Η πορεία των τιμών και η δυνατότητα περαιτέρω μείωσής τους χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα, η καινοτομία με την έννοια της προσφοράς αξίας, οι κινήσεις μείωσης του κόστους (εξορθολογισμός ραφιού, βελτιστοποίηση των logistics, μείωση ΦΠΑ, κόστους ενέργειας κλπ), οι επενδύσεις με γνώμονα τη μακροπρόθεσμη απόδοσή τους, το μισθολογικό κόστος και η ενδυνάμωση της σχέσης με το ανθρώπινο δυναμικό, η αξιοποίηση των θεσμικών αλλαγών που προωθούνται και η υιοθέτηση λύσεων σε χρονίζοντα προβλήματα, όπως αυτό της γραφειοκρατίας ήταν μερικά από τα ζητήματα στα οποία αναπτύχθηκε έντονος προβληματισμός, τον οποίο παρακολούθησε με αμείωτο ενδιαφέρον ένα κοινό άνω των 450 στελεχών της αγοράς.

Στα πάνελ διαλόγου αντάλλαξαν απόψεις οι κκ Jérôme Loubère, Μαρινόπουλος ΑΕ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, Delhaize Group, Σπύρος Δεσύλλας, Ελαΐς-Unilever Hellas ΑΕ, Robert Van Pappelendam, Procter & Gamble Hellas ΕΠΕ, Γιάννης Αρτινός, Vivartia ΑΒΕΕ, Laurent Dereux, Nestlé Hellas ΑΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, Μetro AEBE, Ιωάννης Μασούτης, Διαμαντής Μασούτης ΑΕ, Χριστίνα Χαλκιαδάκη, Χαλκιαδάκης ΑΕ, Φοίβος Καρακίτσος, Κρόνος Ν. Καρακίτσος ΑΕΒΕ, Μιχάλης Σαράντης, Γαλακτοβιομηχανία Λαρίσης ΑΕ «Όλυμπος», Παύλος Κατσιβέλης, Chipita AE, Κωνσταντίνος Φαλτσέτας, Henkel Ελλάς ΑΒΕΕ, Γιάννης Μπούρας, Μινέρβα ΑΕ, Κωνσταντίνα Καλλιμάνη, Όμιλος Καλλιμάνης ΑΕ, Νίκος Καραγεωργίου, Αφοί Καραγεωργίου-3Α ΑΕBE και Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη, Μελισσοκομική εταιρεία “Αττική” Αλέξανδρος Πίττας ΑΕΒΕ. Εκ μέρους του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών & Δικτύων, συμμετείχαν σε πάνελ οι κκ Θανάσης Σκορδάς, Υφυπουργός, Στέφανος Κομνηνός, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Γιώργος Στεργίου, Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή.

Σημαντική ήταν η συνεισφορά στο συνέδριο του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το οποίο εκπροσωπήθηκε από τον καθηγητή κ. Γεώργιο Δουκίδη, επιστημονικό σύμβουλο και τοκ κ. Λευτέρη Κιοσέ, υπεύθυνο ερευνών. Παρουσιάστηκαν σημαντικά στοιχεία για τον ρόλο των θεσμικών παρεμβάσεων στην ανάπτυξη του κλάδου αλλά και για τις ραγδαίες αλλαγές στο προφίλ του καταναλωτή, που κατέληξαν σε προτάσεις για το πώς θα πρέπει να απαντήσει στις προκλήσεις αυτές ο κλάδος. Τις διεθνείς τάσεις όπως εκφράζονται από τις στρατηγικές επιλογές των πολυεθνικών αλυσίδων παρουσίασε ο Milos Ryba, senior retail analyst της Planet Retail (οι παρουσιάσεις του συνεδρίου θα είναι διαθέσιμες εντός της εβδομάδας στο www.selfserviceceoforum.gr).

Συντονιστές στα τέσσερα πάνελ του συνεδρίου ήταν οι: Ξένια Μαντζιώρη, διευθύντρια σύνταξης, σελφ σέρβις, Πλάτωνας Τσούλος, αρχισυντάκτης, Ναυτεμπορική και συντάκτης, σελφ σέρβις, και Δημήτρης Α. Μαύρος, διευθύνων σύμβουλος, MRB Hellas.

Κοινή διαπίστωση των εκπροσώπων των επιχειρήσεων ήταν πως οι επιχειρήσεις που θα επιβιώσουν και θα βγουν ακόμη δυνατότερες από την κρίση είναι εκείνες που έχουν αναπτυχθεί πάνω σε υγιή θεμέλια και έχουν την ικανότητα να προσαρμόζουν τη στρατηγική τους στις νέες απαιτήσεις αλλά και όσες αντιληφθούν την ουσία των αλλαγών και καταφέρουν να συνεργαστούν σωστά με τους συνεργάτες τους ώστε να αναπτύξουν την επιχείρησή τους βάσει των νέων τάσεων της εποχής.

Συνοπτικά
• Οι καταναλωτές αναζητούν προσφορές και κάνουν έξυπνες αγορές, ενισχύοντας τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (σημαντικό στοιχείο: οι νεόπτωχοι αποτελούν πλέον το ένα τέταρτο του καταναλωτικού κοινού).

• Οι προσφορές δεν μπορούν να συνεχίζονται επ’ άπειρον και να είναι πανομοιότυπες. Απαιτείται μια tailor made προσέγγιση, αλλιώς ο καταναλωτής εκπαιδεύεται σε μια συμπεριφορά που δεν συμφέρει την αγορά μακροπρόθεσμα.

• Οι τιμές δεν μπορούν να μειωθούν δραματικά αν δεν ολοκληρωθούν οι κινήσεις απελευθέρωσης της αγοράς, δεν μειωθεί ο ΦΠΑ και γενικότερα οι φορολογικές επιβαρύνσεις.

• Οι επιχειρήσεις πρέπει να ενημερώνονται και να εκπαιδεύουν τα στελέχη τους ώστε να είναι έτοιμα να αξιοποιήσουν τις ουσιαστικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.

• Το στελεχικό δυναμικό της Ελλάδας είναι αξιόλογο και αυτό αναγνωρίζεται διεθνώς

• Η καινοτομία πρέπει να έχει ουσιαστικό περιεχόμενο και, κυρίως, να προσθέτει αξία στο προϊόν και το κατάστημα.
 
• Δεν υπάρχει θέμα περαιτέρω μείωσης των αμοιβών των εργαζομένων, γιατί για μεν τη βιομηχανία αποτελεί ένα μικρό ποσοστό του λειτουργικού κόστους, για δε το λιανεμπόριο μεγάλο αλλά οι εργαζόμενοι είναι σημαντικό κεφάλαιο για την επικοινωνία με τους πελάτες. Και στις δύο περιπτώσεις, μια περαιτέρω μείωση των αποδοχών μόνο προβλήματα θα μπορούσε να δημιουργήσει  στην κάθε επιχείρηση αλλά και συνολικά στην κατανάλωση.

• Επιβεβαιώθηκε η τάση για τα μικρά καταστήματα γειτονιάς αλλά και για την ιδιαίτερη προσέγγιση στο αγοραστικό περιβάλλον στους μεγάλους χώρους.

• Απαιτείται προσεκτική χρήση της εθνικής ταυτότητας προϊόντων και επιχειρήσεων.

• Η γραφειοκρατία και οι στρεβλώσεις στη λειτουργία του δημοσίου εξακολουθούν να θέτουν εμπόδια στις επενδύσεις και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.

Υποστηρικτές του συνεδρίου ήταν οι εταιρείες: SOHO, Bizerba Hellas, GS1 Association Greece, Κέντρο Προώθησης (Money Back) και Προϊόν της Χρονιάς, εκθέτες οι Open System, IQOM, DCW, NOISIS, Leader Expo, χορηγοί επικοινωνίας η εφημερίδα Κέρδος και το Euro2day και χορηγός εκτυπώσεων η Pressious Αρβανιτίδης.