Ανάπτυξη με μοχλό τα φυτικά συστατικά, τις εξειδικευμένες λύσεις και την ασφάλεια των συνθέσεων καταγράφει η κατηγορία των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών προϊόντων, με τις ψηφιακές πλατφόρμες να τοποθετούνται στο επίκεντρο του επικοινωνιακού σχεδιασμού.
Τροχιά ανάπτυξης ακολουθεί η εγχώρια αγορά εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών, όσον αφορά τα επώνυμα προϊόντα. Στον αντίποδα, τα private label καταγράφουν σημαντικές απώλειες, σε διψήφια ποσοστά. Σύμφωνα με τη Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Executive της IRI, «τα τελευταία στοιχεία με κλείσιμο Φεβρουαρίου 2019 δείχνουν πως η κατηγορία των εντομοαπωθητικών είναι θετική και σε αξία αλλά και σε τεμάχια. Ειδικότερα, προκύπτει άνοδος της τάξης του 3% για την αξία και για τα τεμάχια των πωλήσεων κατά 1,1%. Πτώση σημειώνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 12,1% σε αξία πωλήσεων και σε όρους τεμαχίων κατά 14,6%».
ΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ΣΕ ΔΙΑΡΚΗ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗ
Με την εποχικότητα να αποτελεί ένα από τα στοιχεία που καθορίζουν τη δραστηριότητα των εταιρειών της κατηγορίας, οι σημαντικότεροι παίκτες βρίσκονται πάντα σε εγρήγορση, προκειμένου να προλαμβάνουν τις ανάγκες που δημιουργούν οι καιρικές συνθήκες. Όπως σημειώνουν οι Πάνος Τασιούλης, Senior Brand Manager και Σοφία Λέντζιου, Junior Brand Manager, Laundry & Home Care της Henkel Hellas, «το κυριότερο insight -και σχετικά “απρόβλεπτος” παράγοντας- σε αυτή την κατηγορία είναι πάντοτε οι καιρικές συνθήκες και οι μεταβολές της θερμοκρασίας. Καθώς πρόκειται για μια κατηγορία της οποίας οι πωλήσεις εξαρτώνται άρρηκτα από τα επίπεδα ζέστης και υγρασίας, το στοίχημα για κάθε χρονιά είναι η όσο το δυνατό πιο έγκυρη και έγκαιρη πρόγνωση του καιρού. Έτσι και η Henkel, όπως και υπόλοιπες εταιρείες, είναι σημαντικό να φροντίζει να είναι σε θέση “ετοιμότητας”, ώστε να προλάβει την εποχικότητα και συνεπώς, να διαχειριστεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά τη ζήτηση των καταναλωτών».
ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΟΤΗΤΑ
Στην ενίσχυση της φυσικότητας στοχεύουν τα εργαστήρια R&D της κατηγορίας, αξιοποιώντας δραστικά στοιχεία φυτικής προέλευσης. Σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor International, η στροφή στα προϊόντα με λιγότερα χημικά, τα οποία είναι πιο φιλικά στον ανθρώπινο οργανισμό αλλά και το περιβάλλον, συνιστά ένα δυναμικό trend και μια εμπορική ευκαιρία για τις εταιρείες. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Εύρηκα ενδυναμώνει τη σειρά Aroxol Natural 4, με 4 φυσικά αιθέρια έλαια όπως η σιτρονέλα, ο ευκάλυπτος, η λεβάντα και το λεμόνι, γνωστά για τις εντομοαπωθητικές τους ιδιότητες με φυσικό τρόπο.
Ο Γιώργος Κατσικαρώνης, Brand Manager και η Βαλέρια Καρόλου, Assistant Brand Manager της Εύρηκα Ελλάς, μιλούν για τη συγκεκριμένη τάση: «Οι καταναλωτές φαίνονται να αναζητούν όλο και περισσότερο προϊόντα που προσφέρουν αποτελεσματικότητα ενώ παράλληλα διαθέτουν λιγότερα χημικά και περισσότερα φυσικά/φυτικά συστατικά, όντας έτσι λιγότερο επιβλαβή για τους ίδιους, με μια πιο “υγιεινή” δράση. Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Aroxol, οι καταναλωτές χαρακτήρισαν την εν λόγω σειρά ως ιδανική για την ικανοποίηση της ανάγκης της φυσικότητας, επικροτώντας το Aroxol για αυτή την εξέλιξη που έφερε στην αγορά. Το 2019, η σειρά εμπλουτίζεται με έναν ακόμη κωδικό, ο οποίος περιλαμβάνει δυο ανταλλακτικά φιαλίδια σε οικονομική συσκευασία».
Στην ίδια λογική κινείται και το νέο Aroxol για ακάρεα, σκόρους, ψύλλους και κοριούς σε μορφή spray που έρχεται φέτος στα ράφια των supermarkets. Καταπολεμά τις αιτίες αλλεργιών που προκαλούνται από τα ακάρεα της σκόνης και δρα παράλληλα ενάντια σε σκόρους, ψύλλους και κοριούς, περιέχοντας φυτική γερανιόλη. Προς την ίδια κατεύθυνση και η νέα ολοκληρωμένη πράσινη σειρά Spira Green, που βοηθά στην απομάκρυνση των εντόμων χάρη στη φυσική δράση επιλεγμένων αιθέριων ελαίων. Τα προϊόντα της νέας πράσινης σειράς Spira Green με συνθέσεις δραστικών συστατικών φυσικής προέλευσης προσφέρουν φυσική αποτελεσματικότητα και λύση, τόσο στην προστασία από τα ενοχλητικά έντομα, όσο και στην αντιμετώπιση μετά τα τσιμπήματα.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ PRICING
Στρατηγικής σημασίας για το λιανεμπόριο λόγω μεγέθους και αξίας, η κατηγορία των εντομοαπωθητικών προϊόντων μπορεί να «μπερδέψει» τον καταναλωτή, λόγω του πλήθους των εταιρειών και του «πολέμου» των προσφορών που διεκδικούν την προσοχή και την επιλογή του. Το pricing αποκτά επομένως βαρύνουσα σημασία, πάντα σε συνδυασμό με την ασφάλεια και την εγγυημένη δράση. Όπως εξηγούν οι Χρύσα Πανταζοπούλου, Brand Manager και Κατερίνα Κανελλοπούλου, Marketing Trainee της Gr. Sarantis, «η κατηγορία των εντομοκτόνων και εντομοαπωθητικών είναι πολύ σημαντική κατηγορία για τους λιανέμπορους, καθώς είναι μεγάλη σε αξία και οι πωλήσεις της πραγματοποιούνται σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Είναι, όμως και μια περίπλοκη κατηγορία για τον καταναλωτή, λόγω του μεγέθους της συλλογής προϊόντων μεταξύ των οποίων έχει να επιλέξει. Όσον αφορά τα προϊόντα της Sarantis, αντιλαμβανόμενοι το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούμαστε, προσφέρουμε στον καταναλωτή προϊόντα που πρεσβεύουν την αξιοπιστία, την καινοτομία και την αποτελεσματικότητα σε προσιτές τιμές». Τη σημασία, τόσο της υψηλής απόδοσης, όσο και της ανταγωνιστικής τιμής αναγνωρίζουν και οι Γιώργος Κατσικαρώνης και Βαλέρια Καρόλου: «Το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον ωθεί τους καταναλωτές στο να εστιάζουν στις χαμηλές τιμές αλλά και τις προσφορές προκειμένου να αγοράσουν προϊόντα ενώ περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα αγαθά. Αν και η τιμή διαδραματίζει πια πρωταρχικό ρόλο στις αγορές, η αποτελεσματικότητα σε συνδυασμό με την ασφάλεια χρήσης των προϊόντων στην κατηγορία είναι πλέον ένα εξίσου σημαντικό κριτήριο για την τελική επιλογή».
ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΟΛΑ ΤΑ TOUCHPOINTS
Παρουσία σε κάθε κανάλι αναπτύσσουν οι μάρκες εντομοκτόνων και εντομοαπωθητικών, ευθυγραμμίζοντας την επικοινωνιακή τους δράση σε όλους τους διαθέσιμους διαύλους. Υπέρ μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης τίθενται οι Πάνος Τασιούλης και Σοφία Λέντζιου: «Η Vapona φέτος πρόκειται να έχει πολύ δυνατή επικοινωνία, με προσανατολισμό 360ο, συνεχίζοντας έτσι και το πολύ επιτυχημένο περσινό πλάνο του “…Μην Ενοχλείστε!”. Παρουσία θα υπάρχει σε όλους τους βασικούς επικοινωνιακούς πυλώνες: με τηλεοπτική υποστήριξη, digital καμπάνιες, προωθητικές ενέργειες μέσα στα καταστήματα, αλλά και παρουσία σε σημαντικά events του καλοκαιριού».
Αντίστοιχα, οι Γιώργος Κατσικαρώνης και Βαλέρια Καρόλου αναφέρουν σχετικά: «Εκμεταλλευόμενοι τους σύγχρονους τρόπους προώθησης των προϊόντων, θα τρέξουμε μέσα στη χρονιά τηλεοπτικά σποτ παράλληλα με digital καμπάνια στο διαδίκτυο. Επιπλέον, θα υλοποιηθούν ενέργειες in-store με φυλλάδια, προωθήτριες, κουπόνια και promotions τιμής και όγκου, όπου με την ίδια τιμή μπορείς να αγοράσεις περισσότερο περιεχόμενο». Ολιστική πολιτική και από την Sarantis: «Για το 2019, η Sarantis θα κινηθεί έντονα με πλάνα επικοινωνίας 360ο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο digital κομμάτι, μέσω των sites, των social media και των online διαφημίσεων. Αυτό θα πλαισιωθεί επίσης από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο αλλά και από events εντός και εκτός των καταστημάτων», αναφέρουν η Χρύσα Πανταζοπούλου και η Κατερίνα Κανελλοπούλου.
Τέλος, με αφορμή το νέο λανσάρισμα, η Spira τόσο με την κλασσική εντομοαπωθητική μπλε σειρά της όσο και με την νέα Spira Green, επενδύει φέτος ABTL σε ραδιόφωνο, περιοδικά και digital. Ωστόσο, το βασικό όχημα προώθησης παραμένει το σημείο πώλησης με in-store ενέργειες και φυλλάδια, παρέχοντας στον τελικό καταναλωτή προωθητικές συσκευασίες 1+1 δώρο αλλά και υψηλές εκπτώσεις.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ FORMATS
Νέα formats που λαμβάνουν υπόψη την αποτελεσματικότητα και την οικονομία δημιουργούν οι μάρκες της κατηγορίας. Ένα από τα μεγαλύτερα trends στην αγορά διεθνώς αποτελούν τα εντομοαπωθητικά «βραχιόλια». Σύμφωνα με έρευνα της Technavio, η υποκατηγορία παρουσιάζει έντονη δυναμική, ειδικά όσον αφορά τα προϊόντα για παιδιά, οδηγώντας ουσιαστικά την ανάπτυξη για τη βιομηχανία. Πρόκειται για ειδικά βραχιόλια με έλαια που απωθούν τα κουνούπια και είναι αδιάβροχα, υποαλλεργικά και ασφαλή για τα παιδιά. Η νέα σειρά Spira Green περιλαμβάνει και ένα εντομοαπωθητικό βραχιόλι σιλικόνης με μεταλλικό κούμπωμα, 100% αδιάβροχο, χωρίς να έρχεται σε επαφή με το δέρμα, το οποίο περιέχει δύο ανταλλακτικά διάρκειας 30 ημερών, κατάλληλο για όλη την οικογένεια ακόμη και για παιδιά 3 χρονών και πάνω.
Από την πλευρά του, το brand Teza δημιούργησε το Teza Σύριγγα σε μορφή gel για κατσαρίδες. Έχει άοσμη σύνθεση και συμπυκνωμένη δράση που εξολοθρεύει έως και 50 κατσαρίδες ανά σταγόνα, ενώ η χρήση του διαρκεί έως και 250 σταγόνες. Διατίθεται σε συσκευασία σύριγγας, προσφέροντας εύκολη και στοχευμένη χρήση με επαγγελματικό αποτέλεσμα. Λαμβάνοντας υπόψη την υπερκατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, το Sam loves Betty παρουσίασε μια εντομοαπωθητική κάψουλα που δεν απαιτεί ηλεκτρικό ρεύμα για να τεθεί σε λειτουργία. Εγγυάται την αποτελεσματικότητα εντομοαπώθησης των plug-in επιλογών χωρίς την ανάγκη παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Το προϊόν τίθεται σε λειτουργία μόλις ανοίξει το καπάκι, ενώ η αποδέσμευση της εντομοαπωθητικής δράσης σταματάει μόλις κλείσει το καπάκι.
ΤΟ TWITTER ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΚΑΝΑΛΙ
Η έρευνα για τα διαδικτυακά δημοσιεύματα και τα posts σε social media, με το Monitor by Innews έδειξε ότι το brand εντομοκτόνου με τις περισσότερες αναφορές είναι το Teza (449). Δεύτερο έρχεται το Baygon (378) και τρίτο το Aroxol (139). Ακολουθούν τα: Pankill (64), Vapona (54), Raid (8) και Pyrox (3). Για το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα (1/10/18 – 31/3/19), οι αναφορές ξεπέρασαν τις 1.000, καθώς ο χειμώνας κατά κανόνα είναι μία εποχή, κατά την οποία γενικά δεν γίνονται αναφορές σε εντομοκτόνα και ως εκ τούτου η δημοσιότητα είναι περιορισμένη σε σχέση με το καλοκαίρι, η οποία είναι τουλάχιστον τετραπλάσια. Ο μήνας με τις περισσότερες αναφορές ήταν ο Φεβρουάριος με 311.
Όσον αφορά στο μερίδιο δημοσιότητας του κάθε brand, το Teza καταλαμβάνει ποσοστό 41%, το Baygon 34,5% και το Aroxol 12,7%. Η πλειοψηφία των δημοσιεύσεων είναι tweets καθώς το Twitter καταλαμβάνει μερίδιο δημοσιότητας που αγγίζει το 93%, ενώ οι υπόλοιπες αναφορές προέρχονται κυρίως από sites και blogs (6%). Ελάχιστες δημοσιεύσεις έχουν εντοπιστεί από Instagram, forums και YouTube. Όπως σε πολλές περιπτώσεις, έτσι και εδώ, πολλά tweets είναι κατά κύριο λόγο χιουμοριστικά και οι αναφορές σε συγκεκριμένα brands ή αγαπημένα σλόγκαν γίνονται όχι αποκλειστικά σε σχέση με το προϊόν αλλά ως εκφράσεις της καθημερινότητας. Σε κάθε περίπτωση, έχουν καταγραφεί κανονικά ως αναφορές στα αντίστοιχα brands, ενώ θα μπορούσαν να ερμηνευτούν και ως αποτέλεσμα του brand awareness.
Η ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε για τα brands Aroxol, Baygon, Pankill, Pyrox, Raid, Teza και Vapona σε ειδησεογραφικά sites, blogs, Twitter, YouΤube, Instagram και forums, για το διάστημα 1/10/2018-31/3/2019.
Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (http://innews.gr) για λογαριασμό του Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums) και έλληνες χρήστες social media (Twitter, Instagram, YouTube).
FOCUS POINTS
– Η κατηγορία των εντομοαπωθητικών είναι θετική και σε αξία αλλά και σε τεμάχια. Ειδικότερα, προκύπτει άνοδος της τάξης του 3% για την αξία και για τα τεμάχια των πωλήσεων κατά 1,1%
– Η στροφή στα προϊόντα με φυσικά συστατικά, τα οποία είναι πιο φιλικά στον ανθρώπινο οργανισμό αλλά και το περιβάλλον, συνιστά ένα δυναμικό trend και μια εμπορική ευκαιρία
– Το pricing έχει βαρύνουσα σημασία, πάντα σε συνδυασμό με την ασφάλεια και την εγγυημένη δράση
– Οι εταιρείες της κατηγορίας καλούνται να είναι σε ετοιμότητα λόγω εποχικότητας ώστε να προλαμβάνουν τη ζήτηση των καταναλωτών
– Τα brands αναπτύσσουν παρουσία σε κάθε κανάλι, ευθυγραμμίζοντας την επικοινωνιακή τους δράση σε όλους τους διαθέσιμους διαύλους
– Η αγορά λανσάρει νέα formats που λαμβάνουν υπόψη την αποτελεσματικότητα και την οικονομία
– Στα social media, το Twitter είναι η πλατφόρμα με το μεγαλύτερο μερίδιο δημοσιότητας
– Η διεθνής αγορά εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών προϊόντων αναμένεται να ακολουθήσει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 6%, σύμφωνα με έρευνα της Technavio. Η οργανική ανάπτυξη για την περίοδο 2017-2022 προβλέπεται ότι θα κυμανθεί στα 3,685 δισ. δολάρια