει το YouTube, το οποίο διαθέτει υπηρεσία Live streaming που δίνει έμφαση σε αθλητικά γεγονότα και gaming events. Ωστόσο, αυτό δεν είναι αρκετό στο έντονα ανταγωνιστικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί στον χώρο. Έτσι, το YouTube αναπτύσσει το δικό του live streaming app, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί τον προσεχή Μάιο.

Φυσικά, τα νέα δεν είναι μόνο ευχάριστα, καθώς υπάρχει και η περίπτωση του Meerkat, της εφαρμογής video streaming που αποθεώθηκε στο SXSW του 2015, έλαβε εν μία νυκτί πολλά χρήματα από επενδυτές και πολύ περισσότερη δημοσιότητα, αλλά δεν κατάφερε να καθιερωθεί και έχασε τη μάχη με το Facebook και το Twitter. Στις αρχές Μαρτίου, ο ένας εκ των ιδρυτών του, Ben Rubin ανακοίνωσε ότι το Meerkat εγκαταλείπει το Live streaming και στρέφεται σε άλλες δραστηριότητες, πάντα με επίκεντρο το video.

Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν ότι το Live streaming είναι εδώ για να μείνει και αλλάζει δραστικά τον τρόπο που οι χρήστες παρακολουθούν video, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο οι marketers μπορούν να προωθήσουν περιεχόμενο. Δεν πρόκειται για κάτι εύκολο, καθώς προϋποθέτει τεχνική αρτιότητα και αυξημένο budget, όμως με δεδομένη τη διάθεση του κοινού να παρακολουθεί γεγονότα την ώρα που συμβαίνουν, οι διαφημιζόμενοι έχουν κάθε λόγο να επενδύσουν σε αυτό.

Το Digital σε fast forward

Η πραγματική έκπληξη στο digital video δεν αφορά στην άνοδο του ως μορφή επικοινωνίας – άλλωστε οι περισσότεροι ειδήμονες συμφωνούσαν εδώ και καιρό πως τα εμπόδια ανάπτυξης ήταν οι υποδομές κι όχι η προσφορά ή η ζήτηση.  Το εντυπωσιακό εστιάζεται στη θεαματική ταχύτητα με την οποία, μαζί με το mobile, εγκαθίσταται στο επίκεντρο του οικοσυστήματος της ψηφιακής επικοινωνίας – και τούτο αφορά τόσο στην κατανάλωση (με τους millenials να το αναγάγουν σε κορυφαία ή μοναδική προτίμηση) όσο και στη διαφήμιση, με τηλεοπτικά κονδύλια να μεταναστεύουν σταδιακά και να ωθούν το digital, οσονούπω, σε πρωτιά μεριδίου σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Εάν, όπως λέγεται, η διαφήμιση ακολουθεί την κατανάλωση, τότε δύο σημεία ενδέχεται να κάνουν διαφορά: πρώτον, η διχοτόμηση της αγοράς σε δύο άκρα, με ολιγόλεπτα βίντεο από τη μία (των οποίων η θέαση γίνεται σχεδόν αποκλειστικά από κινητές συσκευές και σε κάθετη λήψη) και, από την άλλη, longform περιεχόμενο, συχνά υψηλού κόστους, έτοιμο για ΟΤΤ διανομή και θέαση σε smartTV.  Κατά δεύτερο λόγο, η μεταστροφή προς social (και δη live) video που διανέμεται αποκλειστικά σε social media πλατφόρμες -όχι μόνο λόγω εντυπωσιακής δυναμικής «αναμετάδοσης», όσο διότι ενισχύει περαιτέρω μία (πιθανόν «τεκτονική») μεταβολή που, λόγω ad blocking, ξεκινά από το ανοικτό web: την υποχώρηση του pre-roll (συχνά –διασκευασμένου ή μη- TV spot) και την άνοδο των sponsored και native video advertising.