Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναδεικνύεται ως μία από τις τρεις βασικές προκλήσεις για τον τραπεζικό κλάδο το 2019. Οι επενδύσεις εντατικοποιούνται, με τα τραπεζικά ιδρύματα να συναγωνίζονται σε επίπεδο καινοτομίας και ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών, διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο, δυναμικό και γεμάτο εξελίξεις οικοσύστημα.

Καθώς οι καταναλωτές εξοικειώνονται σταδιακά με τη χρήση online και mobile υπηρεσιών, οι τραπεζικοί οργανισμοί επενδύουν σημαντικά τόσο στην ανάπτυξη πρωτοποριακών υπηρεσιών, όσο και στην προβολή και επικοινωνία τους με στόχο την εκπαίδευση και εξοικείωση του κοινού. Οι εξελίξεις στον τομέα του e-banking είναι συνεχόμενες, αναδεικνύοντας την καινοτομία των Τραπεζών σε επίπεδο υπηρεσιών και marketing, επικοινωνιακής δημιουργικότητας και απάντησης στα σύγχρονα ζητούμενα των καταναλωτών. Δεν είναι τυχαίο ότι έρευνα της ΕΥ (Global Banking Outlook 2018) ανέφερε ότι 6 στις 10 τράπεζες έβλεπαν για το 2018 αύξηση κατά 10% του προϋπολογισμού τους για επενδύσεις στην τεχνολογία.

ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΥΚΛΩΝΑ
Ο τραπεζικός κλάδος, αλλά και ο ευρύτερος χρηματοπιστωτικός τομέας, βρίσκονται στο επίκεντρο του τεχνολογικού κυκλώνα, αντιμέτωποι με ψηφιακές και τεχνολογικές αλλαγές που μετασχηματίζουν ριζικά το επιχειρησιακό, πελατοκεντρικό και λειτουργικό τους πρότυπο, τα μέσα διαχείρισης και εξυπηρέτησης πελατών, διεκπεραίωσης συναλλαγών και πληρωμών και στήριξης των τραπεζικών εργασιών.

Τα παραπάνω, ανέφερε σε ομιλία του τον Οκτώβριο του 2018 στο πλαίσιο του συνεδρίου Economist με θέμα «How is the Digital Wave Changing Banking & Business», ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Νικόλαος Καραμούζης. «Δεν είναι τυχαίο ότι οι τράπεζες επενδύουν ήδη σημαντικά κεφάλαια στις τεχνολογικές εφαρμογές και στην ψηφιακή αναβάθμιση των υποδομών τους», τόνισε, αναφέροντας ότι η δαπάνη των τραπεζών σε τεχνολογικές επενδύσεις απορροφά περίπου 2-3 φορές περισσότερους πόρους από άλλους κλάδους της οικονομίας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, εκτιμάται ότι το 15%-25% του ετησίου προϋπολογισμού των τραπεζών διεθνώς, ή το 10% περίπου των εσόδων τους, κατευθύνεται σήμερα στην αναβάθμιση της τεχνολογικής τους υποδομής: «Οι τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες, προετοιμαζόμενες για το μέλλον, θα χρειαστεί να δαπανήσουν κοντά στα 900 εκατ. με 1 δισ. ευρώ στην τεχνολογική αναβάθμιση του συνόλου των υποδομών τους την επόμενη τριετία», εκτιμά ο πρόεδρος της ΕΕΤ.

Οι εξελίξεις των τελευταίων ετών φαίνεται να καθοδηγούνται τόσο από τη διάθεση νέων, καινοτόμων τεχνολογιών, όσο και από τις συνεχείς μετατοπίσεις στη συμπεριφορά των καταναλωτών, δημιουργώντας ένα νέο και δυναμικά εξελισσόμενο συναλλακτικό οικοσύστημα, μας λέει ο Κωστής Πάικος, Διευθυντής Ψηφιακών Υπηρεσιών Ιδιωτών της Γενικής Διεύθυνσης Group Digital Banking της Eurobank: «Οι σύγχρονοι καταναλωτές επικοινωνούν, κοινωνικοποιούνται, αποφασίζουν και αγοράζουν με νέους τρόπους, δημιουργούν νέες εμπειρίες χρήσης και διαφοροποιημένες καταναλωτικές συνήθειες». Οι σύγχρονοι καταναλωτές είναι συνεχώς συνδεδεμένοι, απαιτούν αμεσότητα, ταχύτητα και ευελιξία, ασφαλείς και αξιόπιστες λύσεις διαθέσιμες 24×7 και από το σύνολο των touchpoints που επιλέγουν την κάθε στιγμή.

ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Σύμφωνα με την τραπεζική κοινότητα, η τεχνολογία προσφέρει σήμερα δυνατότητες και εφαρμογές που μειώνουν σημαντικά το κόστος λειτουργίας, αυξάνουν την ασφάλεια των συναλλαγών, βελτιώνουν την ποιότητα, το εύρος και την ταχύτητα των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, διευρύνουν τα δίκτυα και μέσα εξυπηρέτησης πελατείας, αναβαθμίζουν την αποτελεσματικότητα των λειτουργιών back office και στήριξης εργασιών, βελτιστοποιούν τις μεθόδους λογιστικής παρακολούθησης, διαχείρισης κινδύνων, ελέγχων και κανονιστικής συμμόρφωσης.

Ο Ν. Καραμούζης δίνει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, της τράπεζας Santander Bank, η οποία εισήγαγε blockchain technology στις εργασίες διαχείρισης των υπηρεσιών trade finance που προσφέρει στους πελάτες της: «Το αποτέλεσμα ήταν η ολοκλήρωση των συναλλαγών να συντμηθεί από εβδομάδες σε ώρες και η ασφάλεια και εμπιστευτικότητα να πολλαπλασιαστεί». Η τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain, οι βιομετρικές μέθοδοι ταυτοποίησης, η επέκταση των ανέπαφων τρόπων πληρωμής, είναι μερικές από τις εξελίξεις που αναβαθμίζουν τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε τις καθημερινές μας συναλλαγές και προσφέρουν εξελιγμένες εμπειρίες χρήσης.

«Όσο οι τεχνολογίες αυτές ωριμάζουν και το νέο ψηφιακό οικοσύστημα ισχυροποιείται, όλο και περισσότεροι καταναλωτές θα αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο εκτελούν τις συναλλαγές τους», εξηγεί ο Κωστής Πάικος, τονίζοντας ότι, η προσφορά βέλτιστων εμπειριών εξυπηρέτησης αποτελεί πλέον το μεγαλύτερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για μια τράπεζα: «Η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ελκυστικών εμπειριών χρήσης προς τους καταναλωτές, οι οποίες μπορούν να παίξουν κομβικό ρόλο στην τελική επιλογή οργανισμού».

ΣΕ ΤΡΟΧΙΑ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΑΣΕΩΝ
Μπορεί οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων να υπερδιπλασίασαν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, όμως η Ελλάδα παραμένει μια αγορά καθολικά καθοδηγούμενη από τη χρήση των μετρητών, μας επισημαίνει ο Κωστής Πάικος. Όπως μας εξηγεί, ακόμα και σήμερα, το μεγαλύτερο ποσοστό των συναλλαγών εκτελείται με μετρητά, ενώ η χώρα μας παραμένει ακόμα στις χαμηλότερες θέσεις, ανάμεσα στους 28 της Ευρώπης, στη διείσδυση ηλεκτρονικών συναλλαγών ανά κάτοικο.

«Από την άλλη μεριά όμως, υπάρχουν αρκετοί δείκτες που μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι: για παράδειγμα, πάνω από 8 στις 10 συναλλαγές (εξαιρώντας αναλήψεις/καταθέσεις μετρητών) που πραγματοποιούνται στη Eurobank εκτελούνται online, περίπου 3 στις 5 πληρωμές με κάρτες γίνονται ανέπαφα, ενώ η πληρωμή με κάρτα για αγορές μέσω internet ξεπέρασε για πρώτη φορά το 2018 τα μετρητά», συμπληρώνει ο ίδιος.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΔΡΑΣΗ
Μια βόλτα στην πρόσφατη επικαιρότητα της ελληνικής αγοράς, δίνει μια «γεύση» για την αδιάκοπη δράση των τραπεζών στην Ελλάδα να ενισχύσουν το online banking. Νέες, εξελιγμένες εφαρμογές αλλά και έντονη επικοινωνία με στόχο την εξοικείωση και εκπαίδευση των καταναλωτών, βλέπουν συστηματικά το φως της δημοσιότητας. Στις αρχές του 2019, η Eurobank ξεκίνησε το λανσάρισμα της νέας, εξελιγμένης digital banking εμπειρίας που προσφέρει, στο πλαίσιο ευρείας 360 καμπάνιας με την υπογραφή της Tribe.

«Το νέο Eurobank Mobile App και το νέο Eurobank e-banking σχεδιάστηκαν για να κάνουν την ψηφιακή τραπεζική εμπειρία πιο ανθρώπινη από ποτέ», ήταν το concept πάνω στο οποίο στηρίχθηκε η επικοινωνία. H καμπάνια, θέλησε να θυμίσει με μια σειρά χιουμοριστικών παραδειγμάτων πόσο παράξενη φαντάζει η ως τώρα digital banking εμπειρία, αν συγκριθεί με την πραγματική ζωή. Παρουσίασε τις νέες ψηφιακές πλατφόρμες της Eurobank, που «με το πιο ανθρώπινο και απλό interface που σχεδιάστηκε ποτέ», επιδιώκουν να γίνουν πραγματικά «το banking της δικής σου ζωής».

Το 2019 είδαμε και το λανσάρισμα της εφαρμογής για έξυπνες κινητές συσκευές «Bleep» από την Alpha Bank, μέσω της οποίας ο χρήστης αποκτά προπληρωμένη κάρτα Mastercard. Πρόκειται για την πρώτη προπληρωμένη κάρτα από ελληνική τράπεζα με εγγραφή, έκδοση, φόρτιση και διαχείριση αποκλειστικά μέσω του app. Η κάρτα είναι άμεσα έτοιμη από τη στιγμή της έκδοσής της για ηλεκτρονικές αγορές, ενώ, αφού αποσταλεί ταχυδρομικά, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για αγορές σε φυσικά καταστήματα.

Στις αρχές του 2019, η Alpha Bank επικοινώνησε την ψηφιακή τραπεζική της, «My Alpha», με ευρεία καμπάνια η οποία εστίασε στη συνολική εμπειρία όλων των υπηρεσιών τραπεζικής που προσφέρει ψηφιακά. Την καμπάνια επιμελήθηκε η DDB Athens.
Τον Φεβρουάριο του 2019 η Τράπεζα Πειραιώς λάνσαρε τη νέα υπηρεσία αυτόματης αποταμίευσης Pay & Save, η οποία, για κάθε αγορά που κάνει ο χρήστης με χρεωστική κάρτα της Τράπεζας, στρογγυλοποιεί το ποσό προς τα πάνω (στο επόμενο ένα ευρώ ή στα επόμενα πέντε ευρώ) και η διαφορά αποταμιεύεται αυτόματα.

Για να μιλήσει με φρέσκο τρόπο για αυτή την πρωτότυπη υπηρεσία, η Ogilvy δημιούργησε μία online καμπάνια που κρύβει την αποταμίευση σε διαφημίσεις καθημερινών ειδών. Σε μία τριπλέτα online videos βλέπουμε τις διαφημίσεις ενός αρώματος «με νότες βανίλιας, σανδαλόξυλου και αποταμίευσης», ενός βιολογικού γάλατος που κλείνει «γεύση και αποταμίευση, σε ένα μπουκάλι» και ενός καφέ από «εκλεκτό χαρμάνι αφρικανικών κόκκων και αποταμίευσης».

Η Εθνική Τράπεζα από την πλευρά της είχε λανσάρει από το 2016 τις νέες υπηρεσίες ibank pay και ibank pay 4 business, με σκοπό τη διείσδυση της χρήσης των εφαρμογών, αλλά και την αναβάθμιση της συνολικής εικόνας της Τράπεζας, ως σύγχρονης, καινοτόμου και πρωτοποριακής. Σύμφωνα με την καμπάνια, που φέρει την υπογραφή της Cream, η υπηρεσία είναι τόσο εξελιγμένη που δεν μπορεί παρά να είναι… εξωγήινη! Η τράπεζα λάνσαρε αργότερα και το ibank payband, το οποίο είδαμε να συμμετέχει σε διοργανώσεις όπως ο Αυθεντικός Μαραθώνιος ή το Ladies Run.

Μιλώντας μας για τη «γλώσσα» της επικοινωνίας των τραπεζών στη σημερινή εποχή, ο Κωστής Πάικος εξηγεί ότι οι καταναλωτές σήμερα έχουν διαφορετικά επίπεδα εξοικείωσης με την τεχνολογία και, ειδικά, όταν συναλλάσσονται με τράπεζες, εμφανίζουν ένα ευρύ φάσμα συμπεριφορών και στάσεων, από τους ιδιαίτερα διστακτικούς έως τους «φανατικούς» χρήστες των mobile banking εφαρμογών.

«Σε κάθε περίπτωση, όταν ο κόσμος γύρω μας αλλάζει και επιλέγει ολοένα και περισσότερο ψηφιακούς τρόπους εξυπηρέτησης, όλα τα κοινά είναι δεκτικά σε επικοινωνιακά μηνύματα που ισορροπούν μεταξύ hard & soft values», μας λέει, επισημαίνοντας ότι η καινοτομία, η ασφάλεια, η ταχύτητα, η απλότητα και η ευκολία παραμένουν τα βασικά μηνύματα επικοινωνίας, ωστόσο αποκτούν όμως πραγματικό νόημα όταν επενδύονται με ανατρεπτική, ανθρώπινη και χιουμοριστική προσέγγιση, καταλήγοντας σε μια επικοινωνιακή στρατηγική που τελικά δεν θυμίζει τραπεζική υπηρεσία.

ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ
Οι τραπεζικοί οργανισμοί επενδύουν σαφώς περισσότερους πόρους στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, με σκοπό να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας και να αξιοποιήσουν τις διεθνείς τάσεις. Η διαδικασία σχεδιασμού ψηφιακών υπηρεσιών καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της συνολικής στρατηγικής, ενσωματώνοντας πολλές φορές σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους.

Ο Ιωάννης Παπακώστας, Διευθυντής Διευθύνσεως Ψηφιακής Καινοτομίας της Alpha Bank, είχε αναφερθεί στην ομάδα των Customer Journeys της Τράπεζας, στο πλαίσιο διάκρισης στα Εθνικά Βραβεία Εξυπηρέτησης Πελατών του ΕΙΕΠ: «Η ομάδα των Customer Journeys εστιάζει, στο πλαίσιο του πλάνου ψηφιακού μετασχηματισμού της Alpha Bank, στον ανασχεδιασμό υφιστάμενων και τη δημιουργία νέων καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών, που βελτιώνουν την εμπειρία του σύγχρονου πελάτη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες και τα νέα κανάλια επαφής και επικοινωνίας που προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία».

Για τη διαδικασία ανάπτυξης του app της winbank, σε συνεργασία με την εταιρεία Fjord, είχε μιλήσει στο συνέδριο CX Summit ’18 ο Λουκάς Πετρούνιας από την Τράπεζα Πειραιώς, αναφερόμενος στην ενσωμάτωση των αρχών του design thinking. Σύμφωνα με τον ίδιο, η τοποθέτηση ξεκάθαρων στόχων από την αρχή, η εμπλοκή της ανώτερης ηγεσίας σε όλα τα στάδια των workshops, η θέσπιση αυστηρών χρονικών πλαισίων αλλά κυρίως η δημιουργική μετατροπή της όλης διαδικασίας σε μια ευχάριστη εμπειρία για όλους, οδήγησαν γρήγορα και με ασφάλεια στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Για το project του app της winbank, ο στόχος που είχε τεθεί ήταν η μεταφορά συναλλαγών από τον φυσικό στον ψηφιακό κόσμο, μέσα στο περιβάλλον των capital controls και της αντίστασης στη μαζική υιοθέτηση του mobile banking. Σκοπός δεν ήταν η προσέλκυση των εξοικειωμένων χρηστών, αλλά η εκπαίδευση κάθε μη εξοικειωμένου χρήστη με σιγουριά για το μέλλον.

ΤΑ ΨΗΦΙΑΚΑ ΚΑΝΑΛΙΑ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΕΔΑΦΟΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Με βάση τα πρόσφατα στοιχεία που ανέφερε σε παρουσίασή του ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών Ν. Καραμούζης, διαφαίνεται κατ’ εκτίμηση ότι οι εγχρήματες συναλλαγές στην Ελλάδα πραγματοποιούνται:
– 23% μέσω των τραπεζικών καταστημάτων. Το 2014 το ποσοστό αυτό πλησίαζε το 40%.
– 37% μέσω internet (e-banking ή mobile banking), έναντι 19% το 2014.
– 33% μέσω ATM, έναντι 35% το 2014.
– 7% μέσω APS – σταθερό τα τελευταία χρόνια.
– Οι ενεργοί πελάτες internet banking αυξήθηκαν 131%, στα 2,6 εκατομμύρια, από το τέλος του 2014 μέχρι τον Ιούνιο του 2018.
– Ο αριθμός συναλλαγών ετησίως αυξήθηκε κατά 147% στα 150 εκατομμύρια, ενώ η αξία των συναλλαγών αυξήθηκε κατά 84%, σε ετησιοποιημένη βάση στα 240 δισ. ευρώ.
– Από το τέλος του 2014 μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2018, οι ενεργοί πελάτες mobile banking αυξήθηκαν κατά 465% στα 1,2 εκατoμμύρια, οι ετήσιες συναλλαγές εκτοξεύτηκαν κατά 1.270% (20,8 εκατ. συναλλαγές), ενώ η αξία τους αυξήθηκε σε ετησιοποιημένη βάση κατά 785% (6,1 δισ. ευρώ).
– Τέλος, τα εγκατεστημένα στην Ελλάδα POS ξεπέρασαν τις 700.000 τον Ιούλιο του 2018 (έναντι των 130.000 στο τέλος του 2014).

ΒΕΛΤΙΩΝΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
Ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες απαιτήσεις, στη Eurobank δημιουργούμε ένα οικοσύστημα ψηφιακής τραπεζικής εξυπηρέτησης με επίκεντρο εξελιγμένες, mobile-first ηλεκτρονικές υπηρεσίες, που στόχο έχουν να βρίσκονται δίπλα στους πελάτες προσφέροντας τους αμεσότητα, διαφάνεια και ελκυστική εμπειρία χρήσης στις καθημερινές τους συναλλαγές, οποιαδήποτε στιγμή και από οποιαδήποτε διεπαφή επιλέξουν.

Στο πλαίσιο του προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού της Τράπεζας, πρόσφατα διαθέσαμε τις νέες υπηρεσίες e-Banking και Eurobank Mobile App, βασισμένοι στις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και σύγχρονες τάσεις, τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού όσο και τεχνολογικής υλοποίησης. Δημιουργήσαμε μια νέα omnichannel πλατφόρμα διάδρασης με τους πελάτες μας, στην οποία θα συνεχίσουμε να προσθέτουμε συνεχώς νέες υπηρεσίες και λύσεις που θα βελτιώνουν την συναλλακτική τους καθημερινότητα.
Κωστής Πάικος, Διευθυντής Ψηφιακών Υπηρεσιών Ιδιωτών, Γενική Διεύθυνση Group Digital Banking, Eurobank

FOCUS POINTS
– Το 15%-25% του ετησίου προϋπολογισμού των τραπεζών διεθνώς, κατευθύνεται σήμερα στην αναβάθμιση της τεχνολογικής τους υποδομής
– Περίπου 900 εκατ. με 1δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα δαπανήσουν την τρέχουσα τριετία οι 4 ελληνικές συστημικές τράπεζες στην τεχνολογική αναβάθμιση των υποδομών τους
– Στις αρχές του 2019, η Alpha Bank επικοινώνησε την ψηφιακή τραπεζική της, «My Alpha»
– Τον Φεβρουάριο του 2019 η Τράπεζα Πειραιώς λάνσαρε τη νέα υπηρεσία αυτόματης αποταμίευσης «Pay & Save»
– Η Εθνική Τράπεζα είχε λανσάρει από το 2016 τις νέες υπηρεσίες «ibank pay» και «ibank pay 4 business»
– Το «banking της δικής σου ζωής» αποτελεί το concept επικοινωνίας για την ψηφιακή τραπεζική της Eurobank