Η κατηγορία της τσίχλας και της καραμέλας μπορεί να έχει πληγεί κατά την περίοδο της κρίσης, όμως δεν παύει να είναι μια κατηγορία με μεγάλα περιθώρια δημιουργικότητας και σε επίπεδο επικοινωνίας και καινοτομιών στη συσκευασία, τη γεύση ακόμη και στο σχήμα ή την υφή. Επιπλέον, η τάση των καταναλωτών προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής δίνει φρέσκια «πνοή» στα λανσαρίσματα και αισιοδοξία για νέα σχέδια στο μέλλον.

ΤΟ FITNESS & HEALTH ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΤΑΣΗ
Σύμφωνα με το NPD Group, αν και οι τσίχλες και οι καραμέλες με ζάχαρη συνεχίζουν να αποτελούν τον κανόνα στην κατανάλωση, ωστόσο η κατηγορία των sugar-free σημειώνει σημαντική άνοδο. Οι καταναλωτές ενδιαφέρονται να διατηρήσουν ένα υγιεινό τρόπο διατροφής, που συμπεριλαμβάνει τη μείωση της ζάχαρης. Αυτό, παρατηρεί η NPD, συμβαίνει ιδιαιτέρως στις ηλικίες άνω των 55, οι οποίοι καταναλώνουν τα περισσότερα sugar-free, ή μειωμένης ζάχαρης προϊόντα από οποιοδήποτε άλλο ηλικιακό γκρουπ. Η Κατερίνα Παπαζαχαρίου, Confectionery Catergory Brand Manager της Perfetti Van Melle, αναφέρεται στα health oriented trends της αγοράς και στις σχετικές επενδύσεις που έχει προβεί η εταιρεία σε προϊόντα με στέβια, λόγω αυτών, αλλά και στο επαναλανσάρισμα του brand Vivident: «Καινοτομικό packaging, καλή σχέση ποιότητας-τιμής, πρωτοποριακές συνθέσεις και γεύσεις αλλά κυρίως  λιγότερα γλυκαντικά και σάκχαρα είναι βασικοί παράγοντες επιλογής. Για αυτό και επενδύσαμε στο να εισάγουμε στην ελληνική αγορά τις πρώτες τσίχλες με stevia, τις νέες Mentos Greenway με stevia, χωρίς τεχνητά γλυκαντικά και χρωστικές.  Μια καινοτομία που εφαρμόστηκε και στη νέα σειρά καραμέλας λαιμού Mentos Free που είναι εξολοκλήρου με Stevia και αποτελεί την είσοδο της εταιρείας σε μια καινούρια αγορά. Επίσης, με το επαναλανσάρισμα της Vivident φέτος το χειμώνα δραστηριοποιούμαστε ενεργά και στον τομέα της προστασίας των δοντιών».

ΤΟ OUT OF POCKET ΚΥΡΙΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Ο αυθόρμητος χαρακτήρας της κατηγορίας της Τσίχλας και Καραμέλας ανακόπτεται από τα οικονομικά δεδομένα των καταναλωτών, με αποτέλεσμα η τιμή να έχει αναδειχθεί ως ένα από τα κύρια κριτήρια επιλογής στο ράφι, όπως αναφέρει η Βασίλεια Λεώνη, Marketing Manager Gum & Candy για την Ελλάδα και Ιταλία της Μondelez Hellas. Για τον λόγο αυτό οι εταιρείες αναπροσαρμόζουν τις τιμολογιακές τους πολιτικές, ώστε να προσφέρουν διαφορετικά επίπεδα τιμών και να εξυπηρετούν τις διαφορετικές καταναλωτικές ανάγκες. Ενώ, η Κατερίνα Παπαζαχαρίου προσθέτει στα παραπάνω πως, το packaging είναι βασικό στοιχείο για την πρώτη εντύπωση. Ωστόσο, αναφέρεται στην ποιότητα, ως καταλυτικό στοιχείο για την επαναγορά.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ
«Η αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών λόγω της πολύχρονης κρίσης έχει αλλάξει σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες και φυσικά η κατηγορία των αυθόρμητων αγορών, όπως αυτή των ζαχαρωδών, δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη. Παρατηρείται μια σημαντική μείωση της αξίας του συνόλου της κατηγορίας τσίχλας-καραμέλας την τελευταία  5ετία, καθώς έχουν χαθεί περίπου 30 εκατομμύρια από την αγορά.  Οι στρατηγικές συγχωνεύσεις των Super Markets αλλά και η μεγάλη συρρίκνωση του Traditional Trade (Convenience & Kiosks) έχουν δημιουργήσει ταραχές στην ροή της κατηγορίας κάτι που αντικατοπτρίζεται και στα νούμερα, αφού η κατηγορία της τσίχλας έκλεισε αρνητικά τη χρονιά 2016 με -10%, ενώ αυτή της καραμέλας σταθεροποιήθηκε με +0,4%. Ωστόσο, μέσα σε αυτή την περίοδο κρίσης, υπάρχουν πολλές ευκαιρίες όταν λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες του καταναλωτή στον σχεδιασμό στρατηγικής και είμαστε ευέλικτοι και καινοτόμοι», σχολιάζει η Κατερίνα Παπαζαχαρίου. Ενώ, για το 2017, έως τώρα, η IRI συνεχίζει να βλέπει μια πτωτική πορεία στην αγορά: «Τα τελευταία στοιχεία για το πρώτο τετράμηνο του 2017 δείχνουν πως η κατηγορία της τσίχλας είναι πτωτική σε αξία. Ειδικότερα από τα στοιχεία για την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου 2017 προκύπτει πτώση της τάξης του 28.8% για την αξία των πωλήσεων τσίχλας. Πτώση σημειώνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 57.5% σε αξία πωλήσεων», δήλωσε η Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Εxecutive της IRI. Η Βασίλεια Λεώνη επιβεβαιώνει τα παραπάνω, αναφερόμενη και στην πτώση των συνδυαστικών κατηγοριών: «Οι καταναλωτές έχουν δώσει μεγαλύτερη έμφαση σε προγραμματισμένες αγορές απαραίτητων αγαθών για το νοικοκυριό τους και από την άλλη, παρατηρείται μία αναμφισβήτητη τάση συρρίκνωσης του Παραδοσιακού Εμπορίου που αποτελεί και το κύριο Κανάλι για την Τσίκλα & Καραμέλα. Αν στην τάση αυτή συνυπολογίσουμε και τη δυσμενή μεταβολή στις βασικές συνδυαστικές κατηγορίες που ιστορικά αποτελούσαν το έναυσμα για την αγορά Τσίκλας & Καραμέλας στη μικρή λιανική, όπως για παράδειγμα ο Τύπος και το Τσιγάρο, μπορεί κανείς να αναλογιστεί την ένταση της πτώσης».

ΤΑ BRANDS «ΜΙΛΑΝΕ»
Τα brands της κατηγορίας Τσίχλες και Καραμέλες δίνουν μεγάλη βαρύτητα στη δημιουργικότητα των επικοινωνιακών ενεργειών τους. Λαμβάνοντας υπόψη και το νεανικό ηλικιακό προφίλ που έχει ένα σημαντικό μέρος του target group τους, επενδύουν σημαντικά και στο digital κομμάτι. Η Βασίλεια Λεώνη αναφέρεται στις επικοινωνιακές κινήσεις της Mondelez Hellas: «Ένα από τα βασικά στοιχεία που κάνουν τα brands της Mondelez Hellas συνώνυμα με την κατηγορία της Τσίχλας και Καραμέλας είναι η πολύ υψηλή αναγνωρισιμότητα που έχουν χτίσει όλα αυτά τα χρόνια μέσα από δυνατές και επιτυχημένες διαφημιστικές καμπάνιες που ξεχωρίζουν. Ιδίως το 2017 είναι μία ξεχωριστή χρονιά για εμάς καθώς είχαμε την ευκαιρία να  μιλήσουμε στο μυαλό και την καρδιά των καταναλωτών μας συγχρόνως και με τα 3 βασικά brands μας, την Trident, τη Dentyne και τη Halls μέσα από μία σειρά καινούριων διαφημιστικών μηνυμάτων. Αυτό αποτελεί άλλη μία απόδειξη για τη στρατηγική προτεραιότητα που προσδίδουμε στην κατηγορία της Τσίχλας & Καραμέλας και για τη συνέπεια με την οποία επενδύουμε αδιάκοπα στη δύναμη των brands μας. Σε αυτό το πλαίσιο και λαμβάνοντας υπόψη το ηλικιακό προφίλ του κοινού μας-στόχου, το digital αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι του media plan μας τα τελευταία χρόνια, κερδίζοντας ολοένα και περισσότερο έδαφος». Ανάμεσα στις νέες καμπάνιες της Mondelez Ηellas, έτρεξε και το spot της Bold Ogilvy & Mather για το λανσάρισμα της Τrident Max, της νέας τσίχλας με έμφαση στη γεύση και τη δροσιά. H Perfetti Van Melle με τη σειρά της ετοιμάζει νέα καμπάνια για τη Mentos που θα βγει στον «αέρα» μέσα στον Ιούνιο, με παρουσία σε όλα τα digital Mέσα αλλά και με out of home, ραδιόφωνο και sampling, ενώ επενδύει και στην κοινωνική υπευθυνότητα του brand σε συνεργασία με τη Μ.Κ.Ο «Μπορούμε».

ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΡΥΒΟΥΝ ΟΙ ΤΣΙΧΛΕΣ
Σύμφωνα με τον Tyler Merrick, δημιουργό και CEO του brand Project 7, η κατηγορία της τσίχλας κρύβει μεγάλες ευκαιρίες. Ο ίδιος αναφέρει την αύξηση στη ζήτηση που είδε στις sugar-free επιλογές του δικού του brand, λόγω της αύξησης της προσφοράς σε νέες, καινοτόμες γεύσεις. Επιπλέον, αναφέρεται στις ευκαιρίες που προκύπτουν από πειραματισμούς με το format αλλά και με την υφή του προϊόντος, ενώ συγκεκριμένα παρατηρεί πως το format του stick τσίχλας έχει μείνει ανεξερεύνητο.