Την υπόσχεση για ένα διαφορετικό συνέδριο τήρησαν ο IAB Hellas και ο Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής Οδυσσέας Ντότσικας, στο πλαίσιο του IMC 18. Οι πιο σύγχρονες τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της ψηφιακής αγοράς επικοινωνίας, παντρεύτηκαν δημιουργικά με καινοτομίες που έδωσαν νέο αέρα στην θεσμική διοργάνωση.

Τον τόνο έδωσαν από την αρχή ανοίγοντας την συνεδριακή ημέρα ο Οδυσσέας Ντότσικας και ο Πρόεδρος του IAB Hellas Σπύρος Παπαγεωργίου, κάνοντας λόγο για την ανάγκη του συνεδρίου να θέσει τα σωστά ερωτήματα για το μέλλον, αλλά και να τολμήσει το διαφορετικό, σε μια κρίσιμη συγκυρία για όλο το industry. Πέρα από την οργανωτική επιτροπή του IAB Hellas, καθοριστική στην επιτυχία του εγχειρήματος ήταν και η συμβολή του συντονιστή της ημέρας Γιώργου Χατζηπαύλου, ο οποίος συνδύασε δημιουργικά το πηγαίο χιούμορ με τα «βαριά» ζητούμενα της αγοράς. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το attendance ξεπέρασε τους 500 συμμετέχοντες, στη μεγαλύτερη κινηματογραφική αίθουσα στην Ελλάδα στα Village Cinemas @ The Mall Athens.

ΔΙΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Οι ομιλητές έριξαν φως σε περιοχές αυξανόμενου ενδιαφέροντος για όλο το οικοσύστημα των publishers, διαφημιζόμενων και agencies, με τις απόψεις τους να συγκλίνουν πάνω σε καίριες περιοχές: Το insourcing των υπηρεσιών αλλάζει το ρόλο των agencies, η είσοδος στο «παιχνίδι» των tech consultants φέρνει νέες προκλήσεις, οι publishers ωθούνται σε συνασπισμούς και επένδυση σε δική τους τεχνολογία, ενώ, τεχνολογίες όπως Machine Learning και Artificial Intelligence αλλάζουν τα δεδομένα. Τι σημαίνει άραγε όταν πλέον ένας αλγόριθμος μπορεί να γράψει το σενάριο μιας διαφήμισης;

Οι Στέφανος Κλημαθιανός, Global Client Leader WPP, Frank Mugomba, Head of Strategic Partnerships, News UK, Πάνος Μπάσιος, Head Center Digital Excellence ΟΠΑΠ και Fabio Sergio, Regional Director, EALA/Fjord, τόνισαν την ανάγκη συγκερασμού τεχνολογίας και ανθρώπινης δημιουργικότητας, πάνω στη βάση της πιο ρωμαλέας στρατηγικής. Το περιεχόμενο συμπλήρωσαν τα ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας της Pollfish για τη σχέση των Ελλήνων με την ψηφιακή διαφήμιση.

ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΤΩΝ AGENCIES
Με την πολυετή εμπειρία του σε μεγάλους επικοινωνιακούς οργανισμούς και από την παρούσα θέση του ως Global Client Leader του WPP για την Google και τη Nestle, ο Στέφανος Κλημαθιανός ήταν ίσως ο καταλληλότερος για να σκιαγραφήσει το μέλλον των agencies στον κόσμο του αύριο. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καιροί για τους μεγάλους ομίλους είναι δύσκολοι, ωστόσο υπάρχουν μπροστά ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις.

«Η ανάπτυξη είναι χαμηλή, η τεχνολογία διαταράσσει τα πάντα, η κατανάλωση μέσων έχει αλλάξει, οι millennials κυριαρχούν. Ωστόσο, η ιδέα της δημιουργικότητας ως παράγοντα διαφοροποίησης, παραμένει αναλλοίωτη», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουμε την τάση να υπερεκτιμούμε τις βραχυπρόθεσμες αλλαγές και να υποτιμούμε τις μακροπρόθεσμες: «Θα φανταζόσασταν την Amazon να κερδίζει βραβεία Όσκαρ;». Ο Στέφανος Κλημαθιανός αποτύπωσε 5 τάσεις που θα διαμορφώσουν το μέλλον:

Agents: Οι «μεσάζοντες» γίνονται όλο και λιγότερο απαραίτητοι. Ωστόσο, ο πολύπλοκος σύγχρονος κόσμος χρειάζεται ενορχήστρωση και τα agencies θα πρέπει να πάρουν το ρόλο αυτό, «απελευθερώνοντας» τους marketers.
Creative Value Chain: Υπάρχει διάσπαση της αλυσίδας, που πρέπει να ανακοπεί.
Partner vs Supplier: Τα agencies οφείλουν να είναι συνεργάτες των διαφημιζόμενων εντρυφώντας βαθιά στο business τους, και όχι προμηθευτές. Η τιμή δεν διαφοροποιεί την υπηρεσία.
Storytelling: Στο «βασίλειο» του performance & measurement, το storytelling εξακολουθεί να είναι ο βασιλιάς.
Machine Learning & AI: Η επίδραση των νέων τεχνολογιών στην κοινωνία είναι αμφιλεγόμενη. Για τη βιομηχανία της επικοινωνίας, αναμένεται να δημιουργήσουν τεράστιες ευκαιρίες.

ΟΙ PUBLISHERS ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ «PUBTECH»
Για τον τρόπο με τον οποίο οι publishers μπορούν να ανταποκριθούν στη νέα εποχή της τεχνολογίας, μίλησε ο Frank Mugomba, Head of Strategic Partnerships, News UK. Μεταφέροντας την εμπειρία του Ozon project, ενός συνασπισμού 4 μεγάλων εκδοτικών οργανισμών στη Μ. Βρετανία, που συγκεντρώνουν 42,5 εκατ. χρήστες, έκανε λόγο για την ανάγκη των εκδοτών να επενδύσουν σε δική τους τεχνολογία. «Pubtech, τεχνολογία από τους publishers για τους publishers. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουμε να φτιάξουμε την σπασμένη αλυσίδα των διαφημιστικών εσόδων», τόνισε.

Στο πλαίσιο αυτό, οι publishers θα πρέπει να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη, να φτιάξουν αλγόριθμους inhouse και να αντιμετωπίσουν το θέμα των data ολιστικά σε όλο το φάσμα της δραστηριότητάς τους. Και γιατί εν τέλει οι publishers θα πρέπει να ηγούνται του παιχνιδιού, όπως είπε; «Τα τελευταία χρόνια ανέδειξαν τη σημασία της αξιόπιστης δημοσιογραφίας. Η διαφήμιση έχει ανάγκη να βρίσκεται κοντά με τις αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης, που θέλουν οι καταναλωτές».


DIGITAL MARKETING RELOADED
Τοποθετώντας το attribution στη θέση του «ιερού δισκοπότηρου», ο Πάνος Μπάσιος, Head Center Digital Excellence του ΟΠΑΠ, σκιαγράφησε τη νέα εποχή του digital marketing. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι τεράστιες αλλαγές που έχουν συντελεστεί στην τεχνολογία, στις συνήθειες και στην ψηφιακή ζωή των καταναλωτών, οδηγούν σε εξελίξεις τις οποίες τείνουμε να βλέπουμε αποσπασματικά, ενώ θα έπρεπε να ενώσουμε τις τελείες σε μια ενιαία στρατηγική.

Ποιες είναι αυτές; Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και του machine learning (chatbots, είσοδος του AI σε αποκλειστικά «ανθρώπινες» εργασίες), η μαζικοποίηση του AR και του VR (που γίνονται πιο προσιτά), η μετακίνηση από το μοντέλο του 1:many και 1:1 στην εποχή του 1:moment, και πολλά άλλα. Είναι λοιπόν οι marketers έτοιμοι για τη νέα εποχή; Σύμφωνα με τον Πάνο Μπάσιο, οι marketers θα πρέπει να επενδύσουν σε δοκιμές και καταγραφή των αποτελεσμάτων, ώστε να πείσουν τους CEOs γύρω από τις νέες μεθόδους. Ο επαγγελματίας marketing του μέλλοντος θα πρέπει να είναι «digital+creative», με βαθιά γνώση των data και της τεχνολογίας.

MAGIC OR MUSCLE?
Τον τρόπο με τον οποίο το σύγχρονο marketing μπορεί να ωφεληθεί από τις αρχές του design innovation, ώστε να απελευθερώσει τη δύναμη του digital επαναφέροντας τον άνθρωπο στο επίκεντρο, μίλησε ο Fabio Sergio, Regional Director, EALA/Fjord. «Τα ρομπότ, όπως η Alexa, είναι ήδη εδώ και οι αλγόριθμοι αρχίζουν να παρεμβαίνουν ανάμεσα σε μας και στα brands ή στα καταστήματα. Πρόκειται σίγουρα για μία επανάσταση», τόνισε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το design βοηθά τις επιχειρήσεις να επαναφέρουν στην εξίσωση το ανθρώπινο στοιχείο, σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από αλγόριθμους και που κάθε επιχείρηση τείνει να γίνει εταιρεία software. «Ζούμε στην εποχή της εμπειρίας και η εμπειρία είναι μαγεία. Για να επιτύχουμε όμως τη μαγεία, πρέπει να διαθέτουμε τη δύναμη (muscle), που είναι η οργανωτική μας προσέγγιση. Η τέχνη θέτει ερωτήματα, η τεχνολογία δημιουργεί ευκαιρίες και το design προσφέρει τις λύσεις». Immersion, ideation, prototyping και testing, είναι οι βασικές αρχές του design innovation από τις οποίες το marketing μπορεί να ωφεληθεί.

ΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ;
Το IMC18 συνεργάσθηκε με την παγκόσμια πλατφόρμα δημοσκοπήσεων Pollfish -η οποία έχει τις ρίζες της στην Ελλάδα-, για να αποτυπώσει τον «παλμό» των Ελλήνων καταναλωτών όσον αφορά στην ψηφιακή διαφήμιση. Πόσο διατεθειμένοι είναι να ανταλλάξουν το σημερινό, διαφημιστικά υποστηριζόμενο εκδοτικό μοντέλο με άλλες εναλλακτικές (πχ συνδρομή); Γνωρίζουν τι είναι το GDPR;

Σε αυτά και άλλα απάντησε ο Ζήσης Μπέλλας, CXO, Co-Founder της Pollfish, παρουσιάζοντας τα κυριότερα ευρήματα της μελέτης. Σύμφωνα με αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων βλέπει τη διαφήμιση στο Internet ως ένα μέσο ενημέρωσης για προϊόντα και υπηρεσίες που μπορεί να τους ενδιαφέρουν, ωστόσο ένα επίσης σημαντικό ποσοστό τη θεωρεί ένα κακό, αναγκαίο για την επιβίωση των sites.

Το 72,33% γνωρίζει την ύπαρξη εφαρμογών ad blocking και ένα 44,47% χρησιμοποιεί κάποια τέτοια εφαρμογή, ανεξαρτήτως συσκευής. Το 83% θέλει να βλέπει διαφημίσεις με αντάλλαγμα τη δωρεάν πρόσβαση στο περιεχόμενο ενός site, και μόνον ένα μικρό ποσοστό (8,83%) θα ήταν διατεθειμένο να πληρώσει μηνιαία συνδρομή, προκειμένου να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο ενός site χωρίς διαφημίσεις.

Σε αυτή την περίπτωση, το προτιμώμενο εύρος κόστους κυμαίνεται στα 2-4 ευρώ το μήνα, ενώ, αν μιλούσαμε για κόστος ανά άρθρο, αυτό θα κυμαινόταν μεταξύ 0,25-0,50 ευρώ. Οι Έλληνες επίσης φαίνεται να γνωρίζουν σε ποσοστό 41,67% τι είναι το GDPR και τo 60% αυτών θα έδιναν την συγκατάθεσή τους να συλλέγονται τα προσωπικά τους δεδομένα.

ΠΟΛΥΤΙΜΗ «ΓΕΦΥΡΑ» ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ
Ένας από τους στόχους που έθεσε φέτος η οργανωτική επιτροπή του IMC18, ήταν να δημιουργήσει μια γέφυρα ανάμεσα στην αγορά και στους εκκολαπτόμενους επαγγελματίες του χώρου. Η προσπάθεια στέφθηκε με επιτυχία. Ομάδες φοιτητών από 5 εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας υπό την καθοδήγηση έμπειρων διαφημιστών, παρουσίασαν ολοκληρωμένα cases ανάπτυξης επικοινωνίας για γνωστά brands, φέρνοντας στο σήμερα καμπάνιες που έχουν γράψει ιστορία.

Το κοινό παρακολούθησε με ενδιαφέρον τις παρουσιάσεις των φοιτητών, ενώ στο τέλος ως καλύτερο case αναδείχθηκε αυτό του καφέ Λουμίδη από την ομάδα του Πανεπιστημίου Πειραιά, προτείνοντας τη δημιουργία της πλατφόρμας www.kaneloumidinatapoume.com. Όπως ανέφεραν οι μέντορες, η συνεργασία με τους φοιτητές υπήρξε ανανεωτική εμπειρία και έδειξε την ανάγκη στενότερης επαφής της αγοράς με το νέο αίμα της επικοινωνίας.

Στο πρώτο University Challenge, συμμετείχαν με τις ομάδες φοιτητών τους τα παρακάτω Πανεπιστήμια, brands και μέντορες: Πανεπιστήμιο Πειραιά, Λουμίδης Παπαγάλος, mentor Αλίκη Αναγνωσταρά founder Flybee, Αμερικανικό Κολλέγιο Αθηνών-Deree, Ξυστό, mentor Θοδωρής Περδικάκης Vice Chairman & Head of Greative attp, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Vapona, mentor Χρήστος Κουμάντος Creative Director Ogilvy, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Σαλάτες Hellmann’s, mentor James Nass CEO Mullen Lowe, Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Volkswagen Golf, mentor Αντώνης Σταυρόπουλος, President / Head Creative Director Tribe Grey.

Στον «καναπέ» του IMC 18
Στη συνέχεια των ομιλιών τους, οι keynote speakers πήραν θέση στον «καναπέ» των ψυχοθεραπευτών Οδυσσέα Ντότσικα και Γιώργου Χατζηπαύλου, οι οποίοι, φορώντας τις χαρακτηριστικές λευκές ποδιές, «υπέβαλαν» τους συνομιλητές τους σε μια σειρά πράγματι γρήγορων ερωτήσεων και απαντήσεων για το μέλλον του industry. Η ανάγκη διαφύλαξης της εμπιστοσύνης μεταξύ καταναλωτών και brands, η ανεύρεση τρόπων επωφελούς αξιοποίησης του disruption που συντελείται σε αγορές και κοινωνίες, αλλά και η ανάγκη ύπαρξης εταιρικού σκοπού στο πλαίσιο του «ethical economy», αναδύθηκαν ως βασικά συμπεράσματα της «ψυχοθεραπείας».

Τις απόψεις μαθητών Λυκείου για τη σύγχρονη επικοινωνία στην εποχή των social media και τη σχέση τους με την τεχνολογία, σκιαγράφησε το σχετικό πάνελ με συντονιστές την CEO της DPG Digital Media, Τίνα Φερεντίνου και τον Γιώργο Χατζηπαύλου. Τα παιδιά, 14-17 ετών, μίλησαν για τη βαθιά σχέση τους με τη τεχνολογία και τον τρόπο που κοινωνικοποιούνται, ενημερώνονται, διασκεδάζουν και διερευνούν τον ρόλο των κινητών συσκευών στη ζωή τους.