«Θέλουμε να είμαστε οι σύμβουλοι των πελατών στην προσπάθειά τους να απαντήσουν στα δύσκολα ερωτήματα». Με αυτό τον χαρακτηριστικό τρόπο, περιγράφουν η Ann Higgins και ο Νίκος Καλασκάνης τις υπηρεσίες που έρχεται να προσφέρει το νέο discipline του δικτύου της Ogilvy, η Ogilvy Consulting.

Συναντήσαμε την Ann Higgins, Managing Director ΕΜΕΑ της Ogilvy Consulting, πρόσφατα στην Αθήνα. Μαζί με τον Νίκο Καλασκάνη, ο οποίος έχει αναλάβει καθήκοντα Senior Director του τομέα για την Ελλάδα, μας εξηγούν ποιο είναι το offering της Ogilvy Consulting, ως της «πύλης» που ξεκλειδώνει όλα τα διαφορετικά capabilities και ταλέντα της Ogilvy για τους πελάτες. Οι καίριες τάσεις που διαμορφώνουν σήμερα το τοπίο της ανάπτυξης και επικοινωνίας για brands και επιχειρήσεις, αποτελούν τον καμβά πάνω στον οποίο τοποθετείται η νέα αυτή πρόταση του δικτύου.

    MW: Ποια είναι η Ogilvy Consulting και ποιο είναι το αντικείμενό της; Τι έρχεται να προσφέρει;

Ann Higgins: Η Ogilvy Consulting αποτελεί τη συνέχεια της Ogilvy Red, που λανσαρίστηκε πριν από περίπου 6 χρόνια ως ένα παγκόσμιο discipline με αφετηρία τη Νέα Υόρκη και στόχο να απαντήσει στα δύσκολα ερωτήματα των πελατών. Ο στόχος για την Ogilvy Consulting παραμένει αναλλοίωτος: Θέλουμε να είμαστε οι σύμβουλοι των πελατών μας στην προσπάθειά τους να απαντήσουν στα ερωτήματα αυτά. Στο πλαίσιο επίσης της νέας φιλοσοφίας της Ogilvy για ενοποιημένη και ξεκάθαρη τοποθέτηση όλων των υπηρεσιών της υπό την ομπρέλα «Ogilvy», εντάσσεται και η μετονομασία σε Ogilvy Consulting. Παράλληλα όμως, είναι πλέον και η μόνη branded υπηρεσία του δικτύου, που δηλώνει την ολιστική της προσέγγιση για όλο το φάσμα υπηρεσιών της Ogilvy. Κάθε επιχειρηματικό ζητούμενο των πελατών μας, γύρω από την ανάπτυξη, την καινοτομία, την τοποθέτηση στην αγορά, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και πολλά άλλα, αποτελεί ζητούμενο για την Ogilvy Consulting, στο οποίο θα απαντήσει αντλώντας από όλα τα διαφορετικά capabilities του δικτύου.

    Ποιο είναι το όφελος που προκύπτει για τους πελάτες από το συγκεκριμένο μοντέλο;

Ann Higgins: Προσφέρουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες, αλλά όχι απλά θεωρητικές προσεγγίσεις. Η σύνδεσή μας με το σύνολο της Ogilvy σημαίνει ότι οι πελάτες θα πάρουν από εμάς μία κατεύθυνση την οποία θα γνωρίζουν και πώς να υλοποιήσουν. Δεν θα είναι απλά ένα power point με θεωρία, αλλά με insights που έχουμε τεστάρει με τους κατάλληλους ειδικούς των capabilities της Ogilvy, τους οποίους έχουμε εμπλέξει στη διαδικασία, ώστε να υπάρχει η σύνδεση με την υλοποίηση και την εφαρμογή στην αγορά.
Νίκος Καλασκάνης: Η Ogilvy Consulting είναι στην πραγματικότητα μια πύλη, μέσα από την οποία οι πελάτες αποκτούν πρόσβαση στο βάθος και στον πλούτο του ταλέντου που υπάρχει σε διαφορετικά σημεία μέσα στην Ogilvy. Είναι ο καταλύτης που συνδέει τους κατάλληλους ανθρώπους και capabilities και διαμορφώνει με ευέλικτο τρόπο τις κατάλληλες ομάδες για κάθε πρόβλημα.

    Πώς εφαρμόζεται η προσέγγιση αυτή, ειδικά στην ελληνική πραγματικότητα; Υπάρχουν κάποιες ξεχωριστές παράμετροι και συνθήκες που λαμβάνετε υπόψη;

Νίκος Καλασκάνης: Η ελληνική αγορά φέρει την ιδιαιτερότητα της οικονομικής κρίσης και της κατάστασης που διαμορφώθηκε τα τελευταία 8-9 χρόνια. Ωστόσο, ο κόσμος του marketing αλλάζει, η ψηφιακή μεταμόρφωση συμβαίνει παντού, ολόκληρα επιχειρηματικά μοντέλα διαταράσσονται, κι αυτή είναι η πραγματικότητα για εμάς και τους πελάτες μας και στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι τα μεγάλα προβλήματα, ειδικά στην μακροσκοπική τους θεώρηση, είναι περίπου ίδια. Η διαφορά είναι ότι στην Ελλάδα η πίεση είναι μεγαλύτερη για άμεσα αποτελέσματα, λόγω της οικονομικής κατάστασης. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να μιλήσουμε υπό το πνεύμα της στρατηγικής της Ogilvy για άμεσες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λύσεις. Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε στους πελάτες τη δυνατότητα πρόσβασης σε λύσεις πάνω σε τρία διαφορετικά χρονικά πεδία.

    Ποιες είναι οι κυριότερες τάσεις που διαμορφώνουν σήμερα το τοπίο του marketing και της επικοινωνίας, στις οποίες καλείται να ανταποκριθεί η Ogilvy Consulting;

Ann Higgins: Σήμερα, στις πρώτες θέσεις της αξιακής κατάταξης μαρκών σε διαφορετικές αγορές, βρίσκονται brands τα οποία δεν υπήρχαν καν πριν από 5 ή 10 χρόνια. Πρόκειται για μάρκες και εταιρείες που η καθεμία είναι ένας disruptor στην αγορά της. Οι πελάτες μας υποχρεώνονται να επανεξετάσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο τα brands λειτουργούν ως οχήματα των μοντέλων αυτών. Μέσα από όλα αυτά, το customer service αναδεικνύεται στην κρισιμότερη ίσως παράμετρο. Σε επίπεδο marketing, έχουμε τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, Google, Apple, Facebook, Amazon, που έχουν τεράστιο μέγεθος και όγκο δεδομένων. Οι πελάτες κι εμείς, όλοι, συνεργαζόμαστε μαζί τους για να προσεγγίσουμε τους καταναλωτές. Είναι μια πραγματικότητα που έχει γεννήσει τεράστιες προκλήσεις, όπως η ιδιωτικότητα των δεδομένων. Οι αστοχίες των τελευταίων ετών έδειξαν ότι υπάρχουν εμφανή ρίσκα. Παράλληλα, βλέπουμε μια τεράστια ευκαιρία στον τομέα του customer experience, με τα δεδομένα ως το «καύσιμο». Πώς δηλαδή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα δεδομένα για να τροφοδοτήσουμε πιο προσωποποιημένες και σχετικές εμπειρίες, σε μεγέθη κλίμακας. Αυτές είναι οι σημαντικότερες τάσεις μακροσκοπικά, οι οποίες τροφοδοτούν ένα τεράστιο κύμα αλλαγών.

    Τα ζητήματα που αναφέρετε βρίσκονται σίγουρα στην κορυφή της ατζέντας, όσον αφορά σε επίπεδο συζήτησης. Υπάρχει η αντίστοιχη δράση από πλευράς μαρκών; Τι δείχνει η εμπειρία της Ogilvy Consulting;

Ann Higgins: Οι αποδείξεις για δράση από πλευράς διαφημιζόμενων, αντίστοιχη με τις κυρίαρχες τάσεις, υπάρχουν. Στην Ogilvy Consulting δουλεύουμε με πελάτες αναζητώντας τις ευκαιρίες καινοτομίας σε κάθε στάδιο του customer experience, είτε σε επίπεδο φυσικού προϊόντος μέσω της συσκευασίας, είτε στο κομμάτι του in store experience ή της online παρουσίας. Δουλεύουμε μαζί τους για να ανακαλύψουμε τις παρεμβάσεις εκείνες που θα δημιουργήσουν επιπρόσθετη αξία και θα ενισχύσουν τη σύνδεση της μάρκας με το κοινό. Γενικότερα, ο τομέας του product και service design ως πύλης προς την καινοτομία είναι μια μεγάλη περιοχή.

Μία δεύτερη είναι φυσικά από την πλευρά του marketing, μέσα στο πλαίσιο της τεράστιας πρόκλησης του digital. Δουλεύοντας λοιπόν σε αυτά τα διαφορετικά επίπεδα, μπορούμε να διακρίνουμε τρεις κατηγορίες: Ένας μικρότερος αριθμός ώριμων πελατών που έχουν ξεκάθαρο όραμα για το μέλλον, μετρούν τα αποτελέσματα και κάνουν διορθωτικές κινήσεις στην πορεία. Υπάρχει στη συνέχεια μια κατηγορία πελατών που δραστηριοποιούνται αρκετά, χωρίς όμως να συνδέουν όλες τις ενέργειές τους με ένα ξεκάθαρο μακρόπνοο όραμα. Τέλος, υπάρχει σίγουρα και αρκετή αδράνεια. Πελάτες που δεν ξέρουν ακριβώς από πού να ξεκινήσουν. Αυτό, είναι κάτι που επίσης θέλουμε, να τους βοηθήσουμε να ξεκινήσουν. Υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να πετύχουμε μέσα σε μία μέρα, να δούμε τι θέλουμε να πετύχουμε για ένα μήνα ή ένα χρόνο. Μπορούμε να δούμε τη μεγάλη εικόνα σε μικρότερα κομμάτια, διευκολύνοντας να γίνει η αρχή.

Νίκος Καλασκάνης: Η αντιστοιχία είναι παρόμοια στην ελληνική αγορά, με διαφορετικά βέβαια νούμερα. Υπάρχουν πελάτες που προσπαθούν να κάνουν πράγματα, αλλά ίσως όχι συντονισμένα προς τη σωστή κατεύθυνση. Υπάρχουν βέβαια και διαφημιζόμενοι οι οποίοι έχουν αναπτύξει μία εύρωστη στρατηγική και γνωρίζουν καλά που θέλουν να πάνε, αλλά σίγουρα δεν είναι πλειοψηφία. Το ενδιαφέρον στοιχείο, το οποίο συνέβαλε στο λανσάρισμα της Ogilvy Consulting και στην ελληνική αγορά, είναι η συνειδητοποίηση ότι πολλά από τα ζητούμενα που βγαίνουν μέσα από την συζητήσεις με τους πελάτες, αντανακλούν αυτή την περίπλοκη πραγματικότητα.

Καταλαβαίνει κανείς ότι για να είναι πολύτιμος σύμβουλος και συνεργάτης των πελατών, οφείλει να τους καθοδηγήσει ώστε να εντοπίσουν και να λύσουν το πραγματικό πρόβλημα. Και μετά να ενσωματώσουν την κατάλληλη επικοινωνία, στη σωστή στιγμή μέσα από τα κατάλληλα μέσα, ώστε οι ενέργειες που θα κάνουν να έχουν το επιθυμητό ROI και την ζητούμενη επίδραση. Οι πελάτες έχουν κάθε λόγο να βρίσκονται σε σύγχυση και το νιώθουμε αυτό, μπορούμε να βοηθήσουμε.

    Έχετε περιγράψει μέχρι στιγμής μια υπηρεσία που απαιτεί τη σύνθεση πολλών διαφορετικών ικανοτήτων και εξειδικεύσεων, πολλές φορές ίσως και ανταγωνιστικών σε άλλα disciplines. Ποια είναι τα resources της Ogilvy Consulting και πως οργανώνονται με αποδοτικό τρόπο;

Ann Higgins: Είναι αλήθεια ότι το ανταγωνιστικό περιβάλλον είναι αρκετά κατακερματισμένο. Δεν προσπαθούμε όμως να κάνουμε κάθε είδος συμβουλευτικής. Ο δικός μας ρόλος έχει να κάνει με την μία, ενιαία πλέον οντότητα της Ogilvy –όπως και στην Ελλάδα- σκοπός της οποίας είναι το «making brands matter». Πάντα μέσα από την οπτική του marketing και του καταναλωτή. Είναι ένα πεδίο με μεγάλο ανταγωνισμό από κάθε είδους εταιρείες και εξειδικεύσεις, που έρχονται από το χώρο του management, της τεχνολογίας, του design, κ.λπ. Είναι ένα περιβάλλον που προσθέτει στη σύγχυση των πελατών. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους θεωρήσαμε αναγκαία την παρουσία της Ogilvy Consulting, καθώς διαθέτουμε μεγάλη εμπειρία στο να βοηθήσουμε τους πελάτες να πλοηγηθούν με επιτυχία στο σημερινό περιβάλλον και να βρουν λύσεις. Έπρεπε να δώσουμε το σήμα ότι μπορούμε να βοηθήσουμε.

Η μεγάλη διαφορά μας σε σχέση με τον ανταγωνισμό -και κάτι στο οποίο, μέσα από τις συζητήσεις, βλέπουμε ότι οι πελάτες ανταποκρίνονται- είναι η δημιουργικότητά μας. Η Ogilvy είναι στην καρδιά της ένα πολύ δημιουργικό δίκτυο. Φέρνουμε αυτό το DNA στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε κάθε πρόβλημα. Αυτό σημαίνει ότι η εμπειρία της συνεργασίας με την Ogilvy Consulting θα είναι διαφορετική από αυτή με έναν παραδοσιακό σύμβουλο management, για παράδειγμα. Οι πελάτες μας θα το νιώσουν, τόσο στην εμπειρία της συνεργασίας, όσο και στο αποτέλεσμα, συνδέοντας τη θεωρία με την υλοποίηση. Ιδιαίτερα στον τομέα του digital, οι περισσότεροι σύμβουλοι τείνουν να βλέπουν τα πράγματα από την πλευρά της τεχνολογίας.

Έχουν δουλέψει μέχρι σήμερα με CIOs και Chief Technology Officers και πλέον επιχειρούν να μπουν και στο χώρο των CMOs, είτε εξαγοράζοντας αντίστοιχα agencies, είτε προσλαμβάνοντας στελέχη. Η αλήθεια είναι όμως ότι, μάλλον, δεν έχουν ποτέ τοποθετήσει ένα προϊόν στην αγορά! Εμείς, βλέπουμε πάντα τα πράγματα μέσα από το φακό του brand και του marketing. Υπό αυτή την οπτική αναπτύσσουμε brands «that matter». Από αυτή την αφετηρία δουλεύουμε επίσης με τους πελάτες για να βρουν πως θα κάνουν τους ίδιους τους εργαζομένους τους, συνοδοιπόρους σε αυτό το ταξίδι. Η τεχνολογία έρχεται στη συνέχεια, για να ενεργοποιήσει όλα αυτά. Μιλάμε λοιπόν για μια αρκετά διαφορετική προσέγγιση.

    Μια περιοχή που επίσης δημιουργεί σήμερα συνεχείς προκλήσεις για τα brands, είναι η ολοένα αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των κοινωνιών γύρω από ζητήματα ισότητας, σεβασμού της διαφορετικότητας, αλλά και αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος. Πώς πιστεύετε ότι οφείλουν σήμερα τα brands να τοποθετηθούν απέναντι σε όλα αυτά;

Ann Higgins: Είναι μια περιοχή που κρύβει πολλές ευκαιρίες για τα brands! Οι προκλήσεις είναι μεγάλες, όπως και οι τάσεις που τις προκαλούν. Μιλάμε για mega-trends. Όλη αυτή η εξέλιξη, συνδέεται επίσης με το «making brands matter». Πιστεύουμε ότι τα brands οφείλουν να έχουν σκοπό και άποψη για τον κόσμο και εδώ και χρόνια μιλάμε για τα ιδανικά, ως ένα πλαίσιο μέσα από το οποίο η Ogilvy επιδιώκει να βοηθήσει τους πελάτες της να διατυπώσουν τον σκοπό τους και τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν τον κόσμο. Όμως, από κει και πέρα, εάν ο καταναλωτής δεν το βιώνει αυτό σε κάθε πράξη και σε κάθε επαφή, δεν έχει καμία αξία. Θα βοηθήσουμε κατά συνέπεια τα brands να δουν ολιστικά το brand experience και τη μετακίνηση από τη διατύπωση του brand purpose, στην εμπειρία του. Πολύ συχνά, η διαδικασία αυτή ξεκινά από τους ίδιους τους εργαζόμενους, δηλαδή από «μέσα» προς τα «έξω».

Νίκος Καλασκάνης: Εάν έβγαζα ένα γενικό συμπέρασμα, θα έλεγα ότι η ελληνική πραγματικότητα είναι ίσως λίγο περισσότερο «συντηρητική» όσον αφορά στη δραστηριοποίησή της. Όμως, οι καιροί στους οποίους ζούμε, εν τέλει δεν μπορούν να αφήσουν κανέναν αδιάφορο. Επιταχυντής σε αυτό, είναι η «διαφάνεια» που έφεραν τα social media, με την έννοια ότι δεν μπορείς να πεις ένα πράγμα «μπροστά στις κάμερες» και να κάνεις το αντίθετο όταν σβήσουν τα φώτα. Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα των τελευταίων ετών στην Ελλάδα, το οποίο πολλές εταιρείες έδειξαν να κατανοούν αναλαμβάνοντας δράση, είναι το θέμα των εργαζομένων και το πόσο αυτοί, είναι οι πρώτοι και σημαντικότεροι πρεσβευτές τους. Είδαμε πολλές οργανωμένες προσπάθειες των brands που είναι πράγματι από «μέσα» προς τα «έξω».

Γνωρίζουμε ότι η επίδραση των ενεργειών αυτών, είναι μεγάλη. Εν μέσω κρίσης, αρκετές εταιρείες συνειδητοποίησαν ότι εάν είναι κοντά στους ανθρώπους και επιχειρήσουν να τους βοηθήσουν βγαίνοντας από το comfort zone τους, έχουν να κερδίσουν μια καλύτερη θέση στην καρδιά των καταναλωτών. Κατάλαβαν ότι το να πάρουν θέση και να βοηθήσουν, έχει επιχειρηματική λογική και αποτέλεσμα. Αυτός είναι επίσης και ο λόγος για τον οποίο, για κάποιους πελάτες δεν έχει πλέον νόημα να έχουν ξεχωριστή στρατηγική CSR. Βλέπουμε ότι, όσο πιο ενοποιημένες είναι οι προσεγγίσεις marketing και CSR, τόσο καλύτερο είναι το αποτέλεσμα σε κάθε επίπεδο.

INTO THE FUTURE
Μπορείτε να σκεφτείτε για λίγο ως… «μελλοντολόγοι»; Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η σημαντικότερη τάση που ίσως καθορίσει το μέλλον;
Ann Higgins:
Η τεχνητή νοημοσύνη. Όλες οι σχετικές εφαρμογές θα αναπτυχθούν εκθετικά. Κάτι που μας απασχολεί, είναι ο ρόλος της ενσυναίσθησης και της ανθρώπινης προσέγγισης σε έναν κόσμο με τόση τεχνολογία και αυτοματισμούς. Και πάλι, εδώ κρύβεται μια μεγάλη ευκαιρία για τα brands. Σκεφτείτε ότι οι υπηρεσίες φωνής και η Alexa για την οποία όλοι συζητάμε, σηματοδοτεί παράλληλα την αναβίωση του διαφημιστικού copywriting, του αναγκαίου περιεχομένου. Είναι ένα παράδοξο, αλλά όλη αυτή η τεχνολογική έκρηξη, γυρίζει το νόμισμα πάλι από την άλλη μεριά και φέρνει τη συζήτηση στα ουσιώδη, που είναι η ενσυναίσθηση και η ανθρώπινη προσέγγιση.

Νίκος Καλασκάνης: Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις καθώς προχωράμε μπροστά, είναι η συνειδητοποίηση, όλο και περισσότερο, ότι το mass marketing είναι όλο και λιγότερο η λύση. Οι κοινωνίες είναι κατακερματισμένες για πολλούς λόγους, οικονομικούς, κοινωνικούς και άλλους και «one size does not fit all». Ο μέσος καταναλωτής δεν υπάρχει πια, οπότε ήδη δουλεύουμε σκληρά στη βιομηχανία της διαφήμισης και του marketing για να απαντήσουμε στην πρόκληση αυτή. Οι πελάτες αναγνωρίζουν σταδιακά τη μεγάλη ευκαιρία που υπάρχει στη δυνατότητα να προσφέρουν μία σχεδόν ολοκληρωτικά προσωποποιημένη εμπειρία, μέσα από μια πολύ καλά αναπτυγμένη CRM database.

Focus Points
• Η Ogilvy Consulting είναι ο καταλύτης που συνδέει τους κατάλληλους ανθρώπους και capabilities του δικτύου και διαμορφώνει με ευέλικτο τρόπο τις κατάλληλες ομάδες για κάθε πρόβλημα
• Δεν προσπαθούμε να κάνουμε κάθε είδος συμβουλευτικής. Ο δικός μας ρόλος έχει να κάνει με την μία, ενιαία πλέον οντότητα της Ogilvy, σκοπός της οποίας είναι το «making brands matter»
• Βλέπουμε μια τεράστια ευκαιρία στον τομέα του customer experience, με τα δεδομένα ως το «καύσιμο»
• Για να είμαστε πολύτιμος σύμβουλος και συνεργάτης των πελατών, οφείλουμε να τους καθοδηγήσουμε ώστε να εντοπίσουν και να λύσουν το πραγματικό πρόβλημα
• Η Ogilvy είναι στην καρδιά της ένα πολύ δημιουργικό δίκτυο. Φέρνουμε αυτό το DNA στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε κάθε πρόβλημα
• Οι τάσεις που διαμορφώνουν σήμερα το τοπίο της ανάπτυξης και επικοινωνίας για brands και επιχειρήσεις, αποτελούν τον καμβά πάνω στον οποίο τοποθετείται η πρόταση της Ogilvy Consulting