Με «μαγιά» την τάση του ευ ζην, τα brands στην κατηγορία του ψωμιού τροφοδοτούν την αναπτυξιακή της πορεία, επενδύοντας στην ποιότητα, την αναβάθμιση της διατροφικής αξίας, αλλά και το ευφυές marketing.

Θετικά πρόσημα συνοδεύουν την κατηγορία του ψωμιού, με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους κόλπους της να «συστρατεύονται» με το «κίνημα» της ευεξίας. Σε δημιουργικό διάλογο με ένα όλο και περισσότερο health-conscious κοινό, τα brands ασπάζονται το δόγμα του wellness και διευρύνουν το προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο με κωδικούς υψηλών διατροφικών προδιαγραφών. Την ίδια στιγμή, η επικοινωνία κινείται σε ευφάνταστα concepts, δίνοντας παράλληλα έμφαση στην ποιότητα και την εξατομίκευση στις ιδιαίτερες ανάγκες συγκεκριμένων καταναλωτικών segments.

ΑΝΟΔΟΣ ΣΕ ΟΓΚΟ ΚΑΙ ΑΞΙΑ
Αναπτυξιακές τάσεις καταγράφει η εγχώρια αγορά συσκευασμένου ψωμιού, ακολουθώντας ανοδική τροχιά, τόσο ως προς τον όγκο, όσο και ως προς την αξία. Τα στοιχεία που παραθέτει η η Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Executive της IRI, αποτυπώνουν την εικόνα: «Τα τελευταία στοιχεία με κλείσιμο μέχρι και Δεκέμβριο 2018 δείχνουν πως η κατηγορία του ψωμιού είναι θετική και σε όγκο κατά 4,4% αλλά και σε αξία κατά 5,5%. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι πτωτικά και σε όγκο αλλά και σε αξία. Σε αξία κατά 3% και σε όγκο κατά 3,1%.

Για το ίδιο διάστημα, τα στοιχεία με κλείσιμο μέχρι και Δεκέμβριο 2018 δείχνουν πως η κατηγορία του ψωμιού σε φέτες είναι θετική και σε όγκο κατά 17,8% αλλά και σε αξία κατά 20,1%. Για την ίδια περίοδο, τα στοιχεία δείχνουν πως η κατηγορία του σπέσιαλ ψωμιού είναι θετική και σε όγκο κατά 17,1%, αλλά και σε αξία κατά 23,2%. Παράλληλα η κατηγορία του ψωμιού για τοστ εμφανίζεται οριακά θετική σε όγκο κατά 0,8% και αρνητική σε αξία κατά 0,8%. Τέλος, τα τελευταία στοιχεία με κλείσιμο μέχρι και Δεκέμβριο 2018 δείχνουν πως η κατηγορία του παραδοσιακού ψωμιού είναι θετική σε όγκο κατά 1,6% και σε αξία κατά 4,5%».

ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ BRAND LOVE
Σε μια κατηγορία υψηλού ανταγωνισμού όπως αυτή του ψωμιού, η οικοδόμηση loyalty μετατρέπεται σε στρατηγική προτεραιότητα για τις μάρκες, οι οποίες καλούνται να συνδυάσουν την προϊοντική καινοτομία με την υιοθέτηση αξιών που ευθυγραμμίζονται με το καταναλωτικό mindset. Όπως εξηγεί η Αλεξάνδρα Χατζηευγενάκη, Marketing Director της Elbisco, «η σχέση καταναλωτή και brand είναι εξαιρετικά σημαντική. Θα πρέπει, όπως αναφέρει και η Anita Caras, να υπάρχει brand love. Μία σχέση αμοιβαίας εκτίμησης και σεβασμού με διάρκεια, συνέπεια και συνέχεια» και συνεχίζει: «Με γνώμονα αυτό και αντιλαμβανόμενοι πλήρως τις διαρκώς εξελισσόμενες και targeted ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή, βασικό μας μέλημα είναι όχι απλώς η κάλυψή τους, αλλά η παροχή επιπρόσθετης αξίας».

ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΤΙΜΗΣ-ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ-ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗΣ
Με φόντο την οικονομική κρίση και δεδομένες τις συνθήκες κατανάλωσης του ψωμιού σε φέτες, η κατηγορία εμφανίζει έναν price sensitive χαρακτήρα, χωρίς ωστόσο να υποβαθμίζεται η ανάγκη για επιλογές που εντάσσονται σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο.

Όπως σημειώνει η Μαρία Λεβαντή, Marketing Manager, Ψωμί & Αρτοσκευάσματα της Ε.Ι. Παπαδόπουλος ΑΕ, «καθώς το ψωμί αποτελεί είδος πρώτης ανάγκης που καταναλώνεται καθημερινά από όλη την οικογένεια και σε μεγάλες συνήθως ποσότητες, οι καταναλωτές της κατηγορίας του συσκευασμένου ψωμιού αναζητούν ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές. Η τιμή, λοιπόν, συνεχίζει να παίζει καθοριστικό ρόλο στην απόφαση αγοράς. Ωστόσο, ο καταναλωτής φαίνεται να αναζητά και προϊόντα με προστιθέμενη διατροφική αξία. Αυτό αποδεικνύεται από τη μεγάλη αποδοχή που έχουν κάποια καινοτόμα προϊόντα όπως η “Αρχαία Σπορά Παπαδοπούλου”, το πρώτο συσκευασμένο ψωμί σε φέτες με δίκοκκο σιτάρι και το “Παπαδοπούλου Plus” με βιταμίνες και μέταλλα».

Τη σημασία της εξατομίκευσης στο πλαίσιο μιας στρατηγικής που ευθυγραμμίζεται με τη φιλοσοφία της ευεξίας αναδεικνύει η Αλεξάνδρα Χατζηευγενάκη: «Σε μία περίοδο γενικότερης κρίσης την οποία βίωσε ο καταναλωτής σε πολλαπλά επίπεδα, σταθερή αξία παρέμεινε η ανάγκη για προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας που θα συνδυάζουν ποιότητα, γεύση και ικανοποίηση εξατομικευμένων διατροφικών αναγκών. Ο καταναλωτής, το τελευταίο διάστημα, επιζητά την αξία της απλότητας που προσφέρεται μέσα από συστατικά που απλόχερα παρέχει η φύση συνδυαστικά με το wellness. Τα παραπάνω αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά που συνθέτουν την καταναλωτική “πυραμίδα”».

ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Σε αυτό το περιβάλλον, δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι οι μάρκες δημιουργούν προϊοντικές προτάσεις που συνάδουν με τα σύγχρονα διατροφικά πρότυπα, εμπλουτίζοντας τις επιλογές τους με συστατικά γνωστά για τη θρεπτική τους αξία. Ανάμεσα σε τέτοιου είδους λανσαρίσματα ήταν οι δύο νέοι κωδικοί που προστέθηκαν στην γκάμα Κρίς Κρίς Φέτες Ζωής, «Κινόα και Κολοκυθόσπορος» και «Άλευρα οσπρίων». Επίσης, η Ε.Ι. Παπαδόπουλος ΑΕ προχώρησε στο λανσάρισμα του ψωμιού «Παπαδοπούλου Plus», ενός νέου σταρένιου ψωμιού του τοστ εμπλουτισμένο με σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνη D και φολικό οξύ.

Η δημιουργία του συγκεκριμένου προϊόντος βασίστηκε στα αποτελέσματα της Πανελλαδικής Μελέτης Διατροφής & Υγείας, που εκπονήθηκε από το τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών από την οποία προέκυψε ότι μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού δεν προσλαμβάνει τις απαραίτητες ποσότητες σε κάποιες βιταμίνες και μέταλλα. Και πάλι ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις, η Ε.Ι. Παπαδόπουλος ΑΕ, διεύρυνε τη σειρά προϊόντων «Χωρίς Γλουτένη» με το λανσάρισμα του νέου ψωμιού σε φέτες «Παπαδοπούλου Χωρίς Γλουτένη».

ΕΠΕΝΔΥΟΝΤΑΣ ΣΤΟ INTERACTIVITY
Concepts που προβάλλουν τον θρεπτικό πλούτο και τις νέες γευστικές τους προτάσεις με δημιουργικό τρόπο λανσάρουν οι μάρκες της κατηγορίας, αποτυπώνοντας τις αξίες και τη φιλοσοφία τους στην επικοινωνία τους σε κάθε κανάλι. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν projects με έντονο το στοιχείο της διάδρασης, τα οποία προσκαλούν τους καταναλωτές να αλληλεπιδράσουν ενεργά με τη μάρκα, εμπλέκοντας παράλληλα δημοφιλείς προσωπικότητες.

Ενδεικτικά, ο Καραμολέγκος λάνσαρε στα social media το online παιχνίδι μαγειρικής Bread Battles, σε concept και σχεδιασμό της Frank&Fame, με πρωταγωνιστή το ψωμί και κριτές τον Άκη Πετρετζίκη και όλο το Instagram. Πέντε challenges από τον διάσημο chef, ένα για κάθε διαφορετικό τύπο ψωμιού Καραμολέγκος, ανέβηκαν στα social media του brand και προκάλεσαν την έμπνευση, το ταλέντο στη μαγειρική και τις ικανότητες των καταναλωτών στην παρουσίαση ενός πιάτου. Η ενέργεια μέτρησε εκατοντάδες συμμετέχοντες, 5 φιναλίστ, έναν μεγάλο νικητή που κέρδισε ένα ταξίδι γευσιγνωσίας για 2 στη Μπανγκόκ, περισσότερα από 50.000 reactions στα social media της Καραμολέγκος και σχεδόν 8.000 votes σε 24 ώρες στην ψηφοφορία για τους φιναλίστ με Instagram polls.

Η ΤΑΣΗ ΤΗΣ «ΚΑΘΑΡΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ»
Πιο πολύ από κάθε άλλη φορά στο παρελθόν, αναλυτές αλλά και στελέχη της αγοράς θεωρούν ότι μοναδικός δρόμος προς την ανάπτυξη αποτελεί η καινοτομία, με στόχο την ανταπόκριση στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών. Σύμφωνα με το Food business news, οι νέες αφίξεις στην κατηγορία διεθνώς αυξάνονται σταδιακά, ενώ εντείνεται η έμφαση στην επικοινωνία, αλλά και την έρευνα σχετικά με τις αναδυόμενες απαιτήσεις του κοινού. Όπως προκύπτει, η αναζήτηση της «καθαρής ετικέτας», κάτι που μεταφράζεται σε προτίμηση λύσεων με λιγότερα συστατικά και εκείνων που δεν περιλαμβάνουν αμφιλεγόμενα υλικά, μετατρέπεται σε κορυφαία τάση στην κατηγορία.

NEW ENTRY:
Στην αγορά των αρτοσκευασμάτων εισέρχεται η ΘΕΣγάλα, με το λανσάρισμα ψωμιού για τοστ. Πρόκειται για πολύσπορο ψωμί ολικής άλεσης και σίκαλης, με φυσικό προζύμι, το οποίο πωλείται τα συνεταιριστικά καταστήματα και στο ηλεκτρονικό κατάστημα του Συνεταιρισμού. Η συσκευασία περιέχει 10 φέτες.

Η Elbisco ΕΠΑΝΑΛΑΝΣΑΡΕΙ ΤΟ Κρις Κρις
Σε επαναλανσάρισμα της μάρκας Κρίς Κρίς προχώρησε η Elbisco, παρουσιάζοντας και νέο σποτ σε ειδική εκδήλωση. Αλλαγές έρχονται συνολικά στα προϊόντα της εταιρείας, καθώς οι Φέτες Ζωής εμπλουτίζονται με φύτρο σιταριού και ελαιόλαδο χωρίς προσθήκη ζάχαρης, ενώ η ζάχαρη αφαιρείται και από την κλασική σειρά Κρις Κρις.

Ταυτόχρονα, η εταιρεία φέρνει στην αγορά το ψωμί χωριάτικο με κολοκυθόσπορο, καθώς και το χωριάτικο πολύσπορο. Επίσης στη σειρά Τόστιμο, η Elbisco φέρνει τα ψωμιά για burger και τα ψωμιά για σάντουιτς. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις της κατέγραψε αύξηση 3% το 2018. Μεγάλο βήμα αποτέλεσε η είσοδος στη Σαουδική Αραβία, πριν από ένα χρόνο, ενώ στόχος είναι η επέκταση σε όλα τα Εμιράτα και στο Κουβέιτ μέσω συνεργαζόμενης εταιρείας.

3 TRENDS TO WATCH ΓΙΑ ΤΟ 2019
1. Πολύχρωμο ψωμί από λαχανικά: Τα προϊόντα με βάση λαχανικά συνιστούν έναν από τους πλέον ανερχόμενους τρόπους προκειμένου τα brands να ταυτιστούν με την τάση του ευ ζην. Ζωηρόχρωμες επιλογές όπως το καρότο ή το παντζάρι βοηθούν στο να προβληθεί η ευεργετική σύσταση, αλλά και να ενισχυθεί το γευστικό αποτέλεσμα. Ωστόσο, παραμένουν κλειστή αγορά στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 6% των λανσαρισμάτων σύμφωνα με τη Mintel, δημιουργώντας έτσι περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.

2. Λιγότεροι υδατάνθρακες: Ο περιορισμός των υδατανθράκων έχει κερδίσει έδαφος τα τελευταία χρόνια, με τη διάχυση διαιτολογίων που στηρίζονται στην πρόσληψη πρωτεϊνών και λαχανικών. Απαντώντας στις διατροφικές ενστάσεις πολλών, οι εταιρείες προσανατολίζουν την έρευνα στην ανάπτυξη υγιεινών επιλογών, ενστερνιζόμενες τις ανησυχίες των health-conscious καταναλωτών, εξοστρακίζοντας από τις ετικέτες τους αμφιλεγόμενα στοιχεία.

3. Έθνικ γεύσεις: Με τις κουζίνες του κόσμου να αποκτούν όλο και περισσότερους οπαδούς, οι έθνικ επιρροές μπορούν να ενσωματωθούν σε εναλλακτικά λανσαρίσματα συσκευασμένων αρτοσκευασμάτων, προσελκύοντας τους καταναλωτές που αναζητούν εξωτικές γεύσεις και ένα fun twist στις καθημερινές τους συνήθειες.
Πηγή: Mintel