Το 65% των καταναλωτών σήμερα πιστεύει ότι οι περισσότερες μάρκες λένε ψέματα, τουλάχιστον κάποιες φορές.

Ένα 54% θεωρεί ότι οι μάρκες που αγοράζει, δεν είναι πάντα ειλικρινείς. Η ίδια έρευνα δείχνει και την ευθεία και αδιαμφισβήτητη σχέση που υπάρχει πλέον ανάμεσα στα επίπεδα διαφάνειας μιας εταιρείας και στις πωλήσεις της. Μπορεί τα συγκεκριμένα στοιχεία να αφορούν στην αγορά των ΗΠΑ, ωστόσο σίγουρα απηχούν όσα συμβαίνουν σε ολόκληρο τον κόσμο. Ακόμη και στην Ελλάδα. Αυτός είναι προφανώς ο λόγος για τον οποίο ένας διευθυντής marketing, μπαίνει στη διαδικασία να περάσει από τεστ ανίχνευσης ψεύδους.

Όπως ακριβώς συμβαίνει στις αστυνομικές ταινίες. Μόνο που, σε αυτή την περίπτωση το ζητούμενο δεν είναι κάποια τρομερά κρατικά μυστικά, αλλά οι «αλήθειες» του brand. Και οι αντιλήψεις των καταναλωτών για το κατά πόσο μια μάρκα είναι ειλικρινής σε όσα ισχυρίζεται. Το σενάριο είναι αληθινό και αφορά στη μάρκα Nescafe. Στην Ελλάδα. Σε μια σειρά από videos, εργαζόμενοι του brand περνούν από τεστ ανίχνευσης ψεύδους, απαντώντας σε ερωτήσεις που θέτουν οι ίδιοι οι καταναλωτές.

Στο 1ο επεισόδιο, ο υπεύθυνος marketing του Nescafe, Μάριος Τζερεφός, υποβάλλεται στο τεστ και απαντά σε ερωτήσεις όπως εάν ο Nescafe είναι χημικός, αν περιλαμβάνει κακής ποιότητας πρώτη ύλη, αν όντως προέρχεται από τον Ισημερινό, αν… ο ίδιος τον καταναλώνει. Είναι βέβαιο ότι τόσο ο Nescafe, όσο και πολλές άλλες μάρκες, έχουν βρεθεί και βρίσκονται διαρκώς αντιμέτωπες με παρόμοιες ερωτήσεις.

Δεν μπορεί παρά να αναλογιστεί κανείς, πόσο τεράστια ήταν τελικά η ζημιά που έγινε επί σειρά δεκαετιών στη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ brands και καταναλωτών, για να χρειάζεται σήμερα ένας διευθυντής marketing να υποβληθεί σε τεστ ανιχνευτή ψεύδους. Πρακτικές που είχαν ως αποκλειστικό και μόνο σκοπό τη μεγιστοποίηση του κέρδους, η αδιαφορία για τις επιπτώσεις στον άνθρωπο, στις κοινωνίες ή στο περιβάλλον, αλλά και επικοινωνία που αποκλειστικά ωραιοποιούσε ή απέκρυπτε, όλα αυτά, έκαναν τους ανθρώπους μοιραία καχύποπτους.

Σήμερα, brands και επικοινωνία επιχειρούν να βαδίσουν σε έναν διαφορετικό δρόμο. Η προσπάθεια για διαφάνεια είναι ουσιαστική και αφορά σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Έχοντας βέβαια πάντα υπόψη το ROI Transparency και τη σύνδεσή του με το bottom line. Ωστόσο, όλοι όσοι εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία, θα πρέπει να έχουν τεράστια υπομονή και επιμονή.

Οι αντιλήψεις είναι ότι πιο δύσκολο να αναστραφούν και οι άνθρωποι περιμένουν πολλά περισσότερα από μερικά claims σε μια καμπάνια. Περιμένουν να υποβληθείς στην τρίωρη διαδικασία του truth detector test και να το περάσεις με επιτυχία. Όπως ακριβώς έκανε ο Μάριος Τζερεφός, κοιτώντας κατάματα τους καταναλωτές του brand του…