Ιδιαίτερα θετική φαίνεται ότι είναι η επίδραση της αλλαγής κυβέρνησης στο επιχειρηματικό κλίμα, καθώς, διαφημιζόμενοι και agencies καταγράφουν ρεκόρ θετικών προσδοκιών ανάπτυξης για την αγορά τους.

Τα παραπάνω αποτυπώνονται στο 12ο κύμα (Q3 του 2019) της κυλιόμενης έρευνας Forecomm_s, που πραγματοποιεί ανά τρίμηνο η ΕΔΕΕ σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Abacus SA, καταγράφοντας τις εκτιμήσεις στελεχών διαφημιζόμενων και agencies.

Υψηλές προσδοκίες για ζήτηση, τιμές, απασχόληση
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι θετικές προσδοκίες των διαφημιζόμενων σε επίπεδο επιχείρησης και κλάδου σημειώνουν θετικό ρεκόρ με δείκτες +52 και +47 αντίστοιχα. Ειδικότερα, οι προσδοκίες σχετικά με τη ζήτηση είναι σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα από αυτά της αντίστοιχης περιόδου του 2018, η αισιοδοξία όσον αφορά την αύξηση της απασχόλησης εξακολουθεί να βρίσκεται στα υψηλότερα της επίπεδα, ενώ, οι εκτιμήσεις για τις τιμές κινούνται αυξητικά για 3ο συνεχόμενο 3μηνο.

Από την πλευρά των agencies, οι εκτιμήσεις των στελεχών της διαφημιστικής αγοράς κινούνται επίσης σε επίπεδα ρεκόρ όσον αφορά στην πορεία της επιχείρησής τους (+52), αλλά και σε σχέση με την πορεία του κλάδου (+40), ενώ επίσης και στους επί μέρους δείκτες οι εκτιμήσεις είναι θετικές: +57 για τη ζήτηση υπηρεσιών επικοινωνίας και +45 για την αύξηση της απασχόλησης. Όσον αφορά στις εκτιμήσεις για τις τιμές των υπηρεσιών επικοινωνίας, κινούνται για πρώτη φορά σε ουδέτερο έδαφος (0).

Αυξητικές τάσεις στα marketing budgets
Μετά το 1ο 3μηνο της νέας διακυβέρνησης, οι διαφημιζόμενοι εκτιμούν ότι οι προϋπολογισμοί που αφορούν ενέργειες marketing αυξάνονται, με τη θετική αυτή εκτίμηση να σημειώνει την υψηλότερη τιμή της από την αρχή της μέτρησης (+22). Εκτιμώντας την αγορά ανά πεδίο υπηρεσιών επικοινωνίας, οι online ενέργειες, είτε ως άμεση επικοινωνία (online paid media) είτε ως αξιοποίηση πλατφορμών και εφαρμογών (other platforms) συνεχίζουν να απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της πρόθεσης για επένδυση εκ μέρους των στελεχών της αγοράς (+40 και +36 αντίστοιχα).

Επιπλέον, για πρώτη φορά δεν καταγράφεται αρνητική εκτίμηση για καμία ενέργεια marketing – τα ισοζύγια μάλιστα των εκτιμήσεων για προωθητικές ενέργειες, δημόσιες σχέσεις και έρευνα αγοράς κινούνται ελαφρά θετικά (+9, +6 και +7 αντίστοιχα) δημιουργώντας θετικές προσδοκίες. Οι διαφημιστές από την πλευρά τους, εκτιμούν σε γενικές γραμμές τη δυναμικότητα των επιμέρους ενεργειών marketing με παρόμοιο τρόπο με τους διαφημιζόμενους: Έμφαση σε online media και πλατφόρμες, χαμηλή επένδυση ή στασιμότητα σε direct marketing, προωθητικές ενέργειες, PR και έρευνα αγοράς. Πιο απαισιόδοξοι από τους πελάτες τους εμφανίζονται οι διαφημιστές σε σχέση με τα offline media.

Προσδοκίες διαφημιζόμενων ανά ενέργεια
• Online Paid Media & πλατφόρμες: Συνεχίζουν για δωδέκατο συνεχόμενο 3μηνο να κινούνται αυξητικά (+40 και +36 αντίστοιχα).

• Other Online Platforms: Οι διαφημιζόμενοι συνεχίζουν να εστιάζουν στην περαιτέρω αξιοποίηση.

• Offline Media: Μετά από 4 συνεχόμενα αρνητικά 3μηνα κινούνται σε ουδέτερο έδαφος (+1), υποδεικνύοντας διάθεση διατήρησης των υπαρχόντων προϋπολογισμών.

• Direct Marketing: Διατήρηση των προϋπολογισμών, για πρώτη φορά μετά από 6 συνεχόμενα 3μηνα αρνητικών εκτιμήσεων.

• Sales Promotion: Σταθερά θετική τάση, που κατά το 3ο 3μηνο του 2019 κινείται σε ήπια επίπεδα (+9).

• PR: Επιστροφή σε ελαφρά θετικές διαθέσεις (+6).

• Έρευνα Αγοράς: Οριακά με θετικό πρόσημο για τέταρτο συνεχόμενο 3μηνο (+7).