"Οι εταιρείες του κλάδου δείχνουν εξωστρέφεια, είσοδο σε παράλληλες αγορές και σε καινούργια δημιουργικά σχήματα παραγωγής". "Το νομοθετικό περιβάλλον για την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων είναι απλά «εχθρικό»". "Να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα σύστημα επιστροφής (rebate) ποσοστού επί των κεφαλαίων που ξοδεύονται για γυρίσματα στην χώρα μας". Πρόκειται για ορισμένες μόνο από τις βασικές τάσεις που η αγορά αναμένει να εξελιχθούν το 2017, τάσεις που αποτυπώνονται μέσα από τις απόψεις κορυφαίων ανωτάτων στελεχών της αγοράς.

Ανδρέας Τσιλιφώνης, Πρόεδρος Ένωσης Παραγωγών Επικοινωνίας, PACT
«Επιστροφή του κλάδου στον δείκτη τζίρου του 2014»

Όπως ήταν αναπόφευκτο η παραγωγή διαφημιστικών έργων ακολούθησε τα τελευταία χρόνια την γενικότερη πτώση που συνέβη στο κλάδο της επικοινωνίας στην Ελλάδα. Έτσι, βάζοντας σαν έτος αναφοράς το 2009 με δείκτη τζίρου 100, το χαμηλότερο σημείο φάνηκε το 2013 όπου ο δείκτης είχε «καταβαραθρωθεί» στο 27. Το 2014 η αγορά μας κινήθηκε ανοδικά προς το 35, αλλά δυστυχώς τα capital controls το 2015 είχαν σαν αποτέλεσμα να κλείσει η χρονιά στο 30. Δεν έχουμε επίσημα στοιχεία ακόμα για το 2016, αλλά η εκτίμηση είναι ότι υπήρξε άνοδος και θα «φτάσουμε» στο επίπεδο του 2014, με δείκτη τζίρου περίπου 35 έναντι 100 του 2009. Όσον αφορά στα αποτελέσματα και εκεί η εικόνα είναι καταστροφική διότι οι εταιρείες παραγωγής (πολύ μικρές, μικρές ή μεσαίες στο σύνολο τους) δεν ξεπερνά το 2% επί του τζίρου, σε κέρδη προ φόρων σαν μέσο όρο. Τα παραπάνω –θέλω να πιστεύω- δείχνουν το κατώτατο όριο και μοναδική διέξοδος είναι προς τα πάνω. Αυτό το στηρίζω παράλληλα και σε κινήσεις που βλέπω σε όλες σχεδόν τις εταιρείες μέλη της Ένωσης Παραγωγών Επικοινωνίας (PACT) που δίνουν έμφαση στην εξωστρέφεια προς γειτονικές χώρες, στις παράλληλες αγορές σε νέα Μέσα, αλλά και σε καινούργια δημιουργικά σχήματα παραγωγής.

Εξάλειψη της γραφειοκρατίας και παροχή κινήτρων
Στην παραγωγή των οπτικοακουστικών έργων (κινηματογραφικών, τηλεοπτικών διαδικτυακών και διαφημιστικών), το σημερινό ελληνικό νομοθετικό περιβάλλον –συγκρινόμενο με ότι συμβαίνει σε ανταγωνιστικές χώρες- είναι απλά «εχθρικό». Υπάρχουν 3 κύριοι τομείς στους όποιους η παραγωγή χρειάζεται απαραίτητα νομοθετικές ρυθμίσεις
για να αναπτυχθεί. Δύο αφορούν σε εξάλειψη της γραφειοκρατίας και ένας στην παροχή κίνητρων. Αυτοί είναι: 
– Απλοποίηση της άδειας λήψεως σκηνών σε δημοσίους χώρους με αντικειμενικά προδιαγεγραμμένα κριτήρια. 
– Ευελιξία στην πρόσληψη συνεργατών παραγωγής και περιστασιακού προσωπικού.
– Παράλληλα, για να γίνουμε ανταγωνιστικοί στο διεθνές περιβάλλον και να προσελκύσουμε μεγάλες παραγωγές,
θα πρέπει να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα ένα σύστημα επιστροφής (rebate) ποσοστού επί των κεφαλαίων
που ξοδεύονται για γυρίσματα στην χώρα μας, όπως συμβαίνει πλέον σε δεκάδες χώρες.

Νομοθετικές παρεμβάσεις για τον κλάδο
Να υλοποιηθούν οι νομοθετικές παρεμβάσεις οι όποιες είναι απαραίτητες για τον κλάδο. Μία εξέλιξη που δεν θεωρείται με βάση την εμπειρία πιθανή αλλά εγώ –φύσει αισιόδοξος- θα ήθελα πολύ να συμβεί.

Μίκης Μοδιάνο, CEO, Topcut-Modiano
«Ενδείξεις για σταθεροποίηση και έστω μια μικρή ανάπτυξη»

Μετά από σειρά ετών με ανεξέλεγκτες καταστάσεις στην Ελληνική οικονομία, θέλω να ελπίζω ότι το 2017 θα επέλθει σταθεροποίηση και έστω μια μικρή ανάπτυξη. Ήδη μετά από ένα εξαιρετικά κακό 2015, για τους γνωστούς λόγους, το 2016 έδειξε μια καλύτερη εικόνα στον τομέα της παραγωγής διαφημιστικών ταινιών. Εκτίμηση για την πορεία της αγοράς είναι εξαιρετικά δύσκολη την εποχή που ζούμε, αλλά, αν δεν υπάρξουν γεγονότα που να κλονίσουν ακόμα μια φορά την οικονομία μας, θα έλεγα ότι μια αύξηση του κύκλου εργασιών δεν είναι απίθανη.
Ήδη το τελευταίο εξάμηνο του 2016 έδειξε μια ανάκαμψη.

Δομικές αλλαγές και νέα δεδομένα
Εδώ και 4-5 χρόνια υπάρχουν σοβαρές δομικές αλλαγές στον κλάδο μας. Κραταιές εταιρείες που δεν άντεξαν την πίεση των νέων δεδομένων, νέα είδη οπτικοακουστικού περιεχομένου και κυρίως νέες χρήσεις στο διαδίκτυο. Πιέσεις υπάρχουν για νέες φθηνότερες λύσεις για την προβολή στο διαδίκτυο. Σε μεγάλο βαθμό όλες οι εταιρείες έχουν καταφέρει να ανταποκριθούν στις νέες τάσεις της αγοράς. Πρέπει όμως οι διαφημιζόμενοι και οι διαφημιστικές εταιρείες να γνωρίζουν, ότι δεν είναι δυνατόν με το 1/4 της προ κρίσης τιμής να παίρνουν το ίδιο αποτέλεσμα και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερη διάρκεια. Στην υπόλοιπη Ευρώπη έχουν βρει τρόπο να το λύσουν, αυτό είναι θέμα εκπαίδευσης των αρμοδίων για να λυθεί και εδώ. (Όταν λέω αρμοδίους, συμπεριλαμβάνω και τις εταιρίες παραγωγής και τους συνεργάτες τους).

Στη χώρα των εκπλήξεων…
Ζούμε στην χώρα των εκπλήξεων και δεν θα ήθελα να κάνω προβλέψεις… Συνήθως οι εκπλήξεις στην Ελλάδα είναι για κακό. Ας αφήσουμε λοιπόν την οικονομία να τρέξει μόνη της, δίχως παρεμβάσεις και κυρίως δίχως εκπλήξεις….

Κατεβάστε την ειδική έκδοση (PDF)