Ο καταναλωτής του 2018 είναι έξυπνος, ενημερωμένος, επιλεκτικός και με πολύ λίγο χρόνο στη διάθεσή του.

Ο σύγχρονος καταναλωτής έχει άρρηκτα συνδεδεμένη την αγοραστική εμπειρία με την τιμή, δίνει μεγάλη αξία στην ποιότητα και αναζητά, τώρα περισσότερο από ποτέ, αυτό που ονομάζουμε «value for money». Αυτό που έχει ανάγκη και επιθυμεί είναι να αποκτά προϊόντα, υπηρεσίες και εμπειρίες που τον διευκολύνουν στην καθημερινότητά του και τον κάνουν να αισθάνεται όμορφα.

Στο πλαίσιο αυτό, οι απαιτήσεις του καταναλωτή «ακουμπούν» και στις ενέργειες marketing και επικοινωνίας που, όπως τα εμπορεύματα και οι υπηρεσίες, πρέπει και αυτές να είναι ανάλογες του υψηλού επιπέδου του καταναλωτή, προκειμένου να έχουν αποτέλεσμα. Ειδικά στο κομμάτι της μόδας, τα κριτήρια είναι ιδιαίτερα αυστηρά, μιας και η μόδα είναι από μόνη της ένα είδος επικοινωνίας που καλείται να είναι πρωτοπόρα, δημιουργική και να εκφράζει lifestyle, να έχει υψηλή αισθητική, να εκπλήσσει και να είναι ψυχοθεραπευτική.

Προσφέροντας αξία στην omnichannel αγοραστική εμπειρία
Είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη ότι πλέον ο καταναλωτής λειτουργεί μέσα σε ένα περιβάλλον με πολλά αγοραστικά κανάλια και σχεδόν απεριόριστες δυνατότητες και εναλλακτικές. Ως εκ τούτου, το marketing οφείλει να χρησιμοποιεί omnichannel τεχνικές για να ικανοποιήσει την ανάγκη του, καθώς ενδέχεται να κάνει έρευνα στο online περιβάλλον, αλλά παρόλ’ αυτά να επιλέξει το φυσικό κατάστημα για αγορές και στη συνέχεια να γυρίσει στο online περιβάλλον για το customer service. Και πάλι, το marketing πρέπει να μπορεί, όχι μόνο να τον ακολουθεί, αλλά να τον «προλαβαίνει» offline και online, με στόχο είτε την προώθηση ή την προσθήκη περαιτέρω αξίας στην αγοραστική του εμπειρία.

Συνδυάζοντας offline και online εργαλεία
Στο πλαίσιο αυτό, το 2018 βρίσκει τους marketers σε μια θέση όπου καλούνται να χρησιμοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα offline και online εργαλεία, μιας και το πλάνο marketing και επικοινωνίας οφείλει να συνδυάζει παραδοσιακά μέσα με ό,τι πιο καινούριο και καινοτόμο. Για παράδειγμα, μια απλή, offline προωθητική ενέργεια ή ένα event προωθείται μέσω live-streaming, η παραδοσιακή βιτρίνα ενός πολυκαταστήματος εμπλουτίζεται με τεχνικές augmented ή virtual reality, το περιεχόμενο μιας διαφήμισης γίνεται responsive για τηλεόραση μέχρι και για οποιαδήποτε mobile συσκευή, ενώ για την επικοινωνία με τον καταναλωτή χρησιμοποιεί κανείς όλα τα messaging apps που έχει στη διάθεσή του, ώστε να τον προσεγγίσει στο real-time περιβάλλον του smart phone ή του tablet.

Personalization και CSR
Ταυτόχρονα, σε μια εποχή που όλοι μιλάμε για τη σημασία του «personalization»- από το packaging μέχρι και τα social media- το περιεχόμενο αποκτά ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα, μιας και ο μορφωμένος καταναλωτής γίνεται ακόμα πιο αυστηρός σε σχέση με το πού επιλέγει να αφιερώσει ένα κομμάτι από τον περιορισμένο χρόνο του και αποζητά πράγματα, μηνύματα, εικόνες που να απευθύνονται στις δικές του δημογραφικές και ψυχογραφικές ιδιαιτερότητες. Παράλληλα, το ίδιο το «περιεχόμενο» του brand και της εταιρείας παίρνει εξίσου σημαντική θέση, μιας και ο αγοραστής πλέον ενδιαφέρεται, όχι μόνο για το αποτέλεσμα, αλλά και για τη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, ο αγοραστής του 2018 μπορεί να «λατρεύει» ένα προϊόν ή μια μάρκα, αλλά θα τα απορρίψει πάραυτα εάν αντιληφθεί ότι δεν τον αντιπροσωπεύουν επάξια σε ηθική και σε αξίες, γεγονός που καθιστά το CSR έναν σημαντικό πυλώνα για κάθε επιχείρηση.

Δεσπόζουσα η θέση των influencers
Επίσης, σημαντικό είναι να αντιληφθεί κανείς ότι ο χρόνος που αφιερώνει ο καταναλωτής για αγορές είναι πολύτιμος και αυτό έχει άμεση επίδραση όχι μόνο στις απαιτήσεις του για την optimum, ξεκούραστη, εύκολη αγοραστική εμπειρία, αλλά διαμορφώνει και τη διαδικασία που προηγείται της αγοράς, μιας και όλο και περισσότερο απομακρύνεται από το impulse buying και ερευνά οτιδήποτε είναι αυτό που επιθυμεί να αγοράσει. Με λιγοστό χρόνο, αλλά με πολλά και διαφορετικά εργαλεία στη διάθεσή του, ο σύγχρονος καταναλωτής θέλει να γνωρίζει οτιδήποτε νέο κυκλοφορεί στην αγορά, να εξετάζει κάθε εναλλακτική και να την αξιολογεί ψάχνοντας testimonials και κριτικές. Στο πλαίσιο αυτό, το concept των influencers έχει δεσπόζουσα θέση στην επικοινωνία και το marketing, αφού οι σύγχρονοι αγοραστές βασίζονται κατά πολύ στη θετική ή αρνητική γνώμη και στην παρότρυνση από φιγούρες και ειδικούς που εμπιστεύονται.

Το κείμενο υπογράφει η Εύη Κλαουδάτου Διευθύντρια Marketing, Πολυκαταστήματα Attica για τις ανάγκες της ειδικής έκδοσης Fashion Next 2018.

Αναζητήστε το Fashion Next 2018 και διαβάστε τις απόψεις 26 experts του fashion & beauty industry, σχετικά με τις σημαντικότερες τάσεις που θα απασχολήσουν την αγορά τη χρονιά που διανύουμε.