Tο συνέδριο εξέτασε τις κυρίαρχες τάσεις της εποχής αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Digital Μarketers στην ενασχόλησή τους με τα Social Media, πέρα από το κυρίαρχο Facebook. Η πλειονότητα των ομιλητών επεσήμανε ότι βασικός παράγοντας για την επιτυχία μίας social media στρατηγικής είναι η βαθιά γνώση ενός brand αλλά και του κοινού που το ακολουθεί.

Αυτή η γνώση πρέπει να προέρχεται από το ίδιο το brand εσωτερικά, αλλά και από την ανάγνωση και ερμηνεία των data και των insights που παρέχει το κοινό μέσω των Social Media. Στο συνέδριο ακούστηκε αρκετά ο όρος User Generated Content και επισημάνθηκε η αξία που έχει τόσο για την προσέλκυση του κοινού όσο και για την ενίσχυση του Loyalty, καθώς είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι καταναλωτές επηρεάζονται πολύ περισσότερο από άλλους καταναλωτές και λιγότερο από μηνύματα που προέρχονται απευθείας από κάποιο brand.

Στρατηγική και μετρήσεις
Το συνέδριο άρχισε με χαιρετισμό από την Μαριάνα Κορδοπάτη, μέλος της Ομάδας Digital του ΣΔΕ, υπό την αιγίδα του οποίου τελούσε το συνέδριο. Το κυρίως πρόγραμμα άνοιξε ο Matt Desmier, από τους πιο γνωστούς Social Media Strategists της Βρετανίας και διοργανωτής ποικίλων events με θέμα το Digital Marketing. Ο ομιλητής απάντησε στο κρίσιμο ερώτημα: πώς μπορούν τα brands να διαχειριστούν την παρουσία τους σε πολλαπλά Social Media. Παρόλο που υπάρχουν πολλές παράμετροι που επηρεάζουν μία στρατηγική, το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται σε μία πολύ δυνατή και σαφή ιδέα, η οποία πρέπει να αντιπροσωπεύει το brand συνολικά.

Ο καταναλωτής πρέπει να μπορεί να ταυτίσει τη μάρκα με αυτήν την ιδέα και να μην αναζητά διαφορετικό σημείο επαφής σε κάθε καμπάνια. Ο M. Desmier παρουσίασε διαφορετικά case studies πασίγνωστων brands όπως η Red Bull που έχει χτίσει την πανίσχυρη εικόνα της γύρω από το tagline «το Red Bull δίνει φτερά» και η Tom’s που δωρίζει παπούτσια σε φτωχά παιδιά. Ο ομιλητής τόνισε ότι η κεντρική ιδέα που θα επιλέξει να επικοινωνήσει ένα brand θα πρέπει να είναι διαχρονική, να βρίσκεται πάνω και πέρα από οποιαδήποτε πλατφόρμα ή κανάλι και να αποτελεί γνώμονα για οποιαδήποτε ενέργεια Marketing.

Στη συνέχεια πήρε το λόγο η Astrid Kowalczyk, Strategist της περίφημης DDB Stockholm, η οποία παρουσίασε τη μεγάλη σημασία που έχει για τη Social στρατηγική η μέτρηση του αποτυπώματος ενός brand, δηλαδή η μελέτη και η αξιοποίηση των data και των analytics. Η ομιλήτρια ανέλυσε βήμα προς βήμα τη στρατηγική που ακολουθεί το σουηδικό agency και συμβούλεψε τους παρευρισκόμενους σχετικά με τους τρόπους χρήσης των στοιχείων που προκύπτουν από τη μέτρηση. Το «φαινόμενο Snapchat» κλήθηκε να αναλύσει επί σκηνής ο Daniel Spicer, Social Media Strategist και ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Palladium. O ομιλητής ανέλυσε τα χαρακτηριστικά του μέσου που έχει κατακτήσει τους νέους χρήστες και μίλησε για τις αρετές που το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό και για τους marketers.

Όπως προέκυψε από την παρουσίαση, η αμεσότητα του Snapchat δημιουργεί ένα εξαιρετικό περιβάλλον για real-time ενέργειες. Παράλληλα το Snapchat παρέχει ένα πεδίο που ενδείκνυται για πειραματισμό, χάρη στον εφήμερο χαρακτήρα του. Την ίδια στιγμή, το κυρίως νεανικό κοινό που έχει αγκαλιάσει το Μέσο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, ζητά συνεχώς νέες προκλήσεις και νέα χαρακτηριστικά και τείνει να χάνει εύκολα το ενδιαφέρον του. Έτσι, οι marketers που αποφασίζουν να εντάξουν το Snapchat στην στρατηγική τους θα πρέπει να είναι διατεθειμένοι να ανανεώνουν συνεχώς την παρουσία του brand.

Η «πρόκληση» του συναισθήματος
Σε συζήτηση που έλαβε χώρα στο τέλος της ενότητας, ο Daniel Spicer μαζί με την Astrid Kowalczyk και τον Dirk Singer, ιδρυτή της Rabbit και ομιλητή της τέταρτης ενότητας, μίλησαν για τη διάδοση των Messaging Apps και τις ιδιαιτερότητες που τα διακρίνουν, καθώς επίσης και για τις υπηρεσίες live streaming που έχουν λανσάρει τα μεγαλύτερα social media. Και οι δύο τάσεις αναδεικνύονται ως ισχυρά «όπλα» στην προσπάθεια για δυναμική παρουσία στα Social Media. Οι τρεις ομιλητές συμφώνησαν ότι το Live video μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά την επικοινωνία ενός brand με το κοινό του, καθώς παρέχει πρόσβαση σε μοναδικά events, λανσαρίσματα, εκθέσεις, συνεντεύξεις κλπ. Με αυτόν τον τρόπο, οι fans μπορούν να δουν σε πραγματικό χρόνο πλούσιο περιεχόμενο το οποίο μέχρι πρότινος θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν μόνο εκ των υστέρων.

Στην πρώτη από τις δύο «ελληνικές» ομιλίες ο Τάσος Βελιάδης, της Socialab παρουσίασε τρόπους ανάπτυξης περιεχομένου που μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα στο κοινό και να απογειώσει την αποτελεσματικότητα μίας καμπάνιας. Στη διάρκεια της παρουσίασης κάλεσε στη σκηνή τον Δημήτρη Ουγγαρέζο, πρωταγωνιστή της πιο πρόσφατης δουλειάς της Socialab για λογαριασμό των σνακ Cheetos. Η εν λόγω καμπάνια βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο User Generated Content, η δημιουργία του οποίου γίνεται αφορμή για διασκέδαση για τους χρήστες και τους δίνει την ικανοποίηση της συμμετοχής.

Στην δεύτερη ομιλία της ενότητας ο Πέτρος Γαρδικλής και η Ιφιγένεια Δημητριάδου της Generation Υ  έδωσαν τον δικό τους δεκάλογο για αποτελεσματικότερο Social Media Marketing και μεγαλύτερο conversion rate. Ανάμεσα στις συμβουλές που έδωσαν στο κοινό οι δύο ομιλητές ξεχώρισε η προτροπή για δημιουργία περιεχομένου σύμφωνα με τους κανόνες της Νευρογλωσσολογίας και η αξιοποίηση εκ μέρος των marketers του περίφημου FOMO, του φόβου δηλαδή του σύγχρονου ανθρώπου να μην χάσει κάτι από τη δράση που εξελίσσεται στα Social Media.

«Μη φοβάστε τις αλλαγές στο Instagram»
Η τελευταία ενότητα του συνεδρίου ήταν αφιερωμένη στη δύναμη της εικόνας και δη της εικόνας που αναμεταδίδεται μέσω κοινωνικών δικτύων όπως το Instagram. Η συγκεκριμένη ενότητα απέκτησε μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω των αλλαγών που έχουν δρομολογηθεί στο Instagram και κάνουν επιτακτική την ανάγκη ενημέρωσης προσαρμογής εκ μέρους των agencies και των διαφημιζόμενων. Ο Dirk Singer, από τους πρωτοπόρους των visual social media στη Βρετανία, μίλησε για τις πρόσφατες αλλαγές στο Instagram και εξήγησε στους συνέδρους πώς πρέπει να τις αντιμετωπίσουν για να βγουν κερδισμένοι.

Όπως είναι γνωστό, μόλις πριν από μερικές εβδομάδες το Instagram ανακοίνωσε ότι βάζει τέλος στο γραμμικό timeline και δίνει προτεραιότητα στα post που προτιμούν οι χρήστες. Αυτή η εξέλιξη προβλέπεται να έχει παρόμοια αποτελέσματα με την αντίστοιχη αλλαγή στο Facebook, γεγονός που σημαίνει ότι οι διαφημιζόμενοι θα πρέπει να επενδύσουν σε Promoted posts ή να δουν το Organic Reach τους να πέφτει. O D.Singer τόνισε ότι η αλλαγή είναι δραστική αλλά όχι καταστροφική και υποστήριξε ότι υπάρχουν απλοί τρόποι ενίσχυσης του reach στο Instagram. Συμβούλεψε το κοινό να επενδύσει περισσότερο στο Instagram video, το οποίο έχει πλέον αυξημένη διάρκεια και αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματικό και δημοφιλές.

Επίσης η χρήση προσεκτικά επιλεγμένων hashtags μπορεί να βοηθήσει μία φωτογραφία να «ανέβει» πιο ψηλά και να φθάσει σε περισσότερους χρήστες. Ακόμη, η επικοινωνία με αφοσιωμένους χρήστες – αν και αρκετά χρονοβόρα  και απαιτητική – δίνει κίνητρο στους χρήστες να παραμείνουν «πιστοί» σε ένα brand. Τέλος, ο ομιλητής κάλεσε διαφημιστές και διαφημιζόμενους να εκμεταλλευθούν την επιρροή που ασκούν οι Influencers και να τους κάνουν συμμάχους στις καμπάνιες τους.

Αξιοποιώντας τους χρήστες
Το συνέδριο έκλεισε με την ομιλία του Jose de Cabo συνιδρυτή της Olapic, ενός  καινοτόμου και επιτυχημένου startup το οποίο «τροφοδοτεί» τα brands με περιεχόμενο που δημιουργούν και δημοσιεύουν οι χρήστες στο Instagram. Ο J.de Cabo εξήγησε ότι το 70% των καταναλωτών λαμβάνουν αποφάσεις αγοράς χωρίς να έχουν παρακινηθεί από κάποιου είδους διαφήμιση ή επικοινωνία εκ μέρους του brand. Αντιθέτως, παρακινούνται σε μεγάλο βαθμό από το προσωπικό τους περιβάλλον ή από influencers στους οποίους έχουν εμπιστοσύνη. Με βάση αυτά τα δεδομένα, το User Generated Content είναι ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των marketers καθώς μπορεί να επηρεάσει περισσότερο τους απλούς χρήστες.

Ο ομιλητής μίλησε για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα τα brands στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν την προσοχή και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και στάθηκε σε ένα σημαντικό πρόβλημα: τη δυσαναλογία ανάμεσα στο παραγόμενο ποιοτικό περιεχόμενο και στην πληθώρα των καναλιών επικοινωνίας. Τα περισσότερα brands δεν παράγουν αρκετό περιεχόμενο ώστε να καλύψουν τις «ανάγκες» όλων των Μέσων στα οποία δραστηριοποιούνται. Η λύση αυτού του προβλήματος μπορεί να βρίσκεται στην αξιοποίηση του User Generated Content, το οποίο έχει διπλό όφελος: καλύπτει την ποσοτική έλλειψη και έχει μεγαλύτερη επιρροή στους καταναλωτές.

Κλείνοντας την παρουσίασή του ο J. de Cabo έδωσε χαρακτηριστικά case studies από τη δραστηριότητα της Olapic, τονίζοντας ωστόσο ότι η αξιοποίηση του User Generated Content μπορεί να γίνει από τα brands και χωρίς τη βοήθεια μίας ειδικής υπηρεσίας, αρκεί να υπάρχει διάθεση και χρόνος για την επιλογή του κατάλληλου υλικού.

Οι παρουσιάσεις των ομιλητών είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του συνεδρίου www.socialmediaconference.gr

Τα συμπεράσματα του συνεδρίου
• Βασικός παράγοντας για την επιτυχία μίας social media στρατηγικής είναι η βαθιά γνώση ενός brand αλλά και του κοινού που το ακολουθεί.
• Η επικοινωνία ενός brand θα πρέπει να στηρίζεται σε μία πολύ δυνατή και σαφή ιδέα, η οποία πρέπει να το αντιπροσωπεύει συνολικά και διαχρονικά. Ο καταναλωτής πρέπει να μπορεί να ταυτίσει τη μάρκα με αυτήν την ιδέα και να μην αναζητά διαφορετικό σημείο επαφής σε κάθε καμπάνια.
• Η αμεσότητα και ο εφήμερος χαρακτήρας του Snapchat δημιουργούν ένα περιβάλλον που ευνοεί ιδιαίτερα τις real-time ενέργειες αλλά και τον πειραματισμό.
• Το Live video μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά την επικοινωνία ενός brand με το κοινό του, καθώς παρέχει Live πρόσβαση σε πλούσιο περιεχόμενο το οποίο μέχρι πρότινος οι fans θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν μόνο αποσπασματικά ή εκ των υστέρων.
• Το User Generated Content είναι πολύτιμο εργαλείο για τους marketers καθώς η δημιουργία του είναι για τους χρήστες αφορμή για διασκέδαση και τους δίνει την ικανοποίηση της συμμετοχής.
• Οι πρόσφατες αλλαγές στο Instagram είναι δραστικές αλλά όχι καταστροφικές. Οι marketers μπορούν να τις αντιμετωπίσουν επενδύοντας στο Instagram video, στη χρήση προσεκτικά επιλεγμένων hashtags και στην επικοινωνία με αφοσιωμένους χρήστες.
• Τα περισσότερα brands δεν παράγουν αρκετό περιεχόμενο ώστε να καλύψουν τις «ανάγκες» όλων των Μέσων στα οποία δραστηριοποιούνται. Η λύση αυτού του προβλήματος μπορεί να βρίσκεται στην αξιοποίηση του User Generated Content, το οποίο έχει διπλό όφελος: καλύπτει την ποσοτική έλλειψη και έχει μεγαλύτερη επιρροή στους καταναλωτές.