Τα ενημερωτικά sites έχουν πλέον καθιερωθεί ως οι βασικότερες πηγές πληροφόρησης των Ελλήνων. Αυτό δεν οφείλεται απλά στην αυξημένη διείσδυση του διαδικτύου τα τελευταία χρόνια, αλλά και στο γεγονός ότι αυτά έχουν αναβαθμιστεί ιδιαίτερα, προσφέρουν έγκυρη και ποιοτική πληροφόρηση, ενώ πλέον και οι μετρήσεις επισκεψιμοτήτων είναι πιστοποιημένες.

Το αναβαθμισμένο περιεχόμενό τους, το οποίο πλέον εμπλουτίζεται και με videos, ακόμα και με ειδικές διαδικτυακές εκπομπές, είναι ορατό πλέον πολύ εύκολα. Στην αναβάθμιση συντελεί ακόμα ο μεγάλος αριθμός κορυφαίων δημοσιογράφων που γράφουν σε αυτά, είτε κάνοντας ρεπορτάζ, είτε καταθέτοντας τις δικές τους απόψεις. Την ίδια στιγμή, οι mobile εφαρμογές τους, συντροφεύουν τους χρήστες ακόμα και έξω από το σπίτι, σε smartphones και tablets, ενισχύοντας έτσι το engagement με αυτούς. H σύνδεσή τους εξάλλου με τα social media, αναδεικνύει τον δυναμικό αμφίδρομο χαρακτήρα των ενημερωτικών sites. Τέλος, η πιστοποίηση των μετρήσεων από την Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ) έχει ενισχύσει την αξιοπιστία των ενημερωτικών sites, εξέλιξη που μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει για marketers και διαφημιστές.

Φυσική εξέλιξη των παραπάνω είναι η μεγάλη αύξηση των ενημερωτικών sites τα τελευταία χρόνια, κάτι που δυσχεραίνει την προσπάθεια αυτών να ξεχωρίσουν. Όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, τα ποιοτικά στοιχεία, τόσο των χρηστών, όσο και του περιεχομένου είναι αυτά που θα αναδείξουν ένα ενημερωτικό site από τα υπόλοιπα. Για κάποιους δε, δεν έχει πια τόση σημασία ο αριθμός των unique browsers, αλλά η αξιοπιστία των πηγών, το engagement του χρήστη με αυτό, αλλά και το brand name του site, ζήτημα στο οποίο πάσχουν πολλά ενημερωτικά sites. Κατά γενική εκτίμηση, ένα ενημερωτικό site προκειμένου να διαφοροποιηθεί θα πρέπει να διαθέτει τρία βασικά στοιχεία. Πρώτα από όλα, ταχύτητα στη μετάδοση της είδησης, δίνοντας προτεραιότητα στις χρηστικές ειδήσεις κοινού ενδιαφέροντος.

Κατά δεύτερο, θα πρέπει να είναι έγκυρο και να διαθέτει άποψη και τέλος, θα πρέπει να αξιοποιεί τη δυναμική των social media, ώστε να καλλιεργήσει και να ενισχύσει το engagement με τους χρήστες, ενώ την ίδια στιγμή μπορεί να αντλήσει από αυτά σημαντικές πληροφορίες, αλλά και οπτικοακουστικό υλικό από τους τελευταίους. Είναι ιδιαίτερα θετικό για τα ενημερωτικά sites το γεγονός ότι marketers και διαφημιστές τα αντιμετωπίζουν ως μια αυτόνομη κατηγορία μέσων, ενώ με τις διεθνείς τάσεις του content marketing και native advertising να επηρεάζουν πλέον και το ελληνικό διαδίκτυο, είναι σχεδόν δεδομένο ότι η διαφημιστική αγορά θα στραφεί ακόμα περισσότερο σε αυτά.

Όσον αφορά στις ισχυρότερες τάσεις στα ενημερωτικά sites, αυτές έχουν να κάνουν με τη διαρκή έμφαση στα εργαλεία διαμοιρασμού, κάνοντας ολοένα και μεγαλύτερα ανοίγματα προς την αναγνωστική κοινότητα, αλλά και στη μεγαλύτερη ανάλυση των δεδομένων κίνησης των χρηστών, προκειμένου να αντληθούν συμπεράσματα για τη συμπεριφορά και το προφίλ τους. Τέλος, εάν αναφερόμαστε σε ένα brand που έχει και offline παρουσία (π.χ. μια εφημερίδα), τότε οι τάσεις αφορούν στο ενιαίο newsroom, καθώς και στο «digital first» στο περιεχόμενο.

Huffington Post, MSN και Newsbomb, οι τελευταίες εξελίξεις
Όσον αφορά στις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο των ενημερωτικών sites, ξεχωρίζουν τρεις. Το λανσάρισμα της Huffington Post στην Ελλάδα, το λανσάρισμα του ανανεωμένου ΜSN, αλλά και η ριζική ανανέωση του Newsbomb.gr της DPG Digital Media. Πιο συγκεκριμένα: H ελληνική έκδοση της Huffington Post ξεκίνησε στις 20 Νοεμβρίου, με τη συνεργασία των επιχειρηματιών Μαριάννας Λάτση, Πέτρου Παππά, Ευγενίας Χανδρή και Δημήτρη Μάρη. Η 24Media αποτελεί τον media partner στον οποίο η Αmerica On Line (AOL) εμπιστεύτηκε το εγχείρημα. Η Huffington Post Greece είναι η τρίτη διεθνής έκδοση που ανακοινώνεται τον τελευταίο μήνα, με την HuffPost Ινδίας να έχει λανσαριστεί μόλις τον προηγούμενο μήνα και την HuffPost Αραβίας να αναμένεται τον Ιανουάριο του 2015, φθάνοντας έτσι τις 14 συνολικά χώρες όπου έχει παρουσία.

TOP 10 ενηµερωτικών sites πιστοποιηµένα στατιστικά µελών ΕΝΕΔ –Σεπτέµβριος 2014
Α/A Ενηµερωτικό sites Unique Browsers Vissit/Sessions Page Views
1 In.gr 2.725.902 10.246.235 59.107.213
2 Newsit.gr 2.622.491 12.615.033 57.810.574
3 News247.gr 1.841.164 6.972.312 24.744.037
4 Newsbeast.gr 1.787.788 5.988.428 34.841.081
5 Tovima.gr 1.608.165 3.979.967 14.336.990
6 Ethnos.gr 1.499.256 3.860.317 12.648.453
7 Naftemporiki.gr 1.234.245 4.152.683 18.088.596
8 Tanea.gr 1.213.241 3.040.779 10.728.732
9 Star.gr 1.193.812 2.799.076 12.723.777
10 Imerisia.gr 1.132.328 2.797.565 11.600.464

Στις αρχές Σεπτεμβρίου 2014 εξάλλου, η Microsoft παρουσίασε το νέο MSN στην Ελλάδα, το οποίο είναι πλέον «στον αέρα» και συνδυάζει premium περιεχόμενο από τα μεγαλύτερα διεθνή μέσα ενημέρωσης, με εξατομικευμένα εργαλεία που προσφέρουν πρόσθετες δυνατότητες στον χρήστη, ενώ θα είναι διαθέσιμο σύντομα και σε όλες τις βασικές πλατφόρμες συσκευών (Windows, iOS and Android). Παρουσιάζοντας το νέο MSN, η Δήμητρα Λέτσα, Executive Producer του ΜSN & MSN Apps στην Ελλάδα, ανέφερε ότι αυτό παρουσιάζει σημαντική και ανερχόμενη δυναμική, αφού διαθέτει περίπου 425 εκατ. χρήστες στις τρεις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες, σε περισσότερες από 55 χώρες παγκοσμίως.

Στην Ελλάδα, το MSN συνεργάζεται με περισσότερα από 15 μέσα ενημέρωσης, ενώ στο εξωτερικό συνεργάζεται μεταξύ άλλων με New York Times, Wall Street Journal, The Guardian, The Telegraph, Le Figaro, Le Monde κ.α. Την εμπορική εκπροσώπηση του MSN στην Ελλάδα χειρίζεται η ThinkDigital. Τέλος, από τις 10 Οκτωβρίου είναι «στον αέρα» το ανανεωμένο Newsbomb.gr, το οποίο μάλιστα συμπληρώνει φέτος 4 χρόνια ζωής. Το εν λόγω ειδησεογραφικό portal απέκτησε νέα μορφή, πιο εύχρηστη και σύγχρονη, εμπλουτίστηκε με νέο περιεχόμενο «και συνεχίζει να εστιάζει στην αποκαλυπτική και μαχητική δημοσιογραφία», όπως αναφέρει η DPG Digital Media σε σχετική της ανακοίνωση. Όπως αναφέρει δε η εταιρεία, 64 εκατομμύρια είναι οι μοναδικοί επισκέπτες που τα τέσσερα αυτά χρόνια προτίμησαν το Newsbomb για την ενημέρωσή τους, ενώ 317 εκατομμύρια είναι η επισκεψιμότητα του portal από τον Οκτώβριο του 2010 μέχρι σήμερα.

Τι λένε marketers και διαφημιζόμενοι

«Tα ενημερωτικά sites θα πρέπει να προστατεύουν την εικόνα και το brand του διαφημιζόμενου»
Ποια είναι όμως η εικόνα που έχουν για τα ενημερωτικά sites διαφημιζόμενοι και marketers; Πόσο έχουν αντιληφθεί την πρόοδο που έχει γίνει και υπό ποιες προϋποθέσεις είναι διατεθειμένοι να αυξήσουν την επένδυσή τους σε αυτά; Ποια θεωρούν την μεγαλύτερη πρόκληση για αυτή την κατηγορία sites; Αναζητώντας τις σχετικές απαντήσεις, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τους Έλλη Παναγιωτοπούλου, Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Μarketing & Eπικοινωνίας του Διεθνούς Αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» και Χρήστο Παπαντωνίου, Διευθύνων Σύμβουλο του Ομίλου Digimark.


Ποιοι παράγοντες και στοιχεία κρίνουν για σας την διαφοροποίηση ενός ενημερωτικού site, σε μια αγορά που υπάρχουν δεκάδες; Υπό ποιες προϋποθέσεις, εσείς ως διαφημιζόμενος και marketer, θα ενισχύατε τα κονδύλια που επενδύετε σε αυτά;

Έλλη Παναγιωτοπούλου: Υπάρχουν στοιχεία που διαχρονικά διαφοροποιούν και καταξιώνουν ένα μέσο, όπως είναι η παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου, η αξιοπιστία της είδησης και ο σεβασμός στο κοινό του. Σε όλα αυτά, έρχονται να προστεθούν οι νέοι παράγοντες, που έχει διαμορφώσει το διαδικτυακό περιβάλλον, όπως η αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η ευκολία στην πλοήγηση, η συμβατότητα ενός site με πολλά διαφορετικά formats και η διάδραση με τους χρήστες. Ένα επιπλέον στοιχείο διαφοροποίησης είναι ο σεβασμός στις πηγές, κάτι που δυστυχώς βλέπουμε συχνά να δοκιμάζεται στο διαδικτυακό πεδίο.

Τέλος, η ανάπτυξη του brand journalism πιστεύω ότι κρύβει ευκαιρίες για τα ενημερωτικά sites, που μπορούν να επενδύσουν στην αμεροληψία και την αξιοπιστία τους ως κομβικά σημεία διαφοροποίησης. Η διαφημιστική επένδυση στα ενημερωτικά sites εξαρτάται πιστεύω από όλους τους παραπάνω παράγοντες, καθώς και από τα διαθέσιμα στοιχεία επισκεψιμότητάς τους. Η ενίσχυση των κονδυλίων σε αυτά σχετίζεται επίσης και με τους ελκυστικούς – σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα – τιμοκαταλόγους τους, που προσφέρουν πολύ πιο αποδοτικές επενδύσεις στους διαφημιζόμενους.

Ιωάννα Παπαδοπούλου: Πλέον σε μια αγορά όπου καθημερινά εμφανίζονται sites που διεκδικούν την προσοχή των χρηστών ισχυριζόμενα ότι παρέχουν έγκυρη ενημέρωση, θα πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί ως προς τα κριτήρια που θέτουμε προκειμένου να αξιολογήσουμε το κάθε ένα από αυτά. Σίγουρα το πιο κρίσιμο στοιχείο είναι η αξιοπιστία του, από που δηλαδή αντλεί τις πληροφορίες του, εάν παρουσιάζει ενυπόγραφα άρθρα, εάν παρουσιάζει σφαιρικά τα θέματά του και εν τέλει και η ίδια η γλώσσα που αυτό χρησιμοποιεί.

Δεδομένου ότι στόχος των διαφημιζομένων είναι η μεγαλύτερη κατά το δυνατόν προβολή του μηνύματός τους στον συγκεκριμένο κοινό που απευθύνονται, θα είχε νόημα η διαφημιστική δαπάνη σε sites που μπορούν μέσα από διάφορα εργαλεία να στοχεύσουν το επιθυμητό κοινό (είτε βάσει ενδιαφερόντων, είτε βάσει άλλων δημογραφικών παραγόντων) και να μεγιστοποιήσουν την έκθεση της καμπάνιας σε αυτό. Όλα αυτά, έχοντας ως βασική προϋπόθεση το site αυτό να είναι αξιόπιστο και να μπορεί να «προστατεύει» την εικόνα και το brand του διαφημιζόμενου.

Χρήστος Παπαντωνίου: Ο καταιγισμός των πληροφοριών που δεχόμαστε είναι τεράστιος, «too much information» όπως κοινά λένε και οι πελάτες μας. Τη διαφορά όμως την κάνει η σωστή, η επίκαιρη και η έγκυρη πηγή πληροφοριών. Ο «αναγνωστικός» κόσμος είναι πλέον γνώστης και μάλιστα καχύποπτος γνώστης, ο οποίος μπαίνει σε διαδικασίες αναζήτησης, σύγκρισης και ταυτοποίησης όλων αυτών των πληροφοριών που δέχεται. Εγκυρότητα και αξιοπιστία είναι δύο βασικά και απαραίτητα προς την επιτυχία κάθε ενημερωτικού site χαρακτηριστικά.

Αν κάποιος είναι ακόμη περισσότερο ενημερωμένος, εξίσου βασικά χαρακτηριστικά θεωρεί την ανάπτυξη και το σχεδιασμό του site μέσα από νέες οπτικές και τεχνικές επικοινωνίας, τόσο στο περιεχόμενο, όσο και στο ρυθμό ανανέωσής του. Διαφήμιση συνεπάγεται πρωτοπορία ιδεών, εγκυρότητα και σωστή ενημέρωση. Τα κριτήρια αυτά θα συντελούσαν σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των κονδυλίων που θα δαπανιούνταν για τη συμμετοχή μας σε αυτά.

Πόσο θα βοηθήσει τα ενημερωτικά sites και την αξιοπιστία τους η πιστοποίηση των επισκεψιμοτήτων;

Έλλη Παναγιωτοπούλου: Οι διαφημιζόμενοι έχουν «εκπαιδευτεί» όλα τα προηγούμενα χρόνια στην ανάλυση των στοιχείων επισκεψιμότητας και την αξιολόγησή τους, προκειμένου να επιλέξουν τα μέσα στα οποία θα διαφημιστούν. Έτσι, η πιστοποίηση των επισκεψιμοτήτων πιστεύω ότι μόνο οφέλη μπορεί να φέρει, καταρχήν για τα ίδια τα sites, που θα θέλουν να γίνουν πιο ελκυστικά, αποδεικνύοντας την απήχησή τους αλλά και για τους διαφημιζόμενους, που θα συνεχίσουν να αναζητούν τα πιο δυναμικά αλλά και περιζήτητα μέσα προβολής.

Ιωάννα Παπαδοπούλου:
Η συνεχής εξέλιξη των εργαλείων μέτρησης στοιχείων επισκεψιμότητας ενός site, μας επιτρέπει πια να έχουμε μια πιο ξεκάθαρη και πιο ποιοτική εικόνα των στατιστικών του. Είναι όμως απαραίτητο η πιστοποίηση των βασικών μεγεθών απόδοσης και άρα και της επισκεψιμότητας ενός site να γίνεται από αξιόπιστα εργαλεία που θα το καταστήσουν πιο ελκυστικό και θα συμβάλουν στην προσέλκυση νέων διαφημιζομένων.

Χρήστος Παπαντωνίου: Η πιστοποίηση επισκεψιμότητας των sites οδηγεί στην μετρήσιμη αναγνώρισή τους, τόσο από τον αναγνωστικό κόσμο, όσο και από τους διαφημιζόμενους σε αυτά. Ο αριθμός των ενημερωτικών sites αυξάνεται ραγδαία, μιας και ζούμε σε ένα καθαρά «ιντερνετικό» πλέον περιβάλλον. Η μέτρηση αυτή θα δώσει στους εκδότες των sites αυτών την εικόνα ύπαρξής τους, αλλά και τον τρόπο συμμόρφωσής τους στους κανόνες ηθικής και δεοντολογίας που προαπαιτείται, αυξάνοντας έτσι τη ζήτηση και κατ’ επέκταση την επιτυχία τους.

Πιστεύετε ότι πέρα από την αναβάθμιση του περιεχομένου τους, τα ενημερωτικά sites έχουν βελτιώσει παράλληλα και το διαφημιστικό περιβάλλον που προσφέρουν ή όχι; Είναι κάτι που σας προβληματίζει σχετικά με αυτό;

Έλλη Παναγιωτοπούλου: Οι δυνατότητες που έχουμε τώρα ως διαφημιζόμενοι, σε σύγκριση με 5 χρόνια πριν, είναι σίγουρα πολύ μεγαλύτερες και πολύ πιο ενδιαφέρουσες. Η προβολή των εταιρειών και των προϊόντων στο internet και τα ενημερωτικά sites εξελίσσεται, γίνεται πιο άμεση, πιο δυναμική και πιο διαδραστική. Ωστόσο, σε κάθε γρήγορη εξέλιξη υπάρχουν αφορμές προβληματισμού, όπως για παράδειγμα, το να μην αποτελεί μια διαδικτυακή διαφήμιση «παραβίαση» του χρόνου του αποδέκτη της, με παράθυρα που ανοίγουν, για παράδειγμα, χωρίς να το ζητήσει ή να το επιθυμεί ο ίδιος. Άλλος προβληματισμός αφορά στην προστασία της ιδιωτικότητας του καταναλωτή, όταν βλέπουμε το βαθμό στον οποίο η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει ενθαρρύνει την ανάπτυξη της στόχευσής του, ώστε να είναι πλέον αποδέκτης διαφημιστικών μηνυμάτων «tailor made», ανάλογα με το προφίλ και τις διαδικτυακές του συνήθειες. Στα σημεία αυτά λοιπόν θεωρώ ότι χρειάζεται προσοχή, για την καλύτερη προστασία του καταναλωτή.

Ιωάννα Παπαδοπούλου: Η μετατόπιση της διαφημιστικής δαπάνης από τα συμβατικά μέσα στα ψηφιακά τα τελευταία χρόνια, έχει καταστήσει ανάγκη τη δημιουργία ολοένα και περισσότερων διαφημιστικών χώρων μέσα σε μια ιστοσελίδα. Αυτό με τη σειρά του έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία όλο και πιο έντονων διαφημιστικών μηνυμάτων από τις εταιρείες που ανταγωνίζονται για την προσοχή του χρήστη. Ο κατακερματισμός όμως των χώρων αυτών αναμφίβολα δημιουργεί μια αίσθηση άγχους στον χρήστη, αφού σε πολλές περιπτώσεις θα πρέπει να ψάξει ανάμεσα στα πολυπληθή, πολύχρωμα, κινούμενα banners να βρει την πληροφορία που τον ενδιαφέρει.
Ο σημαντικότερος κριτής κάθε ιστοσελίδας είναι ο ίδιος ο χρήστης.

Αυτός θα αξιολογήσει εάν και κατά πόσο, μια ιστοσελίδα καλύπτει τις πληροφοριακές του ανάγκες και εάν διαθέτει σωστή πλοήγηση και εικαστική ταυτότητα με την οποία να μπορεί να ταυτίζεται. Η αίσθησή μου όμως είναι ότι το διαφημιστικό περιβάλλον των αξιόπιστων ενημερωτικών sites προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην προσφορά έγκυρου και ευανάγνωστου περιεχομένου και στη ανάγκη εισροής εσόδων από τις διαφημίσεις. Νομίζω όμως ότι τελικά η κατεύθυνση που θα ακολουθήσει η online διαφήμιση στο μέλλον θα καθοριστεί από του ίδιους τους χρήστες.

Χρήστος Παπαντωνίου: Η εταιρεία μας λειτουργώντας σε ένα ξεκάθαρα πληροφορικό και τεχνολογικό περιβάλλον, τους όρους «εξέλιξη» και «βελτίωση» τους θεωρεί αυτονόητους. Η επιστήμη αυτή υπάρχει για να αναπτύσσεται. Ο εκσυγχρονισμός λοιπόν τόσο του περιβάλλοντος, όσο και των διαφημιστικών περιεχομένων των sites είναι προαπαιτούμενος για την επιτυχία.


H ενίσχυση τoυ mobility και των εφαρμογών που το συνοδεύουν, πιστεύετε ότι διευρύνει τη δυναμική των ενημερωτικών sites όσον αφορά στη δημιουργία engagement με τους χρήστες;

Έλλη Παναγιωτοπούλου: Το mobility πιστεύω ότι έφερε μια σταδιακή «επανάσταση» στον τρόπο που επικοινωνούμε και ενημερωνόμαστε, αφού έκανε και τις δύο αυτές δραστηριότητες ευέλικτες και πλήρως… «κινητές». Αυτό πιστεύω ότι σαφώς διευρύνει τη δυναμική των ενημερωτικών sites -ειδικά αυτών που αξιοποιούν τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στα οποία ανατρέχουν συχνά οι καταναλωτές για την άμεση ενημέρωσή τους -, ενισχύει το engagement με τους χρήστες αλλά και το loyalty, καθώς καλλιεργεί συνήθειες άμεσα συνδεδεμένες με την καθημερινότητα. Παρόλα αυτά, οι συνθήκες αυτές ενισχύουν την ανάγκη διαφοροποίησης των διαδικτυακών μέσων και την εδραίωση της αξιοπιστίας τους, καθώς ο «ανταγωνισμός» τους διευρύνεται και σε μη παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης.

Η ανάπτυξη της λεγόμενης «δημοσιογραφίας των πολιτών» έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα και απαιτήσεις, καθώς δίνει τη δυνατότητα διαδικτυακής διάδρασης από οποιοδήποτε σχεδόν σημείο, σε 24ωρη βάση, σε κάθε πολίτη που έχει πρόσβαση στο internet και επιθυμεί να μεταμορφωθεί για μικρότερο ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε ένα νέο ρεπόρτερ, αναλυτή, κριτικό ή αρθρογράφο. Αυτή η εξέλιξη θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μια ευκαιρία για τα ενημερωτικά sites, που καλούνται πλέον να βρουν νέους, δημιουργικούς τρόπους να κρατήσουν το engagement με τους χρήστες ζωντανό.

Ιωάννα Παπαδοπούλου: Έχει γίνει πια ξεκάθαρο το γεγονός ότι για κάθε διαφορετικού τύπου συσκευή πρέπει να δημιουργείται το κατάλληλο περιεχόμενο, ώστε να αυξάνεται ο βαθμός engagement του χρήστη. Η δημιουργία applications για φορητές συσκευές σίγουρα γίνεται με στόχο να διευκολύνει τον χρήστη στη πρόσβαση της πληροφορίας και να κάνει πιο ευχάριστη και σε πολλές περιπτώσεις διαδραστική την περιήγησή του. Δεδομένου του γεγονότος ότι τα ενημερωτικά sites «σερβίρουν» δυναμικές πληροφορίες σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, τα αντίστοιχα applications καθίστανται εξαιρετικά χρήσιμα, αφού εκτός του ότι παρέχουν την πληροφορία με ακόμη πιο άμεσο τρόπο, μπορούν σε πολλές περιπτώσεις να προσαρμοστούν και στις συγκεκριμένες ανάγκες/απαιτήσεις του χρήστη σε ό,τι αφορά την πληροφορία που θα λαμβάνει, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το engagement με τους χρήστες.

Χρήστος Παπαντωνίου:
Εν κατακλείδι η ανάπτυξη του mobility και των applications αποτελεί την απόλυτη δύναμη άμεσης αλληλεπίδρασης πελάτη-επιχείρησης. Αποτελούν με λίγα λόγια, τα «μέσα» με τα οποία η εκάστοτε εταιρεία και στην προκειμένη περίπτωση ένα ενημερωτικό site αποδίδει την εικόνα του, εκτίθεται και αλληλοεπιδρά με τους πελάτες-κοινό σε πραγματικό χρόνο. Η ύπαρξή τους συνιστά δύναμη υπεροχής και διαφοροποίησης.