Στην ατζέντα της φετινής διοργάνωσης με τίτλο «Creating Impact Through Integration», εντοπίσθηκαν  στοιχεία προηγούμενων συζητήσεων. Όλα τα «γρανάζια» της Εταιρικής Επικοινωνίας που κατά καιρούς έχουν αναδειχθεί –από το crisis management και την εσωτερική επικοινωνία, έως τα public affairs και την εταιρική φήμη-, καλούνται πλέον να ενσωματωθούν σε μία ενιαία, καλοκουρδισμένη μηχανή, με τελικό στόχο τα βέλτιστα αποτελέσματα. Το συνέδριο, εστίασε ακριβώς στην ενιαία και ολιστική επικοινωνία, μέσα από την ανάδειξη συγκεκριμένων περιοχών. Το roster των ομιλητών συμπεριέλαβε τη διεθνή και ελληνική εμπειρία, όσο και πλούσια ερευνητικά δεδομένα. 

Όλες οι μάρκες έχουν πολλές ιστορίες να διηγηθούν
Μέσα από μία σειρά case studies, η Amanda Andrews, Head of Communications Strategy & Research του Vodafone Group Λονδίνου, έδωσε στο κοινό του συνεδρίου χρήσιμες συμβουλές και insights για τη σχέση digital και storytelling, υπό το πρίσμα της ενοποιημένης επικοινωνίας.  Όπως είπε, κάθε μάρκα έχει πολλές ιστορίες να διηγηθεί, οι οποίες είναι εξαιρετικά δυνατές, δημιουργούν συναισθήματα και εμπλέκουν το κοινό. Στο πλαίσιο αυτό, η ψηφιακή επικοινωνία συνάδει εξαιρετικά με την αφήγηση των ιστοριών, προσδίδοντας αυθεντικότητα και αμεσότητα.

Αναφερόμενη στο παράδειγμα της Vodafone, η Amanda Andrews εστίασε στο δομημένο τρόπο με τον οποίο η εταιρεία αντιμετωπίζει το storytelling. Οι ψηφιακές καμπάνιες της Vodafone αποτελούν μία ισχυρή εργαλειοθήκη, που ανανεώνεται και επικαιροποιείται διαρκώς, διαχέεται εσωτερικά στον οργανισμό, αντλεί δεδομένα από αυτόν και ορίζεται από δύο παραμέτρους: Το καλύτερο storytelling και τις βέλτιστες, consumer driven ψηφιακές καμπάνιες. Όπως είπε, στη διαδικασία αυτή έχει σημασία η εμπλοκή πολλών διαφορετικών τμημάτων της εταιρείας, η θεμελίωση του αφηγήματος πάνω σε ισχυρά δεδομένα και η συνεργασία με εξωτερικές ομάδες. Στις συμβουλές της προς τους συνέδρους, η Amanda Andrews στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη διαρκούς μέτρησης των αποτελεσμάτων και καταγραφής του αντίκτυπου των ενεργειών στο κοινό. 

Η κρίσιμη σχέση με τα Μέσα
Το συνέδριο έφερε φέτος στο επίκεντρο της συζήτησης το θέμα των media relations, ως κομβικό σημείο της ενοποιημένης Εταιρικής Επικοινωνίας. Αποδείχθηκε ότι, στην εποχή του διαδικτύου, των social media και των καταναλωτών που δημιουργούν και διαμοιράζονται οι ίδιοι περιεχόμενο, η σχέση των brands με τα Μέσα και τους δημοσιογράφους εξακολουθεί να παραμένει σημαντική και ευαίσθητη. Αυτό τουλάχιστον προέκυψε από το ενδιαφέρον των συνέδρων για την έρευνα που παρουσίασαν η Natalia Kurop και ο Mark Dober, αναφορικά με τον τομέα των media relations στο «κέντρο» της Ευρώπης, στις Βρυξέλλες.

Ο Mark και η Natalia, στελέχη με διακεκριμένη πορεία στο χώρο της επικοινωνίας, παρουσίασαν την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες σε 80 διαπιστευμένους στην Κομισιόν δημοσιογράφους, και τα ευρήματα που προκύπτουν από τη μελέτη αυτή για τους συμβούλους επικοινωνίας. Όπως είπαν, η έρευνα αποκάλυψε ότι οι δημοσιογράφοι σήμερα αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα, με κυριότερα την έλλειψη χρόνου, την απαίτηση να παράγουν περισσότερο περιεχόμενο με λιγότερα διαθέσιμα μέσα, τον «ανταγωνισμό» με τα social media, την πολυδιάσπαση σε διαφορετικά ζητούμενα και αντικείμενα. Μέσα στο περιβάλλον αυτό, κατά πόσο οι λειτουργίες της επικοινωνίας δρουν ευεργετικά, διευκολύνοντας τη δουλειά τους προς όφελος τελικά του ίδιου του μηνύματος;

Τα ευρήματα είναι αποκαλυπτικά: Το 54% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι οι άνθρωποι των PR δεν κατανοούν τις ανάγκες τους, ενώ η αξία του Δελτίου Τύπου ως πηγή για πρωτότυπα ρεπορτάζ κατατάσσεται σχετικά χαμηλά. Παράλληλα, ο αριθμός των Δελτίων Τύπου κυμαίνεται σε 21-50 Δελτία την ημέρα για το 38% των ερωτηθέντων, όταν, από τον όγκο αυτό των ενημερώσεων, μόνο το 0% έως 10% φαίνεται να έχει χρησιμότητα για το 73% των δημοσιογράφων που συμμετείχαν στην έρευνα. Επίσης, δηλώνουν ότι στις ενημερώσεις που λαμβάνουν δεν βρίσκουν την πληρότητα των στοιχείων και δεδομένων που έχουν ανάγκη, ότι η έννοια της «είδησης» δεν γίνεται αντιληπτή από τους ανθρώπους της επικοινωνίας, ενώ οι εκπρόσωποι τύπου είναι συχνά πιεστικοί και πέραν του δέοντος παρεμβατικοί…

Ο Mark και η Natalia δέχθηκαν καταιγισμό ερωτήσεων από τους συνέδρους, με κυριότερα σημεία ενδιαφέροντος την αξία που εξακολουθούν να έχουν τα Μέσα και οι δημοσιογράφοι στην εποχή του διαδικτύου, το ρόλο του native advertising, τις σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ επικοινωνίας και δημοσιογραφίας. Οι ίδιοι, έδωσαν πολύτιμες συμβουλές μέσα από την εμπειρία τους, τονίζοντας τη σημασία της εμπεριστατωμένης και καλά πληροφορημένης επικοινωνίας, του απλού και ουσιαστικού αφηγήματος, τη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης. «Η δημοσιογραφία δεν θα εξαφανιστεί. Προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και το ίδιο πρέπει να κάνουμε κι εμείς ως communicators». 

Η ελληνική πραγματικότητα των media relations
Με εφαλτήριο την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παρουσίαση των Dober και Kurop για τα media relations στις Βρυξέλλες, το πάνελ συζήτησης που απαρτίσθηκε από τους δημοσιογράφους Χρήστο Κώνστα και Γιάννη Παπαδογιάννη και τον Υπεύθυνο Δημοσίων Σχέσεων της Energean Oil & Gas Σωτήρη Χιωτάκη, έφερε τη συζήτηση στην ελληνική πραγματικότητα. Ο συντονιστής του πάνελ Δημήτρης Κωνσταντέλλος, μέλος τη Οργανωτικής Επιτροπής του συνεδρίου και αρμόδιος για το περιεχόμενο της διοργάνωσης, έθεσε τα ερωτήματα όσον αφορά στο πλαίσιο συνεργασίας δημοσιογράφων, agencies και στελεχών επικοινωνίας και τα ζητούμενα που προκύπτουν για όλες τις πλευρές.

Οι συνομιλητές σκιαγράφησαν ένα όχι και τόσο ρόδινο περιβάλλον, τόσο για την ενημέρωση, όσο και για τις επιχειρήσεις και την προσπάθειά τους να μιλήσουν αξιόπιστα στο κοινό τους. Σύμφωνα με τους ίδιους, στην Ελλάδα σήμερα υπάρχει έντονο έλλειμμα διαφάνειας, ενώ τα social media έχουν αλλάξει ριζικά το τοπίο. Ο Σωτήρης Χιωτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο σημείο αυτό, αναφερόμενος στο περιστατικό με τον σεισμό στα Ιωάννινα. Ένα αμφίβολης προέλευσης δημοσίευμα με τίτλο «Οι μυστικές γεωτρήσεις και ο σεισμός στα Ιωάννινα» που κυκλοφόρησε εκείνες τις ημέρες, αναπαράχθηκε ραγδαία, οδηγώντας το τμήμα επικοινωνίας της εταιρείας να ασχολείται επί 4 ημέρες με κάτι τόσο προφανώς ανυπόστατο. «Υπάρχει καταιγίδα διαστρέβλωσης, παραπληροφόρησης, εντυπωσιασμού και αυτό-τρομοκράτησης», επεσήμανε.

Οι δημοσιογράφοι Χ. Κώνστας και Γ. Παπαδογιάννης, τόνισαν την ανάγκη οι δημοσιογράφοι να είναι καλύτερα καταρτισμένοι και ενημερωμένοι από το μέσο αναγνώστη/θεατή, σε μια εποχή όμως όπου η δημοσιογραφία δεν πληρώνεται ικανοποιητικά. Όσον αφορά στις σχέσεις των Μέσων με τα τμήματα επικοινωνίας και με τα agencies, οι συνομιλητές συμφώνησαν στον κομβικό ρόλο των τελευταίων για την πρόσβαση των δημοσιογράφων στην πηγή και σε υποστηρικτικό υλικό που βελτιώνει τη δουλειά τους. Τόνισαν ωστόσο ότι τα agencies οφείλουν να προστατεύουν τους δημοσιογράφους από τον «θόρυβο», χωρίς να τους βομβαρδίζουν με άσχετο ως προς το αντικείμενό τους υλικό –«μην στέλνετε όλα τα Δελτία Τύπου σε όλους!» είπαν χαρακτηριστικά- ενώ ζήτησαν περισσότερο τεκμηριωμένη, εύστοχη και εν συντομία ενημέρωση. Η καλή γνώση γραπτού λόγου από τους ανθρώπους που γράφουν τα Δελτία Τύπου, αναδείχθηκε επίσης ως ζητούμενο…

Η ελληνική εμπειρία της Integrated επικοινωνίας

Πέντε Έλληνες Διευθυντές Εταιρικής Επικοινωνίας έφεραν στο βήμα του συνεδρίου σύγχρονα παραδείγματα ενοποιημένης επικοινωνίας για ένα εύρος διαφορετικών ζητημάτων. Ο Γιώργος Τσαπρούνης, Διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων της Wind Hellas μετέφερε την εμπειρία της Wind Running Team και του τρόπου με τον οποίο η ιδέα αυτή που ξεκίνησε από το τμήμα επικοινωνίας, κατέληξε να εμπλέξει όλους τους εργαζόμενους αλλά και να επηρεάσει συνολικά το storytelling της εταιρείας.
Από την πλευρά της η Χριστίνα Ακουρή, Διευθύντρια Επικοινωνίας της εταιρείας Παπστράτος, αναφέρθηκε στο παράδειγμα μίας ιστορικής ελληνικής βιομηχανίας και του τρόπου με τον οποίο έκανε «integrate» όλες τις λειτουργίες στην ανάπτυξη της 1ης εταιρικής καμπάνιας στην 85χρονη ιστορία της εταιρείας. H εταιρεία πέρασε από μία διαδικασία ενδοσκόπησης, αναζητώντας το δικό της αφήγημα προς την κοινωνία σήμερα. «Πλέον, έχουμε μια πραγματικά integrated εταιρική επικοινωνία σε επίπεδο αφηγήματος που μπορεί να συνεπάρει, να παρακινήσει και να δώσει ενέργεια», κατέληξε χαρακτηριστικά.

Την ελληνική εμπειρία από την πλευρά ενός μεγάλου πολυεθνικού ομίλου, μετέφερε η Διευθύντρια Corporate Affairs της Nestle Hellas Αγγελική Παπαδοπούλου, παρουσιάζοντας το case της integrated επικοινωνίας για την δημιουργία της κοινοπραξίας Froneri από τη Nestle και την R&R στον τομέα του παγωτού και των κατεψυγμένων τροφίμων. Καθώς η Nestle διατηρεί στην Ελλάδα εργοστάσιο παγωτού με ιστορικά, δυνατά brands, ο αντίκτυπος της μετάβασης αυτής ήταν σημαντικός τόσο για τα εσωτερικά όσο και για τα εξωτερικά κοινά, δημιουργώντας πολλαπλές και διαφορετικές ανάγκες επικοινωνίας. Το ενιαίο μήνυμα προς όλες τις πλευρές, η δημιουργία κατάλληλου υλικού για κάθε ανάγκη και η έγκαιρη επικοινωνία, στάθηκαν οι επικοινωνιακοί αρωγοί στην προσπάθεια της ομαλής μετάβασης.
Στη συνέχεια των ελληνικών παρουσιάσεων, η Σίσσυ Θεοφανοπούλου, Corporate Marketing Coordinator της εταιρείας 3M, αναφέρθηκε στην έννοια του Integration για την ολιστική και αποτελεσματική εταιρική επικοινωνία. Καθώς η 3M είναι μία εταιρεία η οποία περιλαμβάνει 12 διαφορετικούς τομείς εξειδίκευσης και αντίστοιχες αγορές, η integrated προσέγγιση στάθηκε το εργαλείο εκείνο που την οδήγησε στην επιτυχία.

Τέλος, το παράδειγμα της ολιστικής επικοινωνίας για τη μεγαλύτερη τουριστική επένδυση στη Μεσόγειο που με την ολοκλήρωσή της αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δις ευρώ, της Costa Navarino, ανέλυσε ο Γιώργος Βελλίδης, Senior Marketing Manager της Temes. Το τεράστιο αυτό εγχείρημα στηρίζει την επικοινωνία του στο Word of Mouth, με το PR value της δημοσιότητάς της να ανέρχεται σήμερα σε 136 εκατ. ευρώ. Όπως είπε, χωρίς διαφήμιση και hard selling campaigns, η επιτυχία έγκειται στη δύναμη του storytelling και στις αυθεντικές και δυνατές εμπειρίες των επισκεπτών…

Η Μ. Βρετανία αποκαλύπτει τα μυστικά της
Αν και μέσω video αρχικά και ερωτήσεων μέσω skype στη συνέχεια, η συμμετοχή του Alex Aiken έδωσε επιπρόσθετη αξία στο περιεχόμενο του συνεδρίου. Ως Executive Director Government Communications της Μ. Βρετανίας, ο Alex Aiken μετέφερε την εμπειρία της επικοινωνιακής διαχείρισης πολλαπλών και διαφορετικών αναγκών σε μεγάλη κλίμακα, για ένα τεράστιο εύρος ζητημάτων. Ίσως θα ήταν αρκετό να κρατήσουμε τη συνέπεια, την οργάνωση και τον επαγγελματισμό με τα οποία οι βρετανικές κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν διαχρονικά την επικοινωνιακή πολιτική σε δημόσια θέματα… Ωστόσο, ο Aiken μετέφερε και μια σειρά από πολύτιμες συμβουλές προς τα στελέχη επικοινωνίας: Αποτύπωση των best practices σε όλα τα διαθέσιμα κανάλια και δημιουργία προτύπων, διαρκής και ενδελεχής αξιολόγηση και μετρήσεις, επένδυση σε training & development για digital, stakeholder engagement, αντικειμενικότητα, ευστοχία, στρατηγική και ηγεσία, είναι μερικά από τα συστατικά της επιτυχημένης integrated επικοινωνίας. «Η δική μας προσέγγιση ορίζεται από το ακρωνύμιο O.A.S.I.S., που αντιστοιχεί στις έννοιες Objective, Audience, Strategy, Implementation, Score+Evaluate», τόνισε.

Η δουλειά των ονείρων σου στο… Sky!
Την εμπειρία της integrated εσωτερικής επικοινωνίας για 3.500 εργαζόμενους, μας μετέφερε ο  Mark Tittle, Internal Communications Manager της Sky, ηγέτιδας broadcast & entertainment εταιρείας στην Ευρώπη. Καθώς η εταιρεία υλοποίησε ένα τεράστιο έργο μετεγκατάστασης σε νέα γραφεία, συνενώνοντας σε έναν καινούριο χώρο που χτίσθηκε από την αρχή όλες τις λειτουργίες της, η ομάδα επικοινωνίας σχεδίασε integrated engagement campaigns, με χρήση πολλαπλών καναλιών επικοινωνίας, για να υποστηρίξει την μεταφορά των εργαζομένων και την αλλαγή τρόπου εργασίας σε ευέλικτο, shared space χώρο. Ο ίδιος μίλησε για «πολιτιστική αλλαγή», μεταβολή κουλτούρας και νοοτροπίας. Η διαδικασία συμπεριέλαβε στενή συνεργασία με το τμήμα marketing, αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων, ξεκάθαρη στρατηγική και «τροφοδότηση» των μηνυμάτων από τους ίδιους τους εργαζόμενους (με συνεντεύξεις, web site με ιστορίες κλπ). Σημείο-κλειδί, η απευθείας συνεργασία με την ανώτατη διοίκηση. Στην ερώτηση του κοινού εάν ένα τέτοιο, εξαιρετικά ευρύ πρόγραμμα εσωτερικής επικοινωνίας έχει μεγάλο κόστος, ο Tittle ήταν σαφής: «Περίπου 40 ευρώ ανά εργαζόμενο. Εάν αξιοποιήσεις σωστά τα μέσα που διαθέτεις, μπορείς να κάνεις πολλά με λίγα χρήματα»…

Το θέμα είναι ένα: Το brand
Μέσα από τη διεθνή εμπειρία του οργανισμού της Ericsson, ο Τάσος Παγκάκης ο οποίος έχει σήμερα το ρόλο του Director External Communications, Region Mediterranean της Ericsson, έκανε την επανασύνδεση στη συζήτηση για το integration στην επικοινωνία, με το brand. «Αυτό είναι το θέμα, από όπου κι αν το υπηρετείς. Πρέπει να ξαναγυρίσει ο διάλογος κάτω από το brand. Εκεί μετρώνται πράγματα όπως η δημοσιότητα και η χρηματιστηριακή αξία και, όσο δεν συμβαίνει αυτό, η εταιρική επικοινωνία θα παραμένει λίγο παλιά», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο επιχειρηματικός μετασχηματισμός που συντελείται σήμερα, δεν «αντέχει» τα σιλό στην επικοινωνία. Μέσα από το παράδειγμα της Ericsson, ανέλυσε τη σημασία της ψηφιακής εκπαίδευσης των στελεχών επικοινωνίας, τη συμμετοχή όλων στα ενιαία μηνύματα της μάρκας, τη σημασία της συνεργασίας επικοινωνίας και marketing και τη μετάβαση στα ομογενοποιημένα πλάνα επικοινωνίας. Όπως είπε χαρακτηριστικά, δεν καταργούνται οι εξειδικεύσεις αλλά αξιοποιούνται θεματικά. Τέλος, αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο των CEOs για την υποστήριξη δράσεων, στους οποίους όμως, τα στελέχη της εταιρικής επικοινωνίας οφείλουν να δείξουν το δρόμο προς την επόμενη μέρα.

Η οπτική του CEO για την Εταιρική Επικοινωνία
Πως βλέπει όμως σήμερα ο επικεφαλής μιας επιχείρησης, ο ίδιος ο CEO, τη σημασία και λειτουργία της εταιρικής επικοινωνίας; Σε μία «τετ-α-τετ» συζήτηση στη σκηνή του 10th Corporate Communication Conference, η Λυδία Γιαννακοπούλου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας του Ομίλου Τιτάν, έθεσε τα ερωτήματα στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Xerox Hellas, Βασίλη Ραμπάτ. Από τη συζήτηση, ως κύρια σημεία αναδείχθηκαν η ανάγκη ο CEO να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην επικοινωνία, τα στελέχη να έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτόν, η σχέση τους να διέπεται από εμπιστοσύνη και αμεσότητα, ενώ κρίσιμης σημασίας είναι η εκπαίδευση των στελεχών στην ψηφιακή πραγματικότητα.

Top press release tips for Communicators
– Να σκέφτεστε ως δημοσιογράφοι. Έχει το Δελτίο Τύπου ειδησεογραφική αξία; Εάν όχι, μην το στείλετε.
– Δώστε την είδηση στον τίτλο του Δελτίου Τύπου.
– Κάντε τις ανακοινώσεις σας σύντομες και εύστοχες.
– Η συγγραφή Δελτίων Τύπου από ομάδα ανθρώπων, δεν λειτουργεί. Καταλήγουν να είναι φλύαρα, περίπλοκα και βαρετά.
– Σκεφτείτε σε «μπουκιές» ενημέρωσης. Μπορεί το Δελτίο Τύπου να συμπυκνωθεί σε 40 χαρακτήρες; Αυτή είναι η τέχνη στη νέα φόρμα του ΔΤ.
– Να είστε ενδελεχής στην τεκμηρίωση γεγονότων. Επίσης, να δίνετε «τσιτάτα» που μπορούν να αξιοποιηθούν.
– Χρησιμοποιείστε τα social media για να επικοινωνήσετε το Δελτίο Τύπου στο κοινό του ενδιαφέροντός σας.

Πηγή: EU Journalist Survey, Dober Partners

3η έρευνα για την Εταιρική Επικοινωνία στην Ελλάδα
Για 3η συνεχή χρονιά, η εταιρεία ερευνών Global Link υλοποίησε σε συνεργασία με το 10th Corporate Communication Conference αποκλειστική έρευνα για την Εταιρική Επικοινωνία στην Ελλάδα. Η έρευνα κάλυψε ένα ευρύ φάσμα των κρισιμότερων θεμάτων που αφορούν σήμερα στους Corporate Communication Directors, καταγράφοντας τις στάσεις και απόψεις των ίδιων των στελεχών για τις προκλήσεις, ευκαιρίες και εξελίξεις στον τομέα τους. Πρόκειται για τη μοναδική ανάλογη έρευνα στην Ελλάδα, η οποία προσφέρει πλέον πολύτιμα συγκρίσιμα δεδομένα καθώς βρίσκεται στον 3ο χρόνο διεξαγωγής της, ενώ το δείγμα των στελεχών που συμμετέχουν αυξάνεται κάθε χρόνο, με 102 υψηλόβαθμα στελέχη το 2014, 157 το 2015 και 317 φέτος. Τα κυριότερα συμπεράσματα έχουν ως εξής:
– Αυξάνονται οι θετικές προσδοκίες των στελεχών όσον αφορά στην πορεία των επιχειρήσεων που εκπροσωπούν.
– Κλάδοι με μεγαλύτερο potential: Λιανεμπόριο, Οικονομικές υπηρεσίες, Φαρμακευτικά / υγεία.
– Στη συνεργασία με τα agencies τα πιο απαραίτητα στοιχεία παραμένουν: Δημιουργικότητα, Ποιότητα σε καλές τιμές, Συμβουλές στρατηγικού σχεδιασμού.
– Οι πελάτες ζητούν καλλιέργεια μακροχρόνιων σχέσεων με τα agencies.
– Η αγορά στρέφεται στο Digital, προσαρμοστείτε!
– Το integration στο σχεδιασμό προσδίδει πλεονεκτήματα στο επικοινωνιακό αποτέλεσμα. Οι πελάτες θεωρούν ότι αυτό συμβαίνει, ενώ όχι τόσο τα agencies.