Το content διατηρεί το σκήπτρο του στα social media, επιστήμη και τεχνολογία, ωστόσο, αποτελούν τον «στρατό» που διασφαλίζει την κυριαρχία του. Στο συνέδριο All Things Facebook & Instagram ’19, καταξιωμένα στελέχη από την Ελλάδα και το εξωτερικό ανέδειξαν τις συνέργειες που αναπτύσσονται μεταξύ δημιουργικότητας, τεχνολογίας και επιστήμης και το πώς μπορούν να αξιοποιηθούν για «killer content».

H άνοδος των stories, η κυριαρχία του video και της mobile-first κατανάλωσης, η στροφή στα messaging apps, καθώς και η ταχεία διάχυση των bots με θετική ανταπόκριση από το κοινό αναδείχθηκαν ως τα σημαντικότερα trends που καθορίζουν ήδη την επικοινωνία στα κοινωνικά δίκτυα, στο συνέδριο All Things Facebook & Instagram ’19, που διοργάνωσε το Marketing Week στις 21 Φεβρουαρίου.

Ομιλητές διεθνούς βεληνεκούς, Facebook execs αλλά και Facebook Marketing Partners έδωσαν πολλά actionable tips για περιεχόμενο που έχει impact σε κάθε στάδιο του funnel, τόνισαν τη σημασία του people-based measurement και ανέλυσαν τεχνικές για μεγιστοποίηση του ROI μέσα από πρακτικές τεχνικές, αλλά και αξιοποιώντας ερευνητικά insights από τη νευροεπιστήμη και τα behavioral economics.

ΠΟΙΟΣ ΕΛΕΓΧΕΙ ΤΟΝ ΕΓΚΕΦΑΛΟ;
Αν η απάντησή σας είναι «εμείς οι ίδιοι» τότε μάλλον θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Σύμφωνα με τον Neil Davidson, Managing Director της HeyHuman και τα ευρήματα ερευνών από το πεδίο της νευροεπιστήμης, το context στο οποίο εμφανίζεται το περιεχόμενο έχει καθοριστικό αντίκτυπο στο πόσο θετικά αξιολογείται από τον χρήστη, ανεξάρτητα από τις προτιμήσεις του, αλλά και στο πόσο θα τον εμπλέξει ενεργά. Όπως έδειξαν πειράματα, παράγοντες όπως τα visuals και το design μπορούν να «παρακάμψουν» τις μέχρι πρότινος επιλογές του, ενώ το στοχευμένο περιεχόμενο δημιουργεί επίσης «συντομεύσεις» στις εγκεφαλικές λειτουργίες, «μένει» στο μυαλό και επιδρά στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

FACEBOOK VS INSTAGRAM
Δεν πρόκειται για μάχη, η χρήση ωστόσο του Facebook επηρεάζει διαφορετικά τον ανθρώπινο εγκέφαλο από ό,τι το Instagram, γεγονός που αντανακλάται τελικά και στην πρόσληψη του διαφημιστικού περιεχομένου. Πιο συγκεκριμένα, όπως εξήγησε ο Neil Davidson, το Facebook «υπερφορτώνει» τον εγκέφαλο, καθιστώντας πιο δύσκολο το engagement, σε αντίθεση με το Instagram, το οποίο εμπλέκει γνωστικά τον χρήστη, ειδικά μέσα από τα stories. Από την άλλη, το Facebook αφήνει τον χρήστη με περισσότερο θετικά συναισθήματα, σε σχέση με το Instagram που δεν τον αφήνει εξίσου ικανοποιημένο συναισθηματικά.

ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ INFLUENCER
Το influencer marketing λειτουργεί. Αυτό έδειξαν τουλάχιστον τα επιστημονικά πειράματα που παρουσίασε ο Neil Davidson. Σύμφωνα με την ανάλυσή του, οι χρήστες πρώτα σκανάρουν την εικόνα, έπειτα το κείμενο και στη συνέχεια αποφασίζουν εάν αξίζει την προσοχή τους, ανάλογα με το ποιος έχει κάνει την ανάρτηση. Το ίδιο περιεχόμενο, όταν δημοσιεύεται από influencer ενεργοποιεί διαφορετικά τον εγκέφαλο και αξιολογείται πιο θετικά από ό,τι όταν δημοσιεύεται από το brand. Ποιος όμως influencer είναι ο καταλληλότερος; Οι macro-influencers είναι πιο αποτελεσματικοί στο να πυροδοτούν μεταβολή της συμπεριφοράς απ’ ό,τι οι mega-influencers, αλλά οι τελευταίοι «σκοράρουν» υψηλότερα στην ενίσχυση του awareness.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ «ΤΑΤΟΥΑΖ» ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ
Σε ένα περιβάλλον όπου αμέτρητοι παράγοντες διεκδικούν την προσοχή μας, λίγοι είναι εκείνοι που μπορούν να κινητοποιήσουν συγκινήσεις και ψυχοσωματικές αντιδράσεις. Όπως ανέφερε η Αγγέλικα Λεούση, Διευθύνουσα Σύμβουλος της JNLeoussis+, αυτά είναι τα somatic markers. Ήδη από τη γέννησή μας διαθέτουμε κάποια από αυτά, τα οποία μας βοηθούν να παίρνουμε γρήγορες αποφάσεις σε διαφορετικές περιστάσεις. Δουλειά του marketer είναι να δημιουργήσει νέα somatic markers στους καταναλωτές, να χαράξει νέα «τατουάζ» στη μνήμη τους, προκειμένου να δημιουργήσει shortcuts στη διαδικασία λήψης απόφασης, η οποία καθοδηγείται τις περισσότερες φορές από τα συναισθήματα.

ΤΑ ΤΡΙΑ «Cs»
Content, community, conversion. Σε αυτά έστρεψε την προσοχή ο Alex Khan, Europe’s most Followed Social Media Coach, μιλώντας για Instagram marketing. Όσον αφορά το πρώτο στοιχείο, το περιεχόμενο, ο Alex Khan ανέδειξε την αποτελεσματικότητα του video, και ιδιαίτερα του live videο, επιμένοντας στο ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να προσφέρει πραγματική αξία στον χρήστη: να είναι δηλαδή εκπαιδευτικό, ψυχαγωγικό ή να προσφέρει έμπνευση.

Αναφορικά με τη συνεργασία με τους influencers, πρότεινε εργαλεία για την εύρεση του κατάλληλου και επέστησε την προσοχή στους τρόπους με τους οποίους προβάλλουν το προϊόν. Στρεφόμενος στο community, συμβούλεψε τους marketers να αφιερώνουν χρόνο στις κοινότητές τους, με ουσιαστική αλληλεπίδραση, ενώ έδωσε και χρηστικά tips, όπως το να αναδημοσιεύουν ένα post που κάποιος ακόλουθος έκανε σε σχέση με τη μάρκα και να του ζητούν να αναρτήσει το repost. Κλείνοντας με το conversion, έδωσε τη μεγαλύτερη βαρύτητα στο σωστό targeting, στην κατανόηση του κοινού-στόχου και το optimization με βάση την ανταπόκριση του κοινού στο περιεχόμενο.

Η «ΑΛΛΗ» ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ SOCIAL MEDIA
Το case του λανσαρίσματος του The Lunch Bags παρουσίασε ο Νίκος Ξυδάς, Founder του Humble Digital Agency, αποκαλύπτοντας τα βασικά insights που διδάσκουν τέτοιου είδους επιτυχημένα projects. Όπως σημείωσε, Facebook και Instagram μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία για τη συλλογή feedback, σε πολλούς και διαφορετικούς πυλώνες: audience, design, marketing και pricing.

Αυτό που έχει σημασία είναι η ταχύτητα στον αναπροσδιορισμό της στρατηγικής σε κάθε έναν από αυτούς, αλλά και η δυνατότητα να κρατάς το κοινό engaged, με νέα promos και διαφημίσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα. Με πολλά δημιουργικά να «τρέχουν» παράλληλα σε διαφορετικά κανάλια, ο marketer μπορεί να τεστάρει ποιος συνδυασμός ad format και creative δουλεύει καλύτερα, ενώ παράλληλα δεν κουράζει τους χρήστες.

ΤΙ ΚΑΝΕΤΕ ΣΤΙΣ 9 ΤΟ ΠΡΩΙ ΚΑΙ ΣΤΙΣ 9 ΤΟ ΒΡΑΔΥ;
Οι πελάτες σας, πάντως, μπαίνουν στο Facebook, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Τάσος Βελιάδης, Chief Strategist της Socialab. Στις 9:00 το πρωί είναι το πρώτο peak στη χρήση Facebook, ενώ ένα ακόμη peak εμφανίζεται στις 9:00 το βράδυ. Τα brands ωστόσο δεν συνηθίζουν να κάνουν posts εκείνες τις ώρες και αυτό γιατί δεν δίνεται η δέουσα προσοχή στις συνήθειες των καταναλωτών. Για τον Τάσο Βελιάδη, πυξίδα για τους marketers θα πρέπει να αποτελούν οι πραγματικές ζωές των χρηστών και όχι μόνο τα παραδοσιακά demographics. Προς αυτή την κατεύθυνση, συμβούλεψε brands και agencies να δημιουργήσουν πλατφόρμες που συμβάλλουν σε μακροπρόθεσμες σχέσης εμπιστοσύνης, μέσα από περιεχόμενο που τους παρέχει προστιθέμενη αξία.


Η ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ STORIES
Με τη στροφή από το feed στα stories να αναμορφώνει το Instagram και την επικοινωνία στο πλαίσιό του, τα brands φαίνεται να χάνουν μια κρίσιμη τομή, απουσιάζοντας σε μεγάλο βαθμό από αυτά. Η Nadine Neubauer, Brand Development Lead DACH, Nordics, CEE του Instagram, εξέθεσε τις διαφημιστικές λύσεις που προσφέρει η πλατφόρμα και έδωσε συμβουλές για αποτελεσματική επικοινωνία στα stories, όπως γρήγορα κοψίματα, πολλαπλές οθόνες, branding από τα πρώτα δευτερόλεπτα και έμφαση στο «swipe up». Διευκρίνισε επίσης ότι τα stories μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε στάδιο του funnel, τόσο για awareness όσο και για conversion. Τέλος, παρουσίασε το νέο feature Shopping on Instagram αλλά και τη δυνατότητα του «save shopping posts» που επιτρέπει στον χρήστη να επιστρέψει για αγορά.

ΠΡΑΚΤΙΚΑ TIPS ΓΙΑ INSTAGRAM MARKETING
Πενήντα actionable tips που κάθε brand θα πρέπει να δοκιμάσει στην επικοινωνία του στο Instagram έδωσε ο Chris «Kubby» Kubbernus, CEO της Kubb&co. Μερικά από αυτά ήταν τα εξής:
– Χρησιμοποιήστε emojis στο description και βελτιστοποιήστε το username σας με keywords
– Αξιοποιήστε το κείμενο πάνω από το link σας για να προωθήσετε προσφορές ή για call to action.
– Τσεκάρετε τα στατιστικά σας σε καθημερινή βάση.
– Χρησιμοποιήστε πολλά videos, με κείμενο. Προσθέστε επίσης το εικονίδιο «play».
– Φροντίστε να είστε από τους πρώτους που χρησιμοποιούν νέα features, γιατί τραβούν την προσοχή.
– Ποστάρετε 3 με 4 φορές την ημέρα και χρησιμοποιείτε stories καθημερινά.
– Τα stories θα πρέπει να «σπάνε» με εργαλεία όπως polls και gifs, περίπου ανά 1/3.

ΠΟΣΗ ΑΞΙΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ METRICS ΣΑΣ;
Με τους καταναλωτές να γίνονται omnichannel, πολύ πριν το καταφέρουν τα brands, τα metrics που χρησιμοποιούνται πρέπει να είναι αυτά που έχουν όντως σημασία για την εταιρεία. Ο Gabriel Matwiejczyk, Measurement Lead CEE της Facebook, υπενθύμισε ότι το 74% των ανθρώπων έχουν περισσότερα από ένα cookies, κάτι που τα καθιστά αναξιόπιστο proxy, οδηγώντας σε λάθος εκτιμήσεις για reach, frequency και ακρίβεια στη στόχευση. Στο πλαίσιο αυτό, πρότεινε τη μετάβαση από τα cookies στα άτομα, από τα clicks στο lift και από το viewability σε ROAS και ROI. Όσο για τα σημαντικότερα metrics, αυτά εξαρτώνται από την εκάστοτε καμπάνια και ορίζονται με βάση το τι τελικά θέλει να επιτύχει.

Η (ΥΠΟΤΙΜΗΜΕΝΗ) ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑΣ
Την αξία της ειλικρίνειας και της αυθεντικότητας έφερε στο προσκήνιο ο Adrian Dubler, CEO της Foap, εστιάζοντας στον ρόλο της ουσιαστικής επικοινωνίας για την αποτελεσματικότητά της. Με στόχο τη δημιουργία μιας συναρπαστικής ιστορίας που δημιουργεί μακροπρόθεσμη σχέση εμπιστοσύνης, έδωσε τρεις συμβουλές:

1. «Μιλήστε» στην ανθρώπινη εμπειρία: υιοθετήστε έναν συνεπή τόνο φωνής για το brand και συνδεθείτε με τους χρήστες σε συναισθηματικό επίπεδο.

2. Μοιραστείτε τα «πιστεύω» της εταιρείας: Δεν είναι απαραίτητο να συνδέεστε με οικουμενικούς σκοπούς, μιλήστε όμως για τις αξίες και για τυχόν αρνητικές πτυχές που μπορεί να ανακύψουν.

3. Αλληλεπιδράστε άμεσα με τους καταναλωτές: Μάθετε τι τους ενδιαφέρει, σε τι είναι αφοσιωμένοι, με τι παθιάζονται και αποφύγετε την υπερβολική αυτοπροβολή.

Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΥΜΝΟΣ
Αν το περιεχόμενο είναι «βασιλιάς», τότε η τεχνολογία είναι αυτή που θα τον «ντύσει». Με δεδομένο ότι το 83% του branded content δεν δημιουργεί engagement, ο Μάνος Σπανός, Marketing VP, Flavors, Mtn Dew & Energy του PepsiCo Global Beverage Group, έδειξε μέσα από το case του Mtn Dew, πώς μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνολογία για content που έχει όντως αποτέλεσμα. Πέρα από τη χρήση thick και big data για τη βαθύτερη κατανόηση του κοινού-στόχου, ο Μάνος Σπανός εξήγησε ότι το περιεχόμενο μπορεί να οργανώνεται σε stories τριών ειδών. Τα hero stories αποτελούν μεγάλα activations που περνούν 1-2 μηνύματα για το brand και εδραιώνουν το visual identity.

Τα micro stories είναι υποστηρικτικά προς τα προηγούμενα και ιδανικά «τρέχουν» κοντά σε περιστάσεις κατανάλωσης, κυρίως στα social media, προωθώντας το top of mind awareness. Τέλος, τα culture stories, είναι αυτά που επιλέγει ο ίδιος ο καταναλωτής να παρακολουθήσει, συνήθως είναι episodic και σχετίζονται με τα ίδιες τις συνήθειές του, έχοντας έτσι τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Συμφωνώντας με τους προηγούμενους ομιλητές, υπογράμμισε τη σημασία του real time optimization, ενώ ανέδειξε και την αξία των gamified posts, ως τα περισσότερο engaging στο Facebook.

BACK TO BASICS
Το storytelling έχει αρχή, μέση και τέλος. Και αν αυτό είναι αυτονόητο, γιατί τα brands δυσκολεύονται να το θέσουν σε εφαρμογή; Ο Κώστας Καμπάκης, Managing Director της ForestView, αναλύοντας το case της Minoan, σημείωσε ότι σε μια καμπάνια η αρχή έχει ως στόχο το awareness, εισάγοντας το προϊόν/υπηρεσία. Η μέση, αποβλέπει στο engagement και λειτουργεί ως πρόσκληση για συμμετοχή και user generated content. Τέλος, το κλείσιμο στοχεύει σε incremental reach και higher affinity, προσφέροντας κάτι περισσότερο από αυτό που ίσως περίμενε ο χρήστης, ως ανταμοιβή.

ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ ALLOCATION
Σε ένα όλο και πιο πληθωρικό μιντιακό τοπίο, είναι εξαιρετικά δύσκολο να διαγνώσει κανείς ποιο κανάλι δουλεύει και ποιο όχι. Σε αυτό το σκηνικό, ο Νίκος Σταθάκης, Advanced Analytics Consultancy Leader, Eastern Europe & Mediterranean Markets της Nielsen έδωσε συμβουλές για πιο «έξυπνο» allocation, εστιάζοντας σε δύο βασικές έννοιες: το efficiency, που έχει να κάνει με το ROI και το effectiveness, που συνδέεται με το incremental revenue. Από την πλευρά της, η Νίνα Γιαννακοπούλου, Digital Ad Ratings Specialist, Nielsen, επικαλούμενη αποτελέσματα ερευνών σύμφωνα με τα οποία η χρήση smartphone συνοδεύει πάντα σχεδόν τη χρήση και άλλων Mέσων, παρουσίασε τη λύση της Nielsen που ξεφεύγει από τη μέτρηση cookies, το Digital ad ratings.

ΟΤΑΝ ΕΝΑ ΒΟΤ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
Αν και οι περισσότεροι είχαν μέχρι πρότινος ταυτίσει την επικοινωνία με bots με απλή διεκπεραίωση, cases όπως αυτό που παρουσίασε η Ελένη Καραμαλέγκου, Global Director, Social Centre of Excellence της Lego ανατρέπουν αυτήν την πεποίθηση. Η Lego για την περίοδο των Χριστουγέννων λάνσαρε τον Ralph, ένα chatbot που «γεννήθηκε» μέσα από συγκεκριμένα insights για τις συνήθειες των χρηστών και την επικράτηση των messaging apps.

Καθοριστική ήταν η απόφαση σχετικά με το experience που θα δημιουργούσε και την επιλογή ενός συγκεκριμένου tone of voice, συνδυάζοντας τόσο την πρακτική εξυπηρέτηση, όσο και τη χαρά που συνδέεται με την αγορά ενός δώρου. Έμφαση δόθηκε στην αναζήτηση του ιδανικού user journey, μέσα από αξιολόγηση σε πραγματικό χρόνο και άμεσο optimization, οδηγώντας σε 1.200% αύξηση σε αγορές μέσω του Ralph YOY και 900% αύξηση στο average basket.

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΑ STANDARDS ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ
Τις τελευταίες εξελίξεις στο marketing σε Facebook, Instagram και Messenger συζήτησε το πάνελ με ομιλητές τους Αλέξη Επιθυμιάδη, Chief Digital Officer της L’Oreal Hellas, Άρτεμις Λαμπρινίδη, Online Marketing & Social Media Section Manager της Cosmote και Πάνο Μήλια, Digital Acceleration Manager της Nestle Hellas και συντονιστή τον Βαγγέλη Κωβαίο, Client Solutions Manager της Facebook.

Ο Αλέξης Επιθυμιάδης εντόπισε ως ισχυρότερες τάσεις τη δυναμική του Instagram και ειδικά των stories, αλλά και τη σταδιακή ανάπτυξη των bots, θέση με την οποία συμφώνησε ο Πάνος Μήλιας, δίνοντας από την πλευρά του ιδιαίτερη βαρύτητα στο video, σε όλα τα formats. Από τη δική της σκοπιά, η Άρτεμις Λαμπρινίδη έθεσε στο τραπέζι την αλλαγή στη στοχοθέτηση και των KPIs, θίγοντας παράλληλα τη σχέση branding και performance και την ανάγκη ενοποίησης των αντίστοιχων ομάδων. Στο σύνολό τους, οι συνομιλητές επέμειναν ιδιαίτερα στον σεβασμό της γραμματικής των social media, υιοθετώντας τη λογική fewer, bigger, better, λαμβάνοντας υπόψη τις συνήθειες κατανάλωσης του περιεχομένου σε αυτά.

ΤΑ STORIES ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
Έχοντας δει ένα story:
– 58% των χρηστών δήλωσε ότι ενδιαφέρθηκε περισσότερο για ένα προϊόν/brand
– 58% των χρηστών μπήκε στην ιστοσελίδα της μάρκας για περισσότερες πληροφορίες
– 38% των χρηστών ανέφερε ότι μίλησε σε άλλους για το προϊόν/υπηρεσία

ΠΟΣΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΕΝΑ BOT;   
Αρκετά, σύμφωνα με τα ευρήματα που παρουσίασε ο Neil Davidson. Έχοντας διεξάγει πειράματα σε χρήστες που αλληλεπιδρούν με φίλους και με bots, υποστήριξε ότι η συνομιλία με οικείους μπορεί να είναι πιο engaging, ωστόσο είναι σχεδόν εξίσου ικανοποιητική και στις δύο περιπτώσεις. Μάλιστα, όταν μιλάμε για άντρες, η ικανοποίηση από την επικοινωνία με εξελιγμένα και σωστά σεταρισμένα bots μπορεί να υπερβεί αυτή που δημιουργεί μια συνομιλία με φίλους.